تبیان، دستیار زندگی
سازمان یونسکو «شارجه» را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ برگزید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ مشخص شد

سازمان یونسکو «شارجه» را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ برگزید.

پیشخوان خبر تبیان
کتاب

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، «نشنال» نوشت: وب‌سایت سازمان یونسکو، نام شارجه را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد. این شهر دو سال دیگر به یکی از پرکارترین مناطق فرهنگی و مرکز تمرکز فستیوال‌های ادبی جهان تبدیل خواهد شد.

تشویق مردم امارات متحده عربی و خاورمیانه به کتاب‌خوانی یکی از مهمترین علت‌های انتخاب شارجه عنوان شده است. شعار این سال «‌شما در شارجه هستید» اعلام شده و روی شش موضوع تمرکز دارد: مشارکت، مطالعه، میراث، توسعه، نشر و کودکان.

کنفرانسی با موضوع آزادی بیان، ‌مسابقه‌ای برای شاعران جوان، ورک‌شاپ‌هایی برای داستان‌نویسی و ... از جمله برنامه‌هایی است که سال ۲۰۱۹ در شارجه برپا می‌شود. هدف از این پروژه‌ها، افزایش علاقه به کتاب و کتابخوانی در میان نوجوانان و کودکان است.

سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌ها هستند

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱ هرساله از سوی سازمان یونسکو به شهری تعلق می‌گیرد که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه تلاش چشم‌گیری کرده ‌باشد. هدف یونسکو این است تا از این طریق در آن سال به اجرای برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب بپردازد و از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند. این انتخاب هیچ جایزه مالی برای شهر برگزیده ندارد و تنها تاییدی بر بهترین برنامه اختصاص داده‌شده به کتاب و کتاب‌خوانی است.

«دانش بدون مرز» یکی از پروژه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در امارات متحده عربی راه‌اندازی شده است. این پروژه طی سال گذشته برای ۴۲ هزار خانواده اماراتی، کتابخانه‌های خانگی رایگان احداث کرده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب جهان است که به صورت سالانه برگزار می‌شود و ۱۵۰۰ ناشر و هزاران شرکت‌کننده در آن حضور پیدا می‌کنند. فستیوال کتاب‌خوانی کودکان شارجه نیز هر سال حدود ۲۰۰۰ رویداد فرهنگی را برای این گروه سنی ترتیب می‌دهد.

جشن‌هایی که به مناسبت انتخاب شدن شارجه به عنوان پایخت جهانی کتاب ترتیب داده می‌شود، از ۲۳ آوریل ۲۰۱۹ که روز جهانی کتاب و کپی‌رایت نامیده شده، شروع خواهد شد.

سازمان یونسکو هر سال یک شهر را با کمک سه مرکز بین‌المللی کتاب به عنوان پایتخت کتاب تعیین می‌کند که این سه مرکز انجمن ناشران بین‌المللی کتاب، اتحادیه بین‌المللی فروشندگان کتاب و اتحادیه بین‌المللی انجمن کتابخانه‌ها هستند. سالی که شهر برگزیده عنوان پایتخت جهانی کتاب را در اختیار دارد، از ۲۳ آوریل یعنی روز جهانی کتاب تا ۲۲ آوریل سال بعد از آن ادامه دارد.

پیش‌تر شهرهای مادرید اسپانیا (۲۰۰۱)، اسکندریه مصر (۲۰۰۲)، دهلی‌نو هندوستان (۲۰۰۳)، آنتورپ بلژیک (۲۰۰۴)، مونترال کانادا (۲۰۰۵)، تورین ایتالیا (۲۰۰۶)، بوگوتا کلمبیا (۲۰۰۷)، آمستردام هلند (۲۰۰۸)، بیروت لبنان(۲۰۰۹)، لوبلیانا اسلوونی (۲۰۱۰)، بوینس‌آیرس آرژانتین (۲۰۱۱)، ایروان ارمنستان (۲۰۱۲)، بانکوک تایلند (۲۰۱۳)، پورت هارکورت نیجریه (۲۰۱۴)، اینچئون کره‌ جنوبی (۲۰۱۵)، وروکلاو لهستان (۲۰۱۶)، کوناکری در گینه (۲۰۱۷) و آتن در یونان (۲۰۱۸) به عنوان پایتخت‌ جهانی کتاب معرفی شده‌اند.

تهران نیز یک‌بار در سال ۲۰۰۶ و یک‌بار در سال ۲۰۱۱ برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضا داد که هر دوبار نتوانست به این عنوان دست یابد. تهران در سال ۲۰۰۶ با اختلاف یک رأی این عنوان را به تورین ایتالیا واگذار کرد.

منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .