تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی فطریه را قبل از نماز عید فطر پرداخت نکرده باشد و حتی کنار هم نگذاشته باشد چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دادن فطریه بعد از عید فطر چه حكمی دارد؟

اگر کسی فطریه را قبل از نماز عید فطر پرداخت نکرده باشد و حتی کنار هم نگذاشته باشد چه حکمی دارد؟

بخش احکام اسلامی تبیان

زکات فطره، فطریه،

1- تاخیر در پرداخت فطریه جایز نیست زمان پرداخت فطریه از هنگام حلول ماه شوال است. افرادی كه نماز عید فطر می خوانند نا این زمان و اگر كسی نماز عید فطر نمی خواند تا هنگام نماز ظهر فرصت دارد فطریه را  به فقیر بدهد و یا كنار بگذارد.

فراموشى در پرداخت زكات فطره

239. فراموش كرده‌ایم زكات فطره بپردازیم، حكم آن چیست؟

ج) اگر زكات فطره نپرداخته‌اید، از شما ساقط نمى‌‌شود و واجب است آن را ـ بدون نیّت ادا یا قضا ـ جدا كرده و بپردازید. (استفتائات مقام معظم رهبری)

تبصره: اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، گناه كرده است و باید در آینده – بدون این كه نیت ادا و قضا كند- فطره را بدهد.

***

مطابق نظر آیت الله سیستانی

مسأله ۲۰۳۹ ـ اگر به نیت فطره مقداری از مال خود را کنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ندهد، هر وقت آن را میدهد نیت فطره نماید، و تأخیر اگر برای غرض عقلائی باشد اشکال ندارد.

مسأله ۲۰۴۰ ـ اگر تا ظهر روز عید، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، بعداً ـ بنا بر احتیاط واجب ـ بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد.

مسأله ۲۰۴۱ ـ اگر فطره را کنار بگذارد، نمی‌تواند آن را برای خودش بردارد و مالی دیگر را برای فطره بگذارد. رساله توضیح المسائل آیت الله سیستانی.

***

آیت الله مكارم شیرازی

نیت فطره براى کسى که در وقت آن نپرداخته و کنار هم نگذاشته

مسأله 1727ـ اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط آن است که بعداً به نیت «ما فى الذمه» یعنى بدون این که قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. رساله توضیح المسائل آیت الله مكارم شیرازی.

***

آیت الله صافی گلپایگانی

– اگر به نیت فطره مقداری از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ندهد، احتیاط واجب آن است كه هر وقت آن را می‎دهد نیت فطره نماید.

– اگر موقعی كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، بعداً باید بدون این كه نیت ادا و قضا كند فطره را بدهد. رساله توضیح المسائل آیت الله صافی گلپایگانی.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.