تبیان، دستیار زندگی
نزدیک خانه ی دارا جنگلی هست. او برای گردش به این جنگل رفته است. او خاک را با دقت می بیند و سر نخ های زیر را پیدا می کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل های زیبا:

نزدیک خانه ی دارا جنگلی هست. او برای گردش به این جنگل رفته است. او خاک را با دقت می بیند و سر نخ های زیر را پیدا می کند. آیا می دانی بر اساس چیزهایی که در صفحه های قبل آموختی، چه جانورانی در این جنگل زندگی می کنند؟

جنگل های زیبا

جنگل های مدیترانه ای:

جنگل های مدیترانه ای زمستانی معتدل و تابستانی گرم و خشک دارند. ریشه های درختان درعمق خاک فرو می روند تا کمی آب پیدا کنند.

درختان در خاک غیر حاصل خیز اطراف دریای مدیترانه می رویند. جنگل کاج یا کاجستان پراز درخت های کاج است. انواع گوناگون کاج در این مناطق می رویند. بعضی از آن ها مانند کاج آلپ خمیده وبرخی به شکل چترند. اغلب تابستان ها، جنگل های مدیترانه ای دچار آتش سوزی های گسترده می شوند. سال ها طول می کشد تا دوباره این درختان رشد کنند. بوته زارها پر از بوته وخار هستند. این گیاهان با آب و هوای خشک سازگارند.

مارمولک، افعی و عقرب در خاک گرم این جنگل ها به سر می برند. آواز جیرجیرک ها در این مناطق پوشیده می شود، اما به ندرت می توان جیرجیرکی را دید.

جنگل های زیبا

جنگل های شمال بزرگ: 

به جنگل شمال بزرگ، جنگل شمال یا تایگا می گوییم. این جنگل دور تا دور مناطق قطبی پوشیده از یخ واقع شده است.

در این جنگل، درختان کاج، نوئل، کاج فرنگی وغان سفید روییده است. روی زمین سنگلاخی، گل سنگ می روید. زمستان طولانی وبسیار سرد است، بنابراین، مناظر یک پارچه سفید و دریاچه ها یخ بسته اند. در تابستان، این جنگل ها محل زندگی انواع حشرات می شوند.

بسیاری از پرندگان با شروع سرما از جنگل های شمالی می روند وتا بهار باز نمی گردند. به این ها، پرندگان مهاجر می گوییم. جانوران نیرومند و مقاوم در برابر سرمای خیلی سخت در این جنگل ها زندگی می کنند. گوزن شمالی باید مراقب گرگ خاکستری ولگرد باشد. خرس قهوه ای، پس از آن که از خواب زمستانی بیدار می شود، به شکار می رود، در حالی که درنای خاکستری از آفریقا باز می گردد و آماده ی تخم گذاری می شود. سیاه خرس آلپ هم به تدریج پرهای سفید زمستانی اش را از دست می دهد.

جنگل های زیبا

جنگل های کوهستانی:

در کوهستان، بسته به میزان تابش نور خورشید به دامنه ی کوه وبسته به ارتفاع کوه، درخت های گوناگونی می رویند.

در پایین کوه، جنگل های درختان پهن مانند بلوط وراش تشکیل می شود. کمی بالاتر، درختان صمغ دار مانند نوئل، کاج و صنوبر می رویند. در ارتفاع خیلی بالاتر، فقط درختانی مانند کاج و کاج فرنگی که در برابر سرما مقاوم اند، ریشه می گیرند. در نزدیک قله که باد وبرف زیاد است، فقط بوته های کوچک می تواند رشد کنند.

در دامنه ی پر از سایه که آفتاب کمی می گیرد، جنگل از ارتفاعات کمتر شروع می شود، اما در دامنه ی آفتابگیر، انسان در کوه پایه و دامنه خانه می سازد وکشت و کار می کند.

جنگل های زیبا

جنگل عجیب و زیبای آمازون:

آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در شمال آمریکای جنوبی است. این منطقهٔ جنگلی که رودخانهٔ آمازون نیز از میان آن می‌گذرد بخش‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را در برمی‌گیرد. بیشتر بخش جنگل‌های آمازون در خاک برزیل است.

جنگل‌های بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد است. تقریباً  هر روزه باران سنگینی در سرتاسر جنگل آمازون می‌بارد.

جنگل های زیبا

تاتیر عوامل طبیعی در نابودی جنگل ها :

١- تاثیر باد.

٢- گرمای شدید

٣- سیلاب ها

٤- عوامل انسانی

٥- خشکی ها

٦- یخ بندان

٧- حریق و بسیاری عوامل دیگر

جنگل های زیبا

koodak@tebyan.com

تهیه: شهرزاد فر اهانی- منبع: کتاب حیات وحش- سایت آسمونی- سایت بیتوته

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.