تبیان، دستیار زندگی
شد   کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» با حضور حجت الاسلام رسول جعفریان، مؤلف این کتاب روز گذشته در محل انجمن‌های علمی حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این نشست حجت‌الاسلام نجف لك‌زایی به نقد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران نقد شد

کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» با حضور حجت الاسلام رسول جعفریان، مؤلف این کتاب روز گذشته در محل انجمن‌های علمی حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این نشست حجت‌الاسلام نجف لك‌زایی به نقد كتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» نوشته حجت‌الاسلام رسول جعرفیان پرداخت و در پایان ، نویسنده این كتاب به نقدها پاسخ داد.
حجت‌الاسلام جعفریان هدف از نگارش این کتاب را بررسی سابقه مبنای تفکر انقلاب اسلامی ایران و پرداختن به شخصیت‌هایی دانست که تفکر آن‌ها تاثیر شایان توجهی در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند؛ اما نامی از آنان برده نمی‌شود.
در ادامه حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، منتقد این نشست، به ذکر نقاط مثبت کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی ـ سیاسی ایران» پرداخت و تصریح کرد: صداقت، بی‌طرفی و شجاعت از ویژگی‌های مهم این کتاب است که ضروری‌ترین خصوصیت یک مورخ و تحلیلگر به شمار می‌رود.
منتقد سومین نشست نقد کتاب حوزه، مهم‌ترین نقد این کتاب را متوجه نپرداختن به جریان‌شناسی در طول کتاب برشمرد و گفت: در این کتاب تعریف روشنی از جریان‌شناسی ارایه نشده و به مفهوم ارتکازی آن در ذهن مخاطب بسنده کرده است.
سپس نویسنده کتاب با پذیرش این نقد، علت آن را حجم زیاد کار و عدم ثبات برخی از شخصیت‌های تاریخی عنوان کرد و افزود: برخی از افراد در طول تاریخ و در مقاطع مختلف موضع‌گیری‌های متفاوت داشته‌اند، از این رو نمی‌توان هر کدام را در جریانی مشخص گنجاند.
گفتنی است، جلسه بعدی نقد کتاب حوزه به موضوع تعامل علم حدیث و علم تاریخ اختصاص دارد.