تبیان، دستیار زندگی
فهرست جدید داوران و کمک داوران لیگ برتری که از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام شده، اعتراض هایی را در پی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض به کمیته داوران این بار از طرف داوران

فهرست جدید داوران و کمک داوران لیگ برتری که از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام شده، اعتراض‌هایی را در پی داشته است.

پیشخوان خبر تبیان
داور

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، کمیته داوران فدراسیون فوتبال فهرستی از داوران را برای فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال، اعلام کرد. در این لیست، نام برخی داوران لیگ برتری خط خورده و نام چند داور از لیگ دسته اول اضافه شده است. این فهرست حاوی نکاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ نکاتی که اعتراض بخش زیادی از جامعه داوری فوتبال ایران را هم برانگیخته است. هر سال اعتراض به کمیته داوران از سوی مربیان و بازیکنان مطرح می‌شود اما شاید این بار، چاقو دسته خودش را بریده که داوران به عملکرد کمیته داوران اعتراض دارند.

۱ – معیارهای استانی

داوران انتخاب شده در فهرست جدید، طبق روال، از استان‌های مخلتف کشور هستند و این در حالی است که برخی داوران از استان‌هایی انتخاب شده‌اند که در لیگ برتر، نماینده‌ای ندارند. این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد اما اعتراض برخی استان‌های دیگر نسبت به این انتخاب، ماجرا را وارد فاز دیگری می‌کند.

استان‌های معترض به این فهرست، مدعی‌اند که داوران انتخاب شده از برخی استان‌ها، پاسخی به رای آن استان به فریدون اصفهانیان برای ماندن در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است. اگر این فرضیه را بپذیریم – که بسیار بدبینانه است – می‌توان تصور کرد که در طول فصل هفدهم لیگ برتر، کمیته داوران فدراسیون فوتبال با تیم‌ها و نظرات مدیران و مربیان آنها همراهی خواهند کرد و با درخواست‌های آنها برای چیدمان داوری کنار خواهد آمد.

۲ – اعتراض خط خورده‌ها

در فهرست جدید اعلام شده، نام برخی از داوران و کمک‌داوران لیگ برتری خط خورده است و در فصل هفدهم قرار نیست در لیگ برتر قضاوت کنند. از این بین، خط خوردن نام برخی داوران و کمک داوران عجیب به نظر می‌رسد. به عنوان نمونه بار نامش چند کمک داور از لیست خط خورده که سال‌ها در لیگ برتر قضاوت کردند و این کار اعتراض‌هایی را برانگیخته است که باید از سوی کمیته داوران توضیح داده شود. اگر خط خوردن نام این داوران و کمک‌داوران دلیل درست و منطقی دارد باید به صورت شفاف اعلام شود وگرنه باید این رویه اصلاح شود.

۳ – عملکرد فصل قبل

شاید جالب‌ترین نکته فهرست جدید، اضافه شدن نام برخی داوران لیگ یکی باشد که فصل قبل عملکرد چندان خوب و قابل قبولی نداشته‌اند. در همین حال، داورانی هم هستند که نسبت به داوران اضافه شده به لیست، عملکرد بهتری داشته‌اند اما راهی به لیگ برتر نیافته‌اند.

در ادامه به عملکرد داوران لیگ یکی اضافه شده به لیست می‌پردازیم:

* جواد رحیم‌زاده؛ فارس، قضاوت در لیگ یک ۲ بار، ذخیره لیگ برتر ۶ بار

* علی بای؛ گلستان، قضاوت در لیگ یک ۴ بار، ذخیره لیگ برتر ۷ بار

* کمیل غلامی؛ گیلان، در لیگ یک ۲ بار، ذخیره لیگ برتر ۷ بار

* پیمان فرخی‌مهر؛ خوزستان، قضاوت در لیگ یک ۲ بار، ذخیره لیگ برتر ۴ بار

* شاهو اصلانی؛ کردستان، قضاوت در لیگ یک ۳ بار، ذخیره لیگ برتر ۶ بار

* ناصر جنگی؛ آذربایجان شرقی، قضاوت در لیگ یک ۴ بار، ذخیره لیگ برتر ۳ بار

* حسین ترابیان؛ تهران، تعداد قضاوت در لیگ یک ۴ بار، ذخیره لیگ برتر ۶ بار

در حالی نام داورانی با تنها دو قضاوت در لیگ دسته اول، در لیست قرار گرفته که داورانی در لیگ یک بوده‌اند که قضاوت‌های بیشتری داشتند و به عنوان داور ذخیره لیگ برتر هم بیشتر حضور داشته‌اند.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال در این مورد هم باید توضیح دهد که اگر ملاک انتخاب داوران، عملکرد آنها بوده، پس چگونه داورانی با عملکرد ضعیف‌تر دعوت شده‌اند و داورانی با عملکرد بهتر از حضور در لیگ برتر جا مانده‌اند؟

چگونه می‌شود قبول کرد که کمیته داوران، داوری را که به او برای قضاوت در لیگ دسته اول اعتماد نشده، برای قضاوت در برتر دعوت کند؟

علاوه بر این مشکلات، می‌توان به گلایه داوران و کمک‌داوران تهرانی نسبت به لیست اشاره کرد. آنها اعتقاد دارند که لیست اعلام شده به نوعی علیه تهرانی‌ها است و از این بابت، تهرانی‌ها گلایه‌مند هستند.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .