تبیان، دستیار زندگی
ست محقق حوزه دین با اشاره به صفت حق‌شناسی به عنوان ریشه ‏سعادتمندی انسان، پیامبر اعظم(ص) را حق‌شناسترین انسانها معرفی كرد و افزود: ‏تبعیت از این صفت پیامبر (ص) امروز راهگشا و حلال بسیاری از مشكلات و معضلات ‏اجتماعی است.‏ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق‌شناسی ‏پیامبر(ص) الگوی سعادتمندی بشریت است

محقق حوزه دین با اشاره به صفت حق‌شناسی به عنوان ریشه ‏سعادتمندی انسان، پیامبر اعظم(ص) را حق‌شناسترین انسانها معرفی كرد و افزود: ‏تبعیت از این صفت پیامبر (ص) امروز راهگشا و حلال بسیاری از مشكلات و معضلات ‏اجتماعی است.‏



حجت‌الاسلام علی كرمی، استاد حوزه، محقق و پژوهشگر حوزه دین ‏انسانها را از لحاظ شخصیتی به دو گروه تقسیم كرد و گفت: در طول تاریخ گروهی از ‏انسانها به شدت متمایل به خود هستند و هیچ حقی را برای دیگری به رسمیت ‏نمی‌شناسند، این خود خواهان كه جهان فنا شده از جنایت و ظلم آنهاست هر آنچه را كه ‏خلاف میلشان باشد با زور، حیله‌گری و خونریزی از میان برمی‌دارند.‏

وی افزود: در آسمان انسانیت به گروهی دیگری از انسانها برخورد می‌كنیم كه ‏حق‌شناسند و این خصوصیت را نه برای ریا‌كاری و خوشایند دیگران بلكه با این باور كه ‏زندگی سعادتمند انسان در گرو حق‌شناسی است به كار می‌بندند و تمام خوبیهای ‏جهان تجلی شخصیت این بزرگواران است.‏

حجت‌الاسلام كرمی شناختن حق پروردگار، حق طبیعت، حق نفس و حقوق همنوعان را ‏چهار محور مهم حق‌شناسی دانست و تصریح كرد: همه چهره‌های درخشان تاریخ اعم از ‏حضرت ابراهیم، موسی، عیسی و برترین آنان پیامبر اعظم(ص) این چهار محور را رعایت ‏كرده و آن را به دیگران نیز می‌آموختند.‏

وی با اشاره به عبادتهای ویژه پیامبر خاتم(ص) و نوع نماز، نیایش و گفتگوی ‏ایشان با خدا ابراز داشت: پروردگار در قرآن از عبادت پیامبر(ص) تقدیر می‌كند و ‏حتی او را از به زحمت انداختن خود در امر حق‌شناسی از خالق و معبود خویش منع ‏می‌نماید در حالیكه پیامبر (ص) عبادات خود را در پیشگاه با عظمت پروردگار قلیل ‏می‌دانست و روز به روز بر آن می‌افزود.‏

مترجم كتاب نهج‌الفصاحه با ذكر نمونه ای به بررسی سیره و منش حق‌شناسی رسول اكرم ‏‏(ص) در منزل و در برخورد با همسر بزرگوارشان پرداخت و اظهار داشت: حضرت خدیجه ‏‏(س) به خاطر اخلاق، معنویت، بزرگ‌منشی و گذشت در برابر حق، اعتبار و موقعیت خود را ‏در راه اسلام و پیامبر (ص) به مخاطره انداخت و چه زیبا رسول خدا درباره شخصیت ‏ایشان فرمود: در زیر آسمان زنی به عظمت، شخصیت، اخلاص و فداكاری خدیجه (س) ‏وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) نه به این دلیل كه خدیجه (س) همسرش بود او را مورد تجلیل ‏قرار می‌دهد بلكه آنچنان كه می‌فرماید''خدیجه (س) زمانی حرف و اندیشه مرا فهمید و ‏تصدیق كرد كه دیگران توانایی اندیشیدن به آن را نداشتند و روزی ثروت خود را در اختیار ‏من قرار داد كه دیگران از من دوری می‌كردند'' و این سیره حق‌شناسی و برخورد ‏پیامبر (ص) با اهل منزل آنچنان راهگشاست كه امروز می‌تواند بسیاری از مشكلات و ‏معضلات اجتماعی و خانوادگی را مرتفع سازد.‏

حجت‌الاسلام كرمی در ادامه به شیوه برخورد رسول خدا با دخترشان فاطمه زهرا(س) اشاره كرد و گفت: پیامبر(ص) به خاطر ویژگیهای خاص شخصیتی دخترش، به احترام دست ‏او را می‌بوسید همچنین با بستگان خود كه همواره به اذیت و آزار ایشان می‌پرداختند با ‏عطوفت و مهربانی برخورد می‌كرد و آنان را به خاطر خدا می‌بخشید.‏

وی با استناد به شیوه برخورد پیامبر (ص) با انصار بعد از غزوه حنین به بررسی ‏حق‌شناسی ایشان در عرصه اجتماع و در میدان سیاست اشاره كرد و افزود: پیامبر اكرم‏‏(ص) غنایم ''حنین'' را در بین اهالی مكه و اطراف آن تقسیم كرد و به ده هزار نفر از ‏یاران خود كه از مدینه با او همراه شده بودند هیچ سهمی از غنایم نداد، این مساله باعث ‏اختلاف و اظهار ناراحتی عده‌ای از آنان و بروز هرج و مرج در بینشان شد چرا كه آنان ‏زمانی زندگی خود را در راه اسلام و رسول خدا رها كرده بودند، پیامبر (ص) آنان را جمع ‏كرد و گفت: ای یاران آنچه تاكنون انجام دادم همه دستور پروردگار بوده و من هیچ كاری ‏برای شما نكردم اما در پرتو اسلام بسیاری از شما از فقر به آسایش و از جاهلیت به ‏تمدن رسیده‌اید، حال شما بگویید كه در راه اسلام چه كرده‌اید؟ آنان متاثر شده و گفتند: ‏ما هیچ كاری نكرده‌ایم، اما پیامبر (ص) در كمال حق‌شناسی فرمود: من از حق شما دفاع ‏می‌كنم و به ذكر همراهی و همكاری انصار در راه آرمانهای اسلام پرداخت به طوریكه ‏اشك از دیدگاه آنان جاری شد و این حق‌شناسی در اوج قدرت دلهای یاران را صفا داد و ‏كینه‌ها از میان برد.‏