تبیان، دستیار زندگی
رئیس مركز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری بالغ بر ۶۰ میلیون نفر ساعت، آموزش ضمن خدمت برای فرهنگیان در سال 95 خبر داد و گفت: این میزان باید به حدود 90 میلیون نفر ساعت برسد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری بیش از «۶۰ میلیون نفر ساعت» آموزش ضمن خدمت در سال 95

برگزاری بیش از «۶۰ میلیون نفر ساعت» آموزش ضمن خدمت در سال 95

رئیس مركز برنامه ‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری بالغ بر ۶۰ میلیون نفر ساعت، آموزش ضمن خدمت برای فرهنگیان در سال 95 خبر داد و گفت: این میزان باید به حدود 90 میلیون نفر ساعت برسد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند با اشاره به این مطلب كه نیازمندی های معلمان كه برگزاری دوره های ضمن خدمت، یكی از آن هاست، باید به صورت مطلوب ارائه شود.

چهاربند با یادآوری علاقمندی معلمان برای توسعه حرفه ای خود اضافه كرد: برگزاری دوره ‌های ضمن خدمت با كیفیت‌ مطلوب موجب ارتقای منزلت معلم در مدرسه و كلاس درس می شود.

وی درباره «سنجش صلاحیت حرفه ‌ای نیروهایی كه در دوره یك ساله آموزش برای تدریس شركت می‌ كنند»، گفت: مسیر اصلی تعلیم و تربیت، دوره تعهد دبیری 4 ساله است و در سند تحول بنیادین تأكید برآن است كه آموزش و پرورش از دوره دیپلم جذب نیرو كند و 4 سال آنان را تربیت كند و حقوق پرداخت نماید تا آن ها انگیزه لازم را داشته باشند.

رئیس مركز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان كه در آن دوره‌ های یك ساله‌ آموزشی پیش ‌بینی شده  است، گفت: در دوره 4 ساله برنامه درسی دو بخش دارد كه یكی دانش نظری موضوعی و بخش دیگر، مهارت ‌های معلمی است. از مجموع 4 سال، بیش از 2 سال آموزش، به دانش موضوعی پرداخته می ‌شود و نزدیك 2 سال نیز مهارت ‌های معلمی آموزش داده می ‌شود.

چهاربند یادآور شد: در دوره یك ساله آموزش معلمان به دانش موضوعی پرداخته نمی ‌شود؛ زیرا فرد در دانش موضوعی دارای آگاهی دانشگاهی است و كمبود آن در مقایسه با دوره 4 ساله، در قالب مهارت ‌های معلمی باید كامل شود.

وی تصریح كرد: اگر تقویم اجرایی، برنامه درسی و اساتید دوره یك ساله آموزش به خوبی مهیا شود، این دوره‌ ها تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس مركز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشكیل كمیته ‌ای در مركز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: این كمیته برای كیفیت‌ بخشی به دوره یك ساله آموزش، از تقویم اجرایی گرفته تا تأمین اساتید، محتوا و دوره كارورزی، اقدام می كند تا خروجی ‌های این دوره مطلوب ‌تر باشد.

چهاربند خاطر نشان كرد: در سال گذشته  برای اولین بار در طول تاریخ تربیت معلم كشور آزمونی برای فارغ‌ التحصیلان این دوره تحت عنوان «آزمون اصلح» برگزار شد كه علاوه بر نمرات قبولی كه این افراد اخذ كرده بودند، باید در این آزمون نیز شركت می ‌كردند تا تراز استانداردهای معلمی را به دست آورند.

وی گفت: تنها حدود 35 درصد از 5 هزار نیرویی كه سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، توانستند در دو نوبت این آزمون را طی كنند .

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی