تبیان، دستیار زندگی
دیوان عالی امریكا تصمیم گرفت كه تقاضای وكلای دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به فرمان مهاجرتی رئیس جمهور امریكا را بررسی كند كه این به معنای عملی شدن البته بخشی از سیاست ترامپ در اعمال محدودیت صدور ویزا به اتباع شش كشور مسلمان از جمله ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهر تأیید دیوان عالی امریكا بر فرمان ایران‌ستیزی ترامپ

دیوان عالی امریكا تصمیم گرفت كه تقاضای وكلای دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهور امریكا را بررسی كند كه این به معنای عملی شدن البته بخشی از سیاست ترامپ در اعمال محدودیت صدور ویزا به اتباع شش كشور مسلمان از جمله ایران است.

پیشخوان خبر تبیان
دیوان عالی امریکا

به گزارش تبیان، روزنامه جوان در یادداشتی نوشت:به رغم آنكه دادگاه‌های پایین‌دستی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را دوبار به سبب تضاد با قانون اساسی امریكا متوقف كرده بودند، روز دوشنبه دادگاه عالی امریكا با رفع توقیف این دستور اجرایی پذیرفت كه بخش‌هایی از آن اجرایی شده و البته در پاییز امسال جلسات مباحثه درباره نحوه اجرای آن برگزار شود و مقامات دولتی دلایل و شرایط لازم برای اجرای این فرمان را در برابر قضات تشریح كنند؛ اتفاقی كه نشان می‌دهد روح ایران ستیزانه موجود در كابینه ترامپ نظام قضایی مدعی بی طرفی امریكا را تسخیر كرده است. دیوان عالی امریكا متشكل از 9 قاضی است كه چهار تن از آنها دموكرات و بقیه جمهوریخواه هستند.

«نیل گورسچ» یكی از این قضات است كه ترامپ او را برای جانشینی «آنتونین اسكالیا» قاضی جمهوریخواه كه فوریه 2015 درگذشته بود، معرفی كرد.  با وجود مخالفت‌های بسیاری كه با این انتصاب صورت گرفت، گورسچ سرانجام در ماه آوریل با حمایت اكثریت جمهوریخواه سنای امریكا، بر كرسی دیوان عالی تكیه زد.  دلیل حكم اخیر هم می‌تواند این تغییر تركیب به نفع جمهوریخواهان باشد. ترامپ در اولین ماه‌های ریاست جمهوری خود فرمانی را امضا كرد كه ورود شهروندان هفت كشور ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی، لیبی و یمن را به مدت ۹۰ روز به امریكا ممنوع می‌كرد. این فرمان همچنین ورود پناهجویان را به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌كرد. این حكم در چند دادگاه مورد اعتراض قرار گرفت و اجرای آن عملاً متوقف شد. ترامپ در نهایت نسخه تعدیل شده (حدف عراق از فهرست كشورهای مذكور) را دوباره به وزارت خارجه داد كه آن نیز از سوی دادگاه‌های فدرال لغو شد.

استثنائات سخت

ترامپ كه هدف از فرمان مهاجرتی‌اش را بهبود امنیت در امریكا عنوان كرده بود، تصمیم تازه دادگاه را «پیروزی آشكار» برای امنیت ملی امریكا خواند.  وی مدعی شد این حكم موجب می‌شود تا طرح منع موقت ورود پناهجویان و اتباع شش كشور تروریست خیز تا حد بسیار زیادی اجرایی شود

دیوان عالی امریكا اعلام كرد كه معنای عملی تصمیمش این است كه فرمان مهاجرتی نمی‌تواند علیه شهروندان خارجی اعمال شود كه دارای «ارتباطی اصیل» با شخص یا شركتی در ایالات متحده هستند.  اما بنا به اعلام دیوان عالی بقیه شهروندان شش كشور مشمول بندهای فرمان مهاجرتی آقای ترامپ خواهند شد.  دادگاه همچنین اجازه داد ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود تمامی پناهجویان به امریكا اجرا شود. به این ترتیب دولت ترامپ اجازه خواهد داشت مانع ورود آن دسته از متقاضیان پناهندگی شود كه هیچ «ارتباط اصیلی» با افراد یا مؤسسات در امریكا ندارد.  «ارتباط اصیل» شامل افرادی می‌شود كه می‌خواهند وارد امریكا شوند تا با عضو خانواده خود زندگی یا ملاقات كنند، دانشجوی دانشگاهی در امریكا باشند، كارمند شركتی در امریكا باشند یا برای سخنرانی در جمعی در امریكا دعوت شده باشند.  طبق حكم دیوان عالی امریكا این استثنا شامل كسانی نمی‌شود كه فقط برای فرار از دستور اجرایی دولت وارد یك رابطه می‌شوند.  كارشناسان معتقدند این استثنائات عملاً فرق چندانی در شرایط صدور ویزا برای اتباع این كشورها ایجاد نمی‌كند و مانع از رو شدن شرایط غیرانسانی این فرمان ترامپ نمی‌شود. دیوید میلیبند رئیس كمیته بین‌المللی نجات (آی آر سی) گفت: «تصمیم دادگاه خطر لطمه دیدن افراد آسیب پذیری كه منتظر ورود به امریكا هستند را به همراه دارد؛ افرادی كه نیازهای فوری درمانی دارند و افراد بی گناهی كه سرگردان هستند. همه اینها از قبل مراحل مختلف بررسی سابقه را گذرانده‌اند.»

واكنش‌ها

ترامپ كه هدف از فرمان مهاجرتی‌اش را بهبود امنیت در امریكا عنوان كرده بود، تصمیم تازه دادگاه را «پیروزی آشكار» برای امنیت ملی امریكا خواند. وی مدعی شد این حكم موجب می‌شود تا طرح منع موقت ورود پناهجویان و اتباع شش كشور تروریست خیز تا حد بسیار زیادی اجرایی شود. ترامپ ادامه داد: به عنوان رئیس‌جمهوری، نمی‌توانم اجازه ورود افرادی را بدهم كه قصد آسیب رساندن به ما را دارند. جف سشنز وزیر دادگستری امریكا گفت كه «تهدید علیه امنیت ملی كشور ما واقعی و بیش از پیش خطرناك است.» او از این تصمیم استقبال كرد و گفت كه «گامی مهم به سوی احیای جدایی قوا میان شاخه‌های دولت فدرال است.»

منبع: روزنامه جوان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .