تبیان، دستیار زندگی
روز دوشنبه معاون امنیتی استانداری تهران از شناسایی توهین کنندگان به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس خبر داد؛ کسانی که هنگام شرکت رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس علیه او شعارهای تندوتیزی داده بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هتاکان به رئیس‌جمهوری شناسایی شدند

روز دوشنبه معاون امنیتی استانداری تهران از شناسایی توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس خبر داد؛ کسانی که هنگام شرکت رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس علیه او شعارهای تندوتیزی داده بودند.

پیشخوان خبر تبیان

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه شرق، به نوشته «العالم»، محسن نسج‌همدانی گفت: «درحال‌حاضر اقدامات لازم برای شناسایی این افراد از سوی نیروی انتظامی آغاز شده و ما به نتایج خوبی در این راستا دست پیدا کرده‌ایم». او افزود: «براساس اقدامات اولیه که از سوی معاونت امنیتی وزارت کشور، معاونت امنیتی استان تهران و نیروی انتظامی صورت گرفته، توهین‎کنندگان به رئیس‎جمهور به صورت کلی شناسایی شدند و بررسی‎های اولیه در این راستا شروع شده است». معاون امنیتی استان تهران افزود: «بدون‌شک در جهت رسیدگی به اتهامات این افراد در ابتدا اقدامات اولیه چون جمع‎آوری اطلاعات و مستندسازی‌‏های لازم صورت می‌گیرد تا نتایج نهایی اعلام شود». همدانی با بیان اینکه تعداد افراد توهین‌کننده به رئیس‎جمهوری درمجموع بیش از ٢٠ نفر نبودند، تصریح کرد: «بدون‌شک بعد از اتمام کار کمیته‎های حقیقت‎یابی و مستندسازی مربوط به این ماجرا و شناسایی کامل افراد، پرونده این افراد در صورت صلاحدید به دستگاه قضائی ارسال می‎شود». او افزود: «البته این امکان نیز وجود دارد که پس از بررسی و شناسایی افراد خاطی ضرورتی برای ارجاع پرونده آنها به دستگاه قضائی نباشد که در این خصوص دستگاه‎های مسئول تصمیم‎گیری خواهند کرد». معاون امنیتی استان تهران تأکید کرد: «هدف ما این است که در جهت اصلاح افرادی که این‌گونه اقدامات را انجام می‏‌دهند وارد عمل شویم تا دیگر شاهد این‌گونه اقدامات که خلاف رویه قانونی است نباشیم». جمعه گذشته در حین برگزاری راهپیمایی روز قدس، عده‌ای به مسیر راهپیمایی «حسن روحانی» نزدیک شدند و شعارهایی سر دادند؛ شعارهایی که مضمون آنها نه تأیید بود و نه انتقاد؛ بلکه بیشتر به توهین و هتاکی شبیه بود؛ «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آخوند آمریکایی»، «مرگ بر دروغ‌گو» و شعار تازه‌‌وارد به ادبیات این قشر: «روحانی، بنی‌صدر؛ پیوندتان مبارک»، اما روحانی تنها مسئولی نبود که به او حمله لفظی شد؛ «اسحاق جهانگیری»، معاون اول روحانی، هم هنگام راهپیمایی در روز قدس بی‌نصیب نماند و با شعار «مرگ بر سازشکار» از او پذیرایی شد. دیگر مسئولی که از او با شعارهای خاص پذیرایی شد، «علی مطهری»، نایب‌رئیس مجلس، بود.

براساس اقدامات اولیه که از سوی معاونت امنیتی وزارت کشور، معاونت امنیتی استان تهران و نیروی انتظامی صورت گرفته، توهین‎کنندگان به رئیس‎جمهور به صورت کلی شناسایی شدند و بررسی‎های اولیه در این راستا شروع شده است

هنگام حضور مطهری در خیابان با شعار «مرگ بر منافق»، «مرگ بر اصلاح‌طلب»، «مرگ بر سازشکار» و «حقوقی که می‌گیری حرامت باد» نسبت به او اعتراض کردند. این توهین‌ها با واکنش گسترده فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا روبه‌رو شد. در یکی از واکنش‌ها «غلامعلی حدادعادل»، عضو مجمع تشخیص مصلحت، در حساب توییتری خود نوشت: «مردم حق دارند نسبت به برخی نظرات رئیس‌جمهور انتقاد داشته باشند، اما باید نظرات خود را به صورت گفتارهای عقلانی و به‌دور از اهانت بیان کنند». اما از طرف دیگر فردای این اتفاق، «عباس جعفری‌دولت‌آبادی»، دادستان تهران، با اشاره به حادثه توهین به رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس، گفت: «حادثه روز قدس جرم مشهود بوده است». او درباره ورود دادستانی به موضوع توهین به رئیس‌جمهوری گفت: «دادستانی تهران مانند سایر مواردی که تکلیف قانونی دارد، به موضوع ورود می‌کند. در رابطه با حادثه روز جمعه، چون جرم مشهود بوده و در منظر مأموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف به ارائه گزارش خود به دادستانی بوده است. روز شنبه هم نامه‌ای به فرماندهی پلیس تهران و معاون وزیر اطلاعات ارسال و درخواست کردم نسبت به شناسایی عوامل حادثه روز جمعه اقدام شود». سخنگوی دولت نیز بی‌احترامی به رئیس‌جمهوری را اهانت به جمهوریت نظام دانست و گفت: «آنچه در حاشیه راهپیمایی بزرگ مردم فهیم و متدین تهران در روز قدس از سوی عده معدودی به طور سازمان‌یافته نسبت به رئیس‌جمهوری اتفاق افتاد كه در ماه گذشته با اكثریت قاطع مردم تهران مورد اعتماد قرار گرفت، از نظر سیاسی خطایی بزرگ و از نظر حقوقی، جرمی آشكار بود كه برای جلوگیری از تكرار و پیامدهای آن، اركان مسئول در نظام باید اقدام كنند».

درخواست تشكیل كمیته حقیقت‌یاب

از طرف دیگر علاوه بر پیگیری از سوی مقامات قضائی، نمایندگان مجلس هم خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این مورد هستند. محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، در این مورد به «شرق» گفته بود: «درخواست تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در قالب تدوین نامه از سوی فراکسیون امید خطاب به رئیس مجلس نهایی شده و در نخستین روز کاری مجلس که هفته آینده خواهد بود، تقدیم هیئت‌رئیسه خواهد شد». برخی نمایندگان مجلس نهم، ٢٢ بهمن ١٣٩١ را خوب به خاطر دارند؛ روزی که به علی لاریجانی، رئیس مجلس، هنگام سخنرانی با مُهر و نعلین حمله شد؛ کمیته پیگیری تشکیل شد و در گزارش پیگیری مجلس از حلقه «پرتو» به‌عنوان تحریک‌کنندگان حمله به لاریجانی نام برده شد؛ این حمله چندروز پس از آن بود که «محمود احمدی‌نژاد» و «علی لاریجانی» در قامت رئیس دولت و رئیس مجلس در صحن مجلس به‌شدت به یکدیگر تاختند تا موجب شود آن روز به «یکشنبه سیاه» معروف شود. حالا با شناسایی هتاکان به رئیس‌جمهوری که معاون استاندار تهران خبر از آن داده، باید دید که چه کسانی پشت پرده آنها بوده‌اند. بر همین اساس دیروز یاسر جبرائیلی معاون خبرگزاری فارس در كانال تلگرامی خود خبر داد كه وزارت اطلاعات به دلایلی نامعلوم حامد طالبی از دبیران خبرگزاری فارس را احضار و ظاهرا بازداشت كرده است.


منبع : روزنامه شرق

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .