تبیان، دستیار زندگی
روسیه هشدار داد که اگر سامانه ارتباط اینترنتی موبایلی تلگرام به نقض قوانین این کشور ادامه دهد، از دسترسی کاربران خارج خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روسیه تلگرام را تهدید کرد!

روسیه هشدار داد که اگر سامانه ارتباط اینترنتی موبایلی تلگرام به نقض قوانین این کشور ادامه دهد، از دسترسی کاربران خارج خواهد شد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان
روسیه تلگرام را تهدید کرد!

به اعتقاد برخی "تلگرام" دیگر جزو لاینفک زندگی مردم شده و حذف آن غیر ممکن است؛ در حالی که دولتمردان روسیه نه تنها چنین تفکری ندارند که با توجه به آسیب های این اپلیکیشن اطلاع رسانی، آن را تهدید به حذف نموده اند.

ماجرا از این قرار است که "آلکساندر ژوکوف" رئیس سازمان نظارت بر ارتباطات، اطلاع رسانی و رسانه های روسیه اخیرا اعلام کرد که اگر تلگرام، اطلاعات لازم را برای گنجاندن خود در فهرست سازمان دهندگان اطلاع رسانی این کشور ارائه نکند، مسدود خواهد شد.

در بیانیه ژوکوف که در پایگاه سازمان نظارت بر ارتباطات، اطلاع رسانی و رسانه های روسیه انتشار داده، آمده است: کارکنان این نهاد هر روز نامه های حاوی توضیح مطالبات قانون را برای تلگرام ارسال می کنند که بی پاسخ می ماند.

خبرگزاری اسپوتنیک ادامه داده است که مقام روسی از پاول دوروف مدیر تلگرام درخواست کرده قوانین روسیه را اجرا کند، زیرا فرصت اندکی برای تصمیم گیری درباره این پیام رسان باقی مانده است.

چه کسی تلگرام را راه اندازی کرد؟

"پاول دوروف" شهروند روسیه که خارج از این کشور اقامت دارد، سال 2013 شبکه اجتماعی تلگرام را طراحی و راه اندازی کرد و بر پایه گزارش ها در زمان کنونی نیز شمار کاربران آن به بیش از 100 میلیون نفر رسیده است. براساس گزارش های انتشار یافته، تلگرام که ارتباط فیزیکی و حقوقی با روسیه ندارد و مقر آن در برلین آلمان است.

این اپلیکیشن از زمان آغاز فعالیت‌اش در سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از صد میلیون نفر عضو پیدا کرده است.

چندی پیش نیز گزارش شده بود که سازمان مسئول ارتباطات در روسیه از شبکه اجتماعی تلگرام خواسته اطلاعات لازم را ارائه دهد.

همچنین پیش تر اعلام شده بود، سازمان امنیت فدرال روسیه در ادامه برنامه ریزی ایمنی کردن ارتباطات حساس در برابر نفوذ احتمالی، در حال تدوین طرح ممنوعیت استفاده از شبکه های پیام رسان اجتماعی بدون مجوز و غیر امن برای مقام های این کشور است.

پایگاه روزنامه ایزوستیا نیز در این راستا نوشت: براساس این طرح مقام های روسی پس از نهایی شدن و اعلام دستور نمی توانند از شبکه های اجتماعی بدون مجوز شامل تلگرام و واتس برای ارتباطات خود استفاده کنند.

این در حالی است که چندی پیش "وسکومنادزور" ، نهاد دیده‌ بانی ارتباطات در روسیه می‌ گوید که شرکت مسئول برای اپلیکیشن تلگرام اطلاعات لازم برای ثبت این اپلیکیشن پیام‌رسانی را هنوز به مقامات روسیه تسلیم نکرده است و همین امر می‌تواند موجبی برای بسته شدن آن شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان تلگرام این امکان را فراهم کرده که افراد به صورت فردی یا جمعی برای یکدیگر پیام و عکس و ویدیو بفرستند. این اپلیکیشن از زمان آغاز فعالیت‌اش در سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از صد میلیون نفر عضو پیدا کرده است.

"الکساندر ژاروف" (مدیر مؤسسه ارتباطات روسیه) در پیامی خطاب به پاول دوروف، مدیر تلگرام در روسیه نوشته است: "به قوانین روسیه احترام بگذارید!"

این مؤسسه می ‌گوید که تا کنون بارها به تلگرام نامه نوشته و از مسئولان آن خواهان اطلاعات لازم برای ثبت حقوقی شده است، و در نهایت می ‌افزاید:  "انتخاب با شماست!"

آقای دوروف در مقابل گفته است که حاضر نیست به مقامات روسیه اطلاعاتی بدهد که حریم شخصی کاربران را به خطر می ‌اندازند. او افزود که چنین فشارهایی کاربران را مجبور می‌کند به اپلیکیشن‌های دیگری مانند واتس‌آپ روی آورند که مرکز آن در ایالات متحده است.

دوروف که تلگرام را در آمریکا پایه گذاشته است، می ‌گوید که هرگز حاضر نیست با دولت‌ها بر سر حریم خصوصی کاربران‌اش معامله کند. منتقدان می ‌گویند که کنترل نشدن تلگرام باعث می‌شود که این اپلیکیشن نزد خلافکارانی مانند تروریست‌های داعش نیز محبوبیت پیدا کند.

اینک باید منتظر آخرین تصمیمات سران روسی و اجرایی شدن تهدیدات آنان نسبت به تلگرام باشیم.


منابع: همشهری آنلاین / پایگاه اطلاع رسانی نیوز مانیتور