تبیان، دستیار زندگی
ست مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در همایش بانوان مداح به بیان آسیب‌ها و راه‌كارهای عمق بخشی به مراسم مذهبی و مداحی پرداخت.  حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی بوشهری، با بیان آسیب‌های موجود در مراسم مذهبی اظهار داشت: آسیب‌ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اغراق بیش از حد و به كار بردن الفاظ توهین‌آمیز از آسیب‌های مداحی است

مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در همایش بانوان مداح به بیان آسیب‌ها و راه‌كارهای عمق بخشی به مراسم مذهبی و مداحی پرداخت.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی بوشهری، با بیان آسیب‌های موجود در مراسم مذهبی اظهار داشت: آسیب‌شناسی دینی به معنای شناخت آفات و خطراتی است كه دین را تهدید می‌كند؛ این خطرات از جانب سه گروه ایجاد می‌شود؛ گروه اول كسانی‌اند كه با برنامه‌ریزی دقیق و با سابقه دشمنی نسبت اسلام و تشیع، قصد ایجاد آفات در دین را دارند؛ گروه دوم افرادی هستند كه بدون توجه و از روی ناآگاهی به دین ضربه می‌زنند و گروه سوم كسانی‌اند كه آگاهانه در برابر این آسیب‌ها سكوت می‌كنند.

وی، به بیان آسیب‌ها در علوم دینی پرداخت و افزود: از آن‌جا كه دین راه و رسم زندگی را به انسان می‌آموزد، شناخت آفات آن اهمیت دارد. شهید مطهری (ره) اولین كسی بود كه اصطلاح آسیب‌شناسی را وارد حوزه و اندیشه دینی كرد و از آنجا كه دین مقوله‌ای كامل و دارای اصالت است، بحث آسیب‌شناسی به دلیل عملكرد دینداران و مروجان ناآگاه، وارد میدان شد.

مدیر حوزه علمیه قم، تاكید كرد: در بیشتر موارد، آشنایی مردم با اهل بیت (ع) توسط مداحان صورت می‌گیرد و به همین دلیل شخصیت مداح و ویژگی‌های مداحی مانند، بیان فضایل، مناقب و رثای اهل بیت (ع) و توجه به تولی و تبری كه از فروع دین است، دارای اهمیت است. كسی كه مروج حركت اهل بیت (ع) در اشاعه دین است، نباید به این مسائل بی‌اعتنا باشد.

وی، با بیان اینكه مداحی نباید به عنوان شغل مطرح باشد، گفت: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب، مداح باید از مفاهیم اعتقادی، انقلابی، اخلاقی و آگاهی لازم درباره روضه و ذكر برخوردار باشد.

مدیر حوزه علمیه قم، در پایان خاطرنشان كرد: آسیب‌های مداحی شامل خرافات، اغراق بیش از اندازه و به كاربردن الفاظ توهین‌آمیز است. لحن مداح باید از هر لهوی دور باشد، تا گناه با مداحی آمیخته نشود.