تبیان، دستیار زندگی
شد    بیش از 500 اثر هنری از اساتید و دانشجویان سراسر کشور در بخش جنبی دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه به نمایش گذاشته شد.  نمایشگاه آثار هنری برگزیده دومین جشنواره صحیفه سجادیه، همزم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه آثار هنری برگزیده دومین جشنواره صحیفه سجادیه با 500 اثر هنری برگزار شد

بیش از 500 اثر هنری از اساتید و دانشجویان سراسر کشور در بخش جنبی دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه به نمایش گذاشته شد.


 نمایشگاه آثار هنری برگزیده دومین جشنواره صحیفه سجادیه، همزمان با برپایی مرحله پایانی این جشنواره در روزهای 27و 28 اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی شهید باهنر تهران برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از500 اثر هنری برگزیده از مجموع دو هزار اثر هنری ارسالی به دبیرخانه دومین جشنواره صحیفه سجادیه ، در قالب های خوشنویسی ، تصویرگری ، تذهیب ، مینیاتور ، عکاسی و آثار گرافیکی به نمایش گذاشته سشده است .

هنرمندان دانشگاهی کشورمان، در آثار خود با تلفیق مضامین عالی و عرفانی صحیفه سجادیه ، آثاری تأثیر گذار و ماندگار را خلق کرده اند. اساتید و دانشجویان مراکز آموزشی سراسر کشور ، این بار در سایه صحیفه پیام نیایش و بندگی را با استنباط و درک مفاهیم گرانسنگ صحیفه در حوزه هنر ، به زبانی جدید بیان کرده اند . زبانی که هر چه با آن سخن بگویی باز هم تکراری نمی شود. با هم به بخش های مختلف این نمایشگاه و آثار ارائه شده در آن را مرور می کنیم :

بخش آثار خوشنویسی

در بخش نستعلیق اساتید، آثار برگزیده مرحله نهایی رشته خوشنویسی نستعلیق در بخش اساتید به همراه برخی دیگر از آثار برتر و شایسته تقدیر در این بخش به نمایش درآمده است.آثار، محتبی شریفی از دانشگاه تربیت معلم شهید رجائی اصفهان، حسن نقیبی از دانشگاه آزاد نیشابور و ابوالقاسم آوند از دانشگاه علوم پزشکی فسا سه اثر برتر این بخش از نمایشگاه است که مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته است .این آثار به اشعاری در مدح امام سجاد(ع) ، جملات و بخش هایی از صحیفه سجادیه اختصاص دارد که از آن جمله می توان به عبارت '' وجعل القرآن مونسا فی ظلم لیالی '' اشاره نمود. همچنین صلوات بر محمد(ص) زینت بخش بسیاری از عبارات کتابت شده توسط اساتید در این بخش است.

در بخش شکسته نستعلیق اساتید، در کنار سایر آثار برگزیده ، دو اثر اول جشنواره در این رشته از استاد مهدی عطریان ، دانشگاه شهید رجائی و استاد امیر خدامحمدی از دانشگاه آزاد اسلامی بناب جلوه ویژه ای به آثار داده است. این آثار به کتابت بخش ها و عباراتی از صحیفه سجادیه اختصاص دارد.

در بخش ثلث اساتید اثر استاد صابر صفایی از آموزشکده فنی دختران اردبیل ، حائز رتبه اول جشنواره و نیز اثری از سید علیرضا امیری دشت بیاض ، مدرس مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد اشاره نمود . همچنین کتابت حدیثی از امام سجاد (ع) و کتابت نام مبارک این امام به صورت قرینه با استفاده از زیبایی های بی نظیر خط ثلث از دیگر آثار این بخش است.

در بخش نستعلیق دانشجویان نیز نمایش آثار رتبه های برتر رشته خوشنویسی نستعلیق دانشجویان هستیم. رتبه اول این بخش به علی دائم امید از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اختصاص یافته است . وی در اثر خود ، دعایی از صحیفه سجادیه را کتابت نموده است که با این عبارت آغاز می شود: خدا را می ستایم در حالی که به حکم قضایش دل می سپارم...

همچنین علی طوفانی از دانشگاه شهید رجائی با کتابت بخشی از دعای شانزدهم صحیفه سجادیه : '' انت الذی عفوه اعلی من عقابه '' ، رتبه دوم بخش خوشنویسی نستعلیق دانشجویان را به خود اختصاص داده است.

سید محمد علی میرمؤمنی از دانشگاه آزاد اراک ، با کتابت قسمتی از دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه : زبور آل داوود و انجیل اهل بیت ، رتبه سوم این بخش را به خود اختصاص داده است : یا من یرحم من لا یرحم العباد (ای آن که رحم کنی بر کسی که بندگان بر او رحم می کنند) ، یا من بقبل من لا تقبله البلاد ( و ای آن که می پذیری کسی را که اهل شهرها او را نمی پذیدند ) ، لا من لا یحتقر اهل الحاجة الیه ( و ای آن که نیازمندانش را خوار نمی گرداند) ، لا من لا یغیر التعمة و لا یبادر بالنقمة ( و ای آن که نعمت و بخشش را تغییر نمی دهد و در کیفر رساندن عجله ندارد) ، وسمع نجوای و استجب دعائی (راز و نوای دلم را بشنو و دعا و خواسته ام را روا دار)

همچنین بخشی از آثار دانشجویی که رتیه های اصلی جشنواره را کسب نکرده اند اما شایسته تقدیر شناخته شده اند ، در این بخش به نمایش درآمده است . از آن جمله می توان به اثر سهامه محبی از دانشگاه تربیت مدرس اشاره نمود .و در این اثر حدیث زیبایی از امام سجاد (ع ) کتابت شده است : اللهم شرف درجتی برضوانک و اکمل کرامتی بغفرانک.

بنابر این گزارش در بخش شکسته نستعلیق ده اثر اول برگزیده رشته خوشنویسی شکسته نستعلیق در بخش دانشجویی دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه به نمایش درآمده است. ایمان وکیلی مطلق دانشجوی دانشگاه آزاد علامه مجلسی با ارائه اثر'' شکرگزاری'' ، در این بخش رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. محمد ایمانی از دانشگاه تبریز و سید علی اکبر حسنی از دانشگاه آزاد اسلامی تفرش با کتابت بخشی هایی از دعاهای صحیفه سجادیه و احادیثی از امام سجاد (ع) به خط شکسته نستعلیق، رتبه های دوم و سوم این بخش از جشنواره را به خود اختصاص داده اند.

در بخش ثلث دانشجویان هم آثار دانشجویان به کتابت بخش هایی از دعای مکارم الاخلاق ، فرازهایی از صحیفه سجادیه و اشعاری در مدح امام سجاد (ع ) ، اختصاص دارد. کتابت جملاتی از دعای مکارم الاخلاق در اثر اول برگزیده این بخش به خط حسین قائمی کرمانی از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به چشم می خورد. عبارت '' انت الذی تسعی رحمة امام غضبه '' ، در دومین اثر برگزیده این بخش نقش بسته است. خطاط این اثر ، روح الله محرری از مرکز آموزش عالی سوره شیراز می باشد. بخش هایی از دعاهای صحیفه سجادیه نظیر '' اللهم یا من لا یصفه نعت الواصفین '' و '' یا من ذکره شرف للذاکرین و یامن شکره فوز للشاکرین و یا من طاعته نجاة للمطیعین'' ، از دیگر مطالبی است که ثلث نویسان دانشجوی کشورمان به آن ها توجه داشته اند.

در بخش نسخ آثار مشترک دانشجویی و اساتید به خط نسخ به نمایش گذاشته شده است . از جمله آثار این بخش می توان به اثر طاهره عباسی از دانشگاه پیام نور مشهد اشاره نمود که به کتابت زیارت نامه امام سجاد (ع) اختصاص دارد . همچنین حسین شجاعی منش از مرکز میراث فرهنگی تهران، در اثر خود به کتابت بخشی از صحیفه سجادیه پرداخته است : '' الحمد لله الذی علا فی توحده و دنی فی تفرده و جل فی سلطانه و عظم فی ارکانه ''.
شایان ذکر است این دو اثر در بخش خوشنویسی ثلث دومین جشنواره صحیفه سجادیه ، شایسته تقدیر شناخته شدند .

در بخش گرایش های نوین، هنرمندان رها از چارچوب خطوط هنری موجود و در عین حال با پایبندی به هنر اسلامی ، آثار بدیعی را خلق نموده اند . فریدون کرمی در اثر خود به خط ابداعی به کتابت بخش هایی از ادعیه صحیفه پرداخته و با تکنیک های هنری و تذهیب، کار را از قالب یک کتابت عادی درآورده و اثری بدیع را خلق کرده که رتبه اول دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه را در بخش آثار ابداعی به خود اختصاص داده است.
صحیفه سجادیه در کلام امام خمینی (ره)، عنوان دومین اثر برگزیده این بخش است که در نمایشگاه ارائه شده است. محمد مهدی سعادت از دانشگاه تهران در این اثر ، بخش هایی از سخنان رهبر انقلاب در مورد صحیفه سجادیه را به خط نستعلیق کتابت کرده و در حواشی اثر جملاتی از صحیفه سجادیه و طرح های اسلامی ، به چشم می خورد. سایر خطوط ابداعی ، با محوریت فلسفه نیایش و دعا ، بخش هایی از ادعیه صحیفه سجادیه و عباراتی نظیر '' السلام علیک یا علی بن الحسین '' ، '' الحمد لله '' و صلوات بر محمد(ص)، از دیگر مواردی است که در خلق آثار ابداعی مورد توجه هنرمندان دانشگاهی کشورمان قرار داشته است.

بخش آثار گرافیکی

موضوع اصلی آثار این بخش طراحی پوستر جشنواره است که در مراحل اولیه مورد رقابت قرار گرفته بود . نام صحیفه سجادیه محور اصلی تمامی آثار ارائه شده در بخش گرافیک نمایشگاه برگزیده آثار هنری دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه است این آثار اغلب با طرح سجاده ، مهر ، تسبیح و تکنیک های هنری و گرافیکی، همراه هستند. آثار اول تا سوم این بخش از جشنواره به ترتیب به هنرمندان : یونس حامدی فر از مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی، فرخ ماهرانی از دانشگاه شیراز و مسعود رضایی از مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی اختصاص دارد که در این بخش به نمایش درآمده است.

بخش نقاشی

در بخش نقاشی اساتید، محور اصلی آثار نقاشی روح دعا و نیایش است. اساتید هنرمند تصویرگر از دانشگاه های سراسر کشور در این نمایشگاه با الهام از تعالیم و مفاهیم عالی صحیفه سجادیه، به ارائه آثاری در قالب های مختلف هنری پرداخته اند. استاد سید کامران رضوی دهقان از آموزشکده فنی قدیسه ساری با اثر '' الحمد لله '' رتبه اول رشته نقاشی اساتید را در دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور به خود اختصاص داده است. این اثر تصویری از مراحل نیایش و رسیدن به خدا را نمایش می دهد که هر چه در این مسیر پیش می رویم نقش '' حمد و سپاس '' خداوند در قالب عبارت الحمدلله برای نزدیکی انسان به الله بیشتر می شود. از آثار برجسته دیگری که در این بخش به نمایش دآمده است می توان به اثر استاد ناصر آراسته از دانشگاه الزهراء و اثر استاد خلیل سمایی جابلو از آموزشکده فنی قدیسه ساری اشاره نمود که به ترتیب ، رتبه های دوم و سوم این بخش از جشنواره را کسب نموده اند.

در این آثار به جایگاه دعا به عنوان بهترین وسیله تقرب به خداوند و نزول رحمت و فیض الهی بر بندگان مخلص خداوند اشاره شده است .

نقاشی دانشجویان : وقتی دعا کنی و خالصانه از خدا بخواهی ، حتما از تمام دلبستگی های دنیا رها خواهی شد و خود را آزاد و پاک در برابر آستان رحمت الهی خواهی یافت. این را از اثر برتر رشته نقاشی دانشجویان در دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه می خوانی ، محمد نیکدل از دانشگاه شاهد، در این اثر رهایی از چهره زشت دنیا را با دعا و نیایش امکان پذیر می داند و انسانی را به تصویر می کشد که پس از طی این مراحل ، با چهره ای جدید و زیبا در برابر بارگاه ملکوتی خداوند حاضر شده است و در این مسیر ، دعاهای کتاب صحیفه سجادیه راه گشای وی بوده است.

دو اثر بعدی برگزیده این بخش از جشنواره، به علیرضا شکر نژاد از دانشگاه تربیت مدرس و الهام جمشیدی مقدم از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اختصاص دارد. همچنین به دلیل استقبال گسترده دانشجویان از این بخش و ارائه آثاری ارزشمند و متنوع ، علاوه بر آثار برگزیده جشنواره ، بسیاری از آثار دیگر نیز که شایسته تقدیر شناخته شده اند ، به نمایش درآمده است. بیان مفاهیم صحیفه سجادیه با زبان هنر و به تصویر کشیدن مفاهیم عالی و معنوی آن توسط دانشجویان سراسر کشور ، مجموعه ارزشمندی را به وجود آورده است که بیش از هر بخش دیگر این نمایشگاه مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. اشاره به حضور امام سجاد (ع) در واقعه کربلا و بیماری ایشان ، جایگاه امام معصوم دربین مردم مسلمان ، نقش صحیفه سجادیه در دوران دفاع مقدس ، جلوه های معنوی نیایش و توجه عابدان و زاهدان به صحیفه سجادیه در عبادت و دعا کردن ، از موضوعات دیگر آثار ارائه شده در این بخش است.

در بخش مینیاتور هم ظرافت های آثار مینیاتوری ، شاید بهترین بخش از زبان پرمعنای هنر برای بیان زیبایی های نیایش و بندگی باشد . دست هایی که به طلب بخشش و مهر الهی به سوی آسمان در انتظار جلوه از رحمت او هستند ، محور اصلی این آثار را تشکیل می دهد. این دست ها نماد اصلی نیایش و دعا در مینیاتور است که هر یک از آثار به نوعی از این نماد استفاده کرده اند. فرشتگان الهی و پرندگان آسمانی ، برای بالابردن این دعاها آمده اند یا شاید هم پاسخی و ارمغانی را برای بندگان مخلص خداوند آورده اند. آسمان، ابرها ، ستاره ها و درختان از دیگر عناصر به کار گرفته شده در خلق این آثار مینیاتوری هستند که خود دائم به تسبیح و حمد الهی مشغول هستند. آثاری از : یحیی یوسفی اصل از دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل ، مازیار میثمی فر از دانشگاه شاهد، سونا مصطفی زاده مقدم از مرکز میراث فرهنگی ، مریم کدخدایی و احمد خسروی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش مینیاتور دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه ویژه دانشگاهیان کشور ، شایسته تقدیر شناخته شده اند.

بنابر گزارش خبرنگار ما، در بخش تذهیب كه همواره زینت بخش آیات قرآنی ، احادیث و متون دینی بوده است . شمسه های هزار رنگ با ظرافتی بی نظیر محور اصلی کار تذهیب کاران را تشکیل داده بود. برخی از این شمسه ها نام امام سجاد(ع) و برخی نیز احادیثی از این امام و بخش هایی از دعاهای صحیفه را به خود اختصاص داده اند. دو اثر برجسته این بخش دو شمسه است که یکی از آن ها بخشی از متن صحیفه سجادیه را در خود جای داده است . پگاه شفیعی از مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر 14 تهران و مهرنوش نعمتی روشن از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، با ارائه این دو اثر رتبه های اول و دوم بخش تذهیب دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه ، ویژه دانشگاهیان کشور را به خود اختصاص داده اند.
همچنین در این نمایشگاه اثر منیژه جبارزاده از دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران حائز مقام سوم جشنواره به نمایش درآمده است. به دلیل تنوع آثار و استقبال گسترده از این بخش جشنواره تعدادی از آثار ، علاوه بر آثار اصلی برگزیده جشنواره ، شایسته تقدیر شناخته شده اند که از آن جمله می توان به آثار ناهید خالو احمدی از مرکز آموزشی میراث فرهنگی ، فهمیمه نوری از دانشگاه هنر اصفهان و الهام یوسفی از دانشگاه بین المللی قزوین اشاره نمود.

در بخش عکاسی نیز عکاسی دینی با محوریت روح دعا و نیایش و با تأکید بر مضامین صحیفه سجادیه محور اصلی عکس های ارائه شده در این بخش است. مناجات در بارگاه یکی از امامزادگان ، عنوان اثر اول برگزیده این بخش است . اکبر صفری مقدم از دانشگاه جامع علمی کاربردی مشهد در این اثر به دنبال لحظات نابی از نیایش در بارگاه یکی از امامرادگان بوده است . این عکس بانوی سالخورده ای را نشان می دهد که با نگاهی پرمعنا با امامزاده سخن می گوید. نماز جماعت ، اماکن مذهبی، مساجد و میزان توجه مردم به صحیفه سجادیه از دیگر مواردی است که عکاسان در آثار خود به آن توجه داشته اند.

حامد نیرومند قوچانی نژاد از مرکز آموزشی غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی و زینب رستم زاده از دانشگاه فنی شریعتی با ارائه آثاری از اماکن مذهبی و حضور قشرهای مختلف مردم در مراسم های دینی و مذهبی رتبه های دوم و سوم بخش عکاسی دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه را به خود اختصاص داده اند.

اساتید و دانشجویان هنرمند کشورمان در نمایشگاه آثار هنری دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه ، حکمت ، هدایت و تربیت اسلامی را از دیدگاه امام سجاد (ع ) به زبان دیگری بیان کرده اند.

دانشگاهیان هنرمند کشورمان در بستر دومین جشنواره سراسری صحیفه سجادیه ، تفسیر دیگری از دعا و نیایش، اندرز و حکمت ، بندگی و ایمان را به تو نشان دادند.