تبیان، دستیار زندگی
رد  اولین گردهمایی ائمه جماعات خراسان با عنوان " هم اندیشی نبی رحمت " برگزار شد. در این همایش كه به منظور بررسی سیره رسول اعظم(ص) وبه همت بخش فرهنگی امور مساجد استان خراسان برگزارگردید،حجت الاسلام رسول جعفری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین مركز سیره شناسی پیامبر(ص) در اسرائیل قرار دارد

اولین گردهمایی ائمه جماعات خراسان با عنوان " هم اندیشی نبی رحمت " برگزار شد.

در این همایش كه به منظور بررسی سیره رسول اعظم(ص) وبه همت بخش فرهنگی امور مساجد استان خراسان برگزارگردید،حجت الاسلام رسول جعفریان گفت: در این سالها شاهد مظلومیت پیامبر(ص)در زمینه تالیفات وتحقیقات بوده ایم وآنگونه كه شایسته بوده درباره سیره پیامبر(ص) وشناسایی شخصیت حضرت تلاش صورت نگرفته است.
وی در ادمه افزود: كوتاهی ما دراین رابطه در حالی است كه نخستین هدف مستشرقین،قرآن وپیامبر(ص) بوده است ومتاسفانه بسیاری از تالیفت نادرست آنان از فرهنگ های مختلف به فارسی وعربی ترجمه شده است.
جعفریان، با اشاره به لزوم سیره شناسی پیامبر اعظم(ص) در میان مسلمانان اظهار داشت: بزرگترین مركز سیره شناسی پیامبر(ص) در اسرائیل است كه قریب به 58 سال (1948 م) تحقیقات گسترده ای دراین رابطه انجام داده در حالی كه در شهری مثل قم با وجود بیش از دویست موسسه پژوهشی،حتی یك مركز تخصصی در باره سیره پیامبر(ص) وجود ندارد.
این محقق وپژوهشگر در ادامه افزود: در سالهای اخیر كتابهای محدودی درباره رسول خدا(ص) نوشته شده كه شاید بهترین آن الصحیح من سیره النبی علامه سید جعفر مرتضی می باشد كه آن هم یك سیره كامل نیست.
استاد رسول جعفریان با نگاهی به گذشته سیره نویسی تاكید كرد: ما روش درستی برای شناخت علم سیره نویسی واصول اساسی آن نداریم.
وی علت وجود بهترین آثار علمی مسلمانان در سده های نخستین اسلام را توجه به عقل وفهم علمی در میان مسلمانان آن زمان دانست وگفت: امروزه ما باید جایگاه خود را در كاروان علم وتمدن بشناسیم، این مساله در رابطه با شناخت سیره رسول خدا نیز صدق می كند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: برای دستیابی به این خواسته باید سیر تولد، رشد وشكوفایی علم سیره رابشناسیم.
جعفریان در پایان ابراز امیدواری كرد: در سال پیامبر اعظم(ص) زوایای مختلف زندگی پیامبر(ص) با برنامه ریزی مورد مطالعه وشناسایی قرار گیرد.