تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان از کشف اتمسفر در اطراف سیاره ای شبه زمینی خبر داده اند که در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین واقع شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف اتمسفر در سیاره ‌ای شبه ‌زمینی

کشف اتمسفر در سیاره ‌ای شبه ‌زمینی

دانشمندان از کشف اتمسفر در اطراف سیاره ‌ای شبه‌ زمینی خبر داده ‌اند که در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین واقع شده‌ است.

براساس گزارش BBC، محققان با مطالعه روی سیاره ‌ای به نام GJ1132b كه 1.4 برابر بزرگتر از زمین است و در فاصله 39 سال نوری از زمین قرار گرفته، پی به وجود اتمسفر بردند.

رصد‌های انجام گرفته نشان می ‌دادند این ابرزمین دارای لایه‌ ای ضخیم از گازها متشكل از تركیبی از متان یا آب و یا تركیبی از هر دو است. كشف اتمسفر و كشف ویژگی ‌های آن قدمی مهم در راستای كشف حیات فراتر از سامانه خورشیدی به شمار می ‌رود. اما احتمال غیر مسكونی نبودن این سیاره بسیار بالا است زیرا دمای سطح آن 370 درجه است.

به گفته محققان دانشگاه كیل، این درحالی است كه بالاترین دمایی كه حیات در آن امكان ادامه حیات دارد 120 درجه است.  كشف سیاره GJ1132b اولین ‌بار در سال 2015 اعلام شد، ‌سیاره‌ ای كه در صورت فلكی ولا در نیمكره جنوبی واقع شده‌است و اگرچه سیاره ابعادی برابر با زمین دارد، ‌اما در مداری كوچك تر به گرد ستاره‌ ای سردتر از خورشید در حركت است.

محققان با استفاده از تلسكوپی در شیلی توانستند با مشاهده میزان نوری كه توسط سیاره از ستاره میزبان مسدود می ‌شد،‌ به مطالعه این سیاره بپردازند و دریابند كه سیاره دارای اتمسفری ضخیم از جنس بخار آب یا متان یا هردو است.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی