تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان به تازگی دریافته اند یون های اکسیژن موجود در اتمسفر زمین ماهی یکبار و در حین عبور ماه از میان لایه مگنتوسفر به ماه منتقل می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورشید اکسیژن زمین را به ماه می ‌برد

خورشید اکسیژن زمین را به ماه می ‌برد

دانشمندان به تازگی دریافته ‌اند یون‌ های اکسیژن موجود در اتمسفر زمین ماهی یک بار و در حین عبور ماه از میان لایه مگنتوسفر به ماه منتقل می ‌شوند.

براساس گزارش اسپیس، در این بازه زمانی حركت ماه به واسطه بادهای خورشیدی كمی كندتر شده و موجی از ذرات زمینی توسط این بادها روانه ماه می ‌شوند.

اگرچه دانشمندان پیش از این دریافته ‌بودند كه نشانه‌ های گازهایی مانند هیدروژن فراری از اتمسفر زمین را می‌ توان در سطح ماه یافت، این اولین ‌باری است كه محققان نشان می ‌دهد اكسیژن،‌ یكی از مهم‌ ترین عناصر حیات در زمین نیز به سوی ماه فرار می ‌كند.

به گفته محققان دانشگاه اوساكا، یافته‌ های جدید نشان می ‌دهند سیستم ماه زمین نه تنها از نظر فیزیكی بلكه از نظر شیمیایی نیز در كنار یك دیگر تكامل یافته ‌اند. این یافته‌ ها می ‌تواند معمای قدیمی درباره تركیبات شیمیایی خاك و سنگ ‌های ماه را توضیح دهد.

از آنجایی كه ماه از میدان مغناطیسی محافظ برخوردار نیست، به شد تحت تاثیر بادهای خورشیدی قرار دارد، جریانی از ذرات باردار كه از سوی خورشید به بیرون پرتاب می ‌شوند. به همین دلیل است كه رسوبات ماه كه از سطح آن به زمین آورده شده ‌اند، از تركیبات شیمیایی مشابهی با بادهای خورشیدی برخوردارند.

اما زمانی كه دانشمندان سنگ‌ های ماه را در سال 2006 مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند میزان اكسیژن موجود در آن با اكسیژن بادهای خورشیدی هم خوانی ندارد، و این به آن معنی بود كه پدیده ای تركیب اكسیژن را در خاك ماه تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

اكنون دانشمندان ژاپنی با بررسی داده ‌های مدارگرد سلنا دریافتند مدارگرد میزان بالایی از یون‌ های اكسیژن را در حین حركت در مدار ماه در سال‌ های 2007 تا 2009 ردیابی كرده‌است. البته مدارگرد این یون ‌ها را تنها در پنج روز از دوره 27 روزه گردش به دور مدار ماه ردیابی می ‌كرد.

این دوره كوتاه درست در زمانی ایجاد می ‌شود كه مگنتوسفر زمین ماه را از قرارگرفتن در معرض بادهای خورشیدی حفظ می ‌كند. همان طور كه در تصویر بالا دیده می ‌شود، لایه محافظ زمین كروی نیست، اما به شكلی قطره ‌ای سیاره زمین را در بر گرفته ‌است، ‌درحالی كه لبه ‌های گرد قطره به سمت خورشید قرار دارند و دم دراز آن كه مگنتوتیل نامیده می شود، تا پشت زمین امتداد یافته ‌است.

اگرچه مگنتوسفر از زمین در برابر تمام تشعشعات خورشیدی محافظت می ‌كند، شدت بادهای خورشیدی باعث رانده شدن ذراتی از اتمسفر زمین به بخشی از دنباله مگنتوسفر می ‌شود كه صفحه پلاسما نام دارد، و دانشمندان معتقدند قابل ‌قبول ‌ترین توضیح برای انتقال اكسیژن زمین به ماه همین است. به گفته محققان لایه ‌های بالایی اتمسفر زمین دارای یون ‌های اكسیژن است كه بادهای خورشیدی به راحتی به سمت ماه می ‌رانند.

درصورتی كه این فرضیه درست باشد، به آن معنی است كه ماه بخشی از اكسیژن اتمسفر باستانی زمین را نیز در خود ذخیره كرده ‌است، زمانی درحدود 2.5 میلیارد سال پیش كه اتمسفر زمین بسیار جوان بود. مطالعه روی این یون ‌های قدیمی می ‌تواند برای دانشمندان بسیار ارزشمند باشد، اما از آن جایی كه سطح ماه به صورت دائم مورد هجوم شهاب ‌سنگ ‌ها قرار دارد، یافتن این یون ‌ها روی سطح ماه كار ساده‌ ای نخواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی