تبیان، دستیار زندگی
از ساعت 22:15 دقیقه روز جمعه (9 تیرماه) مینی سریال «ایستاده در غبار» روی آنتن شبکه یک می رود. این اثر پیش تر در قالب فیلم سینمایی اکران شده بود و با شیوه ای مستندگونه زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را روایت می کند. چرا نباید تماشای آن را از دست داد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سریال را از دست ندهید

از ساعت 22:15 دقیقه روز جمعه (9 تیرماه) مینی سریال «ایستاده در غبار» روی آنتن شبکه یک می رود. این اثر پیش تر در قالب فیلم سینمایی اکران شده بود و با شیوه ای مستندگونه زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را روایت می کند. چرا نباید تماشای آن را از دست داد؟

منیژه خسروی- بخش سینما و تلویزیون تبیان
ایستاده در غبار

اهمیت سوژه

فیلم «ایستاده در غبار» گوشه ای از زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان را روایت می کند. پیش از ساخت این فیلم کارگردان های مطرح حوزه دفاع مقدس برای ساخت زندگی ایشان دورخیز کردند اما موفق نشدند. حاج احمد متوسلیان از فرماندهان زبده دوران دفاع مقدس است که در ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱ به همراه سید محسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت ایران و کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی توسط نیروهایی رژیم صهیونیستی ربوده و گروگان گرفته شدند. ماجرا در این لینک شرح داده شده است. 33 سال این اتفاق سوژه فیلم سینمایی نشد و محمد حسین مهدویان با «ایستاده در غبار» این شخصیت بزرگوار را به نسل جدید معرفی کرد. اساسا سینمای ما در روایت زندگی و منش فردی فرماندهان جنگ قصور کرده و از این حیث ارزش کار مهدویان دوچندان است.

شیوه روایت

محمد حسین مهدویان برای نزدیک شدن به زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان از شیوه های کلاسیک سینمایی فاصله گرفت. او «ایستاده در غبار» را به سبک مستند ساخت ؛ به این ترتیب که فیلم ترکیبی است از صحنه و صداهای واقعی و بازسازی شده. هادی حجازی فر برای نقش حاج احمد انتخاب شد؛ زیر دست گریمور رفت و قرابت فراوانی به ایشان یافت. این بازیگر حرکات دست و بدن را بر اساس الگوی متوسلیان طراحی کرد و کسی که اطلاع نداشته باشد، گویی خود حاج احمد را در فیلم می بیند. نزدیکان حاج احمد درباره ایشان حرف زده اند و همزمان با تصویر صدای شان روی «ایستاده در غبار» می آید. این شیوه روایت در زمان اکران فیلم مورد پسند سلیقه های مختلف قرار گرفت. خاطرات و نیز تصاویر زندگی حاج احمد آن قدر گیرا هستند که نمی توان لحظه ای از تصویر چشم برداشت و به جمله ها گوش نداد.

تاثیر فیلم

«ایستاده در غبار» تلاش کرده راوی صادقی باشد و حاج احمد متوسلیان را آن گونه که بود نشان دهد. از جوانی اش می گوید و به دوران تحولش می رسد.روی مهربان و گاه خشن او (که اقتضای جنگ است) را نشان می دهد و در نهایت پی می بریم چه فرمانده بزرگ و محبوبی داشته ایم. نتیجه آن که فیلم بعد از نمایش مجموع خلقیات و خصوصیات حاج احمد، بدون این که بخواهد زور اضافه بزند،یک قهرمان واقعی (بخوانید اسطوره) برای مان ترسیم می کند.وانگهی فیلم با زبان ساده ماجرای ربایش ایشان و همراهان را توضیح می دهد.بچه های انقلاب به چنین فیلم هایی بیش از پیش نیاز دارند؛کاش محمد حسین مهدویان سراغ دیگر فرماندهان جنگ هم برود. او پیش تر با سریال «آخرین روزهای زمستان» زندگی شهید حسن باقری را با تلفیق واقعیت و مستند به شیوه «ایستاده در غبار» روایت کرده است.

جذابیت سریال

14 تیر ماه سالروز ربایش حاج احمد متوسلیان و همراهان اوست. حسن انتخاب شبکه یک که فیلم «ایستاده در غبار» را تبدیل به سریال کرده و روی آنتن می فرستد قابل تحسین است. حتی اگر فیلم را دیده باشیم، تماشای سریال آن لطف و جذابیت ویژه دارد. این را هم فراموش نمی کنیم که سال پیش اکران فیلم همزمان شد با خبر احتمال زنده بودن حاج احمد متوسلیان و فراموش نمی کنیم چه شور و اشتیاقی در دل ها زنده شده است...