تبیان، دستیار زندگی
سردرد صبحگاهی بعد از بیدار شدن از خواب دردناک، آزار دهنده و به نوعی گیج کننده است. به نظر می رسد دلایل زیادی وجود داشته باشند که باعث سردردهای بد صبحگاهی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 دلیل سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی بعد از بیدار شدن از خواب دردناک، آزار دهنده و به نوعی گیج کننده است. به نظر می رسد دلایل زیادی وجود داشته باشند که باعث سردردهای بد صبحگاهی می شوند. برای یافتن دلیل سردرد صبحگاهی تان و راهی برای جلوگیری از بروز مجدد آن ها، این مطلب را دنبال کنید.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

سردرد صبحگاهی

خواب کافی نداشته اید

بدن شما به طور معمول به 6 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. بنابراین هنگامی که شما خواب کمتری دارید، هورمون های بدن تان شروع به تغییر کرده و باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و استرس می شوند و همه این چیزها می توانند به بروز سردرد کمک کنند.

یک داروی مسکن مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند به شما کمک کند تا از پس این سردرد برآیید. آنها با کاهش التهاب، سردرد را تسکین می دهند.

اگر هنوز احساس خواب آلودگی و سردرد دارید، به مدت 20 تا 30 دقیقه دراز بکشید و چرت بزنید تا بدن تان به حالت طبیعی و پایدار بازگردد، ولی به یاد داشته باشید چرت طولانی تر شما را سست تر کرده و سردردتان را بدتر می کند. کمی چرت زدن باعث چرخه ی طبیعی خواب خواهد شد و مانع آن می گردد که روز بعد را نیز با سردرد آغاز کنید.

بیش از اندازه خوابیده اید

خواب بیش از نه ساعت در شب با کاهش سطح هورمون سروتونین در مغز همراه است. سطح پایین سروتونین می تواند جریان خون را به مغز کاهش داده و باعث سردرد شود.

این نوع سردرد اغلب در تعطیلات آخر هفته به سراغ تان می آید، زمانی که بیشتر از حد معمول می خوابید. مصرف ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند ناراحتی شما را کاهش دهد، اما بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت این نوع سردرد، یک خواب هفت تا هشت ساعته است. تنظیم ساعت زنگی در تعطیلات آخر هفته می تواند به شما کمک کند.

اندورفین در پایین ترین حد خود است

هورمون های ایجادکننده حس خوب به نام اندورفین در صبح زود در پایین ترین سطح خود قرار دارد که می تواند در بعضی افراد ایجاد میگرن کند. سطح پایین اندورفین می تواند بر روی سطح سایر انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین تاثیر بگذارد که سبب تنگ کردن رگ های خونی مغز می شود. این محدودیت، جریان خون را به مغز کاهش می دهد که می تواند سر درد را ایجاد کند.

آپنه خواب می تواند باعث کم شدن اکسیژن در مغز شما شود و رگ های خونی مغزی را منبسط کند، در نتیجه جریان خون و فشار را در سرتان افزایش می دهد که باعث سردرد می شود

کارشناسان نمی دانند چرا این اتفاق باعث سردرد در برخی افراد می شود، در حالیکه بر روی دیگران چنین اثری ندارد! اما براین باورند که ورزش صبحگاهی می تواند یک راه برای متوقف کردن سردرد باشد، زیرا ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می گردد.

خروپف می کنید

خروپف کردن با صدای بلند می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد، وضعیتی که باعث می شود شما در خواب، بریده بریده نفس بکشید و یا حتی به طور موقت تنفس تان قطع شود.

این خفگی فقط چند ثانیه طول می کشد، اما می تواند باعث کم شدن اکسیژن در مغز شما شود. اکسیژن کمتر می تواند رگ های خونی مغزی را منبسط کند، در نتیجه جریان خون و فشار را در سرتان افزایش می دهد که باعث سردرد می شود.

ممکن است شما دچار آپنه خواب باشید، اما هرگز از آن مطلع نشوید، به ویژه اگر تنها زندگی می کنید.

اگر به این مشکل دچار هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. استفاده از یک دستگاه تنفسی در هنگام خواب می تواند شرایط را کنترل کرده و شما را از سردرد خلاص کند.

قهوه را به یک باره ترک کرده اید

کافئین یک داروی ملایم است که سیستم اعصاب شما را تحریک می کند. ترک مصرف کافئین به طور ناگهانی منجر به انبساط عروق خونی در مغز شما شده و در نتیجه، خون بیشتری به مغز وارد می شود و فشار بیشتری را ایجاد می کند و باعث سردرد می شود.

اگر عادت به نوشیدن زیاد قهوه دارید و یا هر روز صبح یک قهوه می نوشید، می توان گفت که سردردتان ناشی از همین مورد است. در این صورت بهترین راه برای رسیدن به احساس بهتر، نوشیدن یک فنجان قهوه است. اگر می خواهید عادت مصرف کافئین خود را به طور کامل ترک کنید، به آرامی با گذشت یک یا دو هفته، این کار را انجام دهید نه به یک باره.

دچار افسردگی هستید

سردرد مرتبط با افسردگی می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد، به این دلیل که افسردگی با سطوح پایین تر هورمون سروتونین همراه است.

هنگامی که شما دارای فشار خون بالا هستید، در واقع فشار بیشتری بر روی سر شما اعمال می شود و این فشار اضافی یک علت شایع سردرد است

سردردهای ناشی از افسردگی اغلب تمایل دارند در صبح خود را نشان دهند. افسردگی می تواند در برنامه ی همیشگی خوابتان اختلال ایجاد کند و شما را دچار بی خوابی یا پرخوابی و در نهایت سردرد نماید. این نوع سردرد همچنین می تواند روی خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و یک چرخه از مشکلات ایجاد کند.

داروهای مسکن می توانند در کوتاه مدت کمک کنند، اما بهترین راه برای مقابله این است که علت اصلی مشکل را بیابید.

اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشید، با پزشک صحبت کنید. داروهای ضد افسردگی می تواند به شما کمک کند که به حالت عادی بازگردید و مشکلاتی را که موجب سردرد می شوند، حل کنید.

فشار خون تان بالاست

هنگامی که شما دارای فشار خون بالا - به اندازه 140/90 میلیمتر جیوه (mmHg) و یا بالاتر-هستید، در واقع فشار بیشتری بر روی سر شما اعمال می شود و این فشار اضافی یک علت شایع سردرد است. بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از مشکل شان آگاه نیستند، زیرا این بیماری نشانه های زیادی از خود نشان نمی دهد (به غیر از سردرد، که ممکن است متوجه آن شوید).

بنابراین اگر سردرد شما مکرر و غیر قابل توضیح است، با پزشک ملاقات کنید. اگر فشار خون تان بیش از حد بالا باشد، او تغییرات شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش را توصیه کرده و یا داروهای فشار خون را تجویز می کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.