تبیان، دستیار زندگی
شرکت IBM آمریکا در اعلامیه ای خبر از آماده شدن نسل تازه سوپرکامپیوتری داد که هنوز کاربردی برای آن وجود ندارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ابرکامپیوتری فراتر از علم

ساخت ابرکامپیوتری فراتر از علم

شرکت IBM آمریکا در اعلامیه ای خبر از آماده شدن نسل تازه سوپرکامپیوتری داد که هنوز کاربردی برای آن وجود ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به  نقل از Engaget، شرکت IBM یکی از شناخته شده ترین نام ها در عرصه پردازش و اتوماسیون اداری  است که از زمان ماشین حساب ها و ماشین های تحریر یعنی بیش از 6 دهه قبل در حال فعالیت بین المللی  است. اگرچه IBM دیگر روی میز هر اداره و خانه و دانشگاهی نیست و نامش بر سر در فروشگاه ها نوشته نمی شود اما نقش خود در بازار تحلیل و پردازش داده ها را حفظ کرده است.

به  تازگی این شرکت طی اعلامیه ای خبر داد که جدیدترین سوپرکامپیوتر کوانتومی خود را با توان پردازش 16 و 17 کوبیت (کوانتوم بیت) آماده کار کرده است و از عموم مردم دعوت کرد برای استفاده از این کامپیوتر، مسائل و معادلات خود را پیشنهاد دهند. در واقع مشکل این است که سرعت و جهش ارتقاء این سوپرکامپیوتر آنقدر زیاد بوده است که هنوز کاربردی برای توان آن وجود ندارد.

آخرین کامپیوتر قدرتمند IBM توان پنج کوبیت را ثبت کرده بود که کمی هم از نیاز امروز بشر بالاتر بود و اکنون با این مدل های تازه، توان پردازش به سه برابر توان تولید علم افزایش یافته است. در حال حاضر IBM یک دستورالعمل استفاده از سوپر کامپیوتر به زبان ساده را منتشر کرده است تا عموم مردم امکان یادگیری و بهره گیری از سوپر کامپیوتر را داشته باشند. این شرکت پیش از این دسترسی عمومی به سوپر کامپیوتر Q5 خود را در تابستان 2016 آزاد کرد که تا امروز 300 هزار بار این کامپیوتر برای حل مسائل دانشگاهی و علمی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربرد چنین کامپیوترهای قدرتمندی برای ساخت داروها، بررسی احتمالات، پیش بینی وضع هوا، پیش بینی های اقتصادی و مسائل پیچیده ای از این دست است اما هنوز مساله ای که آنقدر پیچیده باشد که به 16 کوبیت توان پردازش نیاز داشته باشد وجود ندارد و این نخستین  بار در عصر مدرن است که توان پردازش انسان از پیچیدگی مسائل علمی او جلو افتاده است.

مترجم: محمدرضا احمدی نیا

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی