تبیان، دستیار زندگی
ند  رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه‌ای كشورهای مختلف یادآور شدند: امروز رسانه‌های دنیا به طور كامل در انحصار كسانی است كه بزرگترین كارخانه‌های اسلحه سازی و ویرانگرترین بمب‌های اتمی را در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسانه‌های دنیا در انحصار كسانی است كه ویرانگرترین بمب‌های اتمی را در اختیار دارند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه‌ای كشورهای مختلف یادآور شدند: امروز رسانه‌های دنیا به طور كامل در انحصار كسانی است كه بزرگترین كارخانه‌های اسلحه سازی و ویرانگرترین بمب‌های اتمی را در اختیار دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران و برنامه سازان رسانه‌ای كشورهای مختلف، شركت كننده در هفتمین جشنواره بین المللی تولیدات رادیویی، نقش رسانه‌ها را در جهت دهی فكری و فرهنگی،تعیین ساختار هویت ملتها و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه بسیار مهم و تعیین كننده خواندند و با اشاره به انحصار فكری و فرهنگی حاكم بر رسانه‌های جهان و عملكرد آنها در تأمین منافع شركتهای بزرگ اقتصادی و قدرتهای سلطه طلب تأكید كردند:اگر بر مدیریت رسانه‌ای و برنامه سازی رسانه‌ها، دین، اخلاق و فضیلت حاكم شود، قطعاً وضع بشر بهتر از وضع موجود خواهد بود و در چنین شرایطی رسانه‌ها می‌توانند زمینه ساز خوشبختی انسانها باشند.
ایشان با اشاره به تأثیرگذاری متفاوت رسانه‌ها كه در یك جهت می‌توانند در بهبود زندگی انسان و گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند و در جهت دیگر قابلیت تبدیل شدن به عامل برافروختن جنگهای خانمانسوز، رواج آداب و رفتارهای مضر و تهی كردن ملتها از هویت خود را دارند، افزودند:رسانه ها می‌توانند زمینه ساز گفتگوی آزاد و دو جانبه و همچنین چند جانبه میان ملتها و وسیله‌ای برای تبادل مفاهیم فرهنگی و اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی میان آنان باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، رسانه‌های جهانی را در عصر حاضر جاده‌ای یكطرفه و در خدمت انعكاس خواسته‌های صاحبان امپراتوری رسانه‌ای دانستند و خاطرنشان كردند: امروز رسانه‌های دنیا به طور كامل در انحصار كسانی است كه بزرگترین كارخانه‌های اسلحه سازی و ویرانگرترین بمب‌های اتمی را در اختیار دارند و خواستار حاكمیت فضیلت اخلاقی، دین، معنویت و صلح در جهان نیستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در تبیین جاده یكطرفه رسانه‌ای دنیا و نقش این رسانه‌ها در بزرگنمایی هر آنچه كه به مصلحت صاحبان قدرت است،افزودند: امروز مصلحت صاحبان زر و زور اقتضا می‌كند كه رسانه‌های تحت سلطه آنها اسلام را مساوی تروریسم و آمریكا را مظهر حقوق بشر و دموكراسی نشان دهند. این دروغهای بزرگ با استفاده از ابزارهای پیشرفته و پیچیده ترین شیوه‌ها به عنوان حقیقت به مردم دنیا القا می‌شود.
ایشان با اشاره به تبلیغات هماهنگ رسانه‌های دنیا درباره موضوعاتی خاص تأكید كردند:این رسانه‌ها ناگهان بیماری آنفولانزای مرغی را كه شاید تلفات آن در تمام جهان به هزار نفر هم نرسد،خبر اول قرار می‌دهند،ولی درباره كشتار صد و بیست هزار شهروند غیرنظامی عراقی،سكوت می‌كنند یا همچنین اگر در یك نقطه از فلسطین انفجاری رخ دهد و چند صهیونیست كشته شوند،از آن به عنوان فاجعه یاد می‌كنند،اما به كشتار هر روزه مسلمانان فلسطین و اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای ترور فعالان فلسطینی بی توجهی می شود.
مقام معظم رهبری با اشاره به جنجال تبلیغاتی درباره تحقیقات هسته‌ای دانشمندان ایرانی افزودند:مصلحت مدیریت امپراتوری رسانه‌ای جهان اقتضا می‌كند كه بگویند ایران درصدد دستیابی به سلاح اتمی است،در حالی كه مروجان این سیاست تبلیغی،به وضوح می‌دانند این دروغ است، اما در رسانه‌های جهان به هیچ وجه در خصوص تلاش دانشمندان یك ملت و دستیابی آنان به فناوری پیشرفته برای استفاده صلح آمیز،خبری منتشر نمی‌شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، این واقعیات را مشكلات و بیماری مزمن رسانه‌های عمومی دنیا دانستند و با اشاره به انعكاس نیافتن مفاهیم مورد نظر ملتها و سخنان واقعی آنها در رسانه های جهانی و سوء استفاده قدرتها از ناآگاهی ملتها، خاطرنشان كردند:اگر رسانه‌های دنیا دیدگاه‌های ملت ایران را در خصوص مسائل مهم جهانی همچون حقوق بشر،مردم سالاری دینی،نقش دین در زندگی مردم،نقش زن در زندگی اجتماعی و دیدگاه اسلام در خصوص زن،به شهروندان غربی منعكس كنند،اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و بسیاری از سوء تفاهم‌ها برطرف و در نهایت گستره تصمیم گیری قدرتمندان محدود می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بخشی از سخنانشان با اشاره به اهمیت و تأثیرگذاری رادیو با وجود گسترش و پیشرفت رسانه‌های دیداری، افزودند: اهمیت تأثیرگذاری هر رسانه‌ای وظیفه مدیران و برنامه سازان آن رسانه را دو چندان می كند كه باید به این مسئله توجه شود.
در این دیدار آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی با اشاره به نقش رسانه‌ها در شكل دهی فرهنگ و افكار عمومی گفت: به رغم تهاجم رسانه‌ای تحمیلی از جانب صاحبان قدرت، رسانه‌های مستقل همكاری‌های خود را گسترش داده‌اند و از این تهدید به عنوان یك فرصت برای ایجاد احساس همبستگی و تقویت هویت ملی در رسانه‌های خود استفاده می كنند.
وی همچنین با اشاره به نگاه ویژه به رادیو در افق رسانه افزود: شبكه‌های مختلف رادیویی تلاش دارند تا با نگرشی تخصصی، ضمن حفظ كاركرد اصلی خود، آن را ارتقاء نیز بخشند.
دیوید اَستلی دبیركل اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه (ABU) نیز در سخنانی با اشاره به عضویت یكصد رادیو و تلویزیون در این اتحادیه، از نقش فعال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در (ABU) قدردانی كرد و گفت:با توجه به ورود تكنولوژی دیجیتال در رادیو، این رسانه قدیمی و تأثیرگذار بار دیگر در حال بازیافت جایگاه برجسته خود است.
همچنین تعدادی از مدیران و برنامه سازان رادیو از آفریقای جنوبی، فرانسه، عربستان و هلند به بیان دیدگاه‌های خود درباره نقش رسانه‌ها در جهان پرداختند