تبیان، دستیار زندگی
عید فطر، موعد چشیدن طعم بازگشت ما به فطرت است. این طعم آنقدر شیرین است که هر چشنده ای را به تکاپوی تغییر کردن وا می دارد. به دلیل همین تکاپو است که عید فطر برای خیلی از ما تداعی کننده قول های جور واجوری است که برا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«از این به بعد» های عید فطری!

عید فطر، موعد چشیدن طعم بازگشت ما به فطرت است. این طعم آنقدر شیرین است که هر چشنده‌ای را به تکاپوی تغییر کردن وا می دارد. به دلیل همین تکاپو است که عید فطر برای خیلی از ما تداعی‌کننده قول‌های جور واجوری است که برای «بهتر شدن» به خودمان می دهیم. اما متأسفانه...

راحله فلاح -کارشناسی ارشد روانشناسی- بخش خانواده ایرانی تبیان
عید فطر، قول و قرار، تفکر، سبک زندگی

عید فطر، موعد چشیدن طعم بازگشت ما به فطرت است. این طعم آنقدر شیرین است که هر چشنده‌ای را به تکاپوی تغییر کردن وا می دارد. به دلیل همین تکاپو است که عید فطر برای خیلی از ما تداعی‌کننده قول‌های جور واجوری است که برای «بهتر شدن» به خودمان می دهیم. اما متأسفانه اکثرمان نمی توانیم برای مدت طولانی به این قول و قرارها عمل کنیم. در این یادداشت، چند راهکار را مرور می کنیم که در این زمینه می تواند به ما کمک کند.

ما و «از این به بعد» هایمان!

بعضی از موقعیت ها در زندگی هستند که به طور ذاتی بوی تحول و تغییر می دهند و از آنجا که ما آدمها شیفته تغییر و تحول هستیم، گاهی آنقدر از حضور در این موقعیت ها هیجان زده می شویم که اصل ماجرا از یادمان می رود. ایام بزرگ مذهبی

تغییر کردن کار پیش پا افتاده ای نیست. به همین دلیل مهم است که شما برای تغییری که در نظر گرفته اید، برای خودتان یک یا چند حامی خوب پیدا کنید

مانند عید فطر از جمله همین موقعیت ها هستند. وقتی که به انتظار اقامه نماز عید نشسته ایم آنقدر تحت تأثیر هیجانات مثبت ناشی از موفقیت در اجرای دستور خداوند در طی ماه رمضانمان هستیم که حساب قولهایی که به خودمان و خدایمان می‌دهیم از دستمان در می‌رود؛ «قول می دم از این به بعد نمازم رو سر وقت بخونم»، «از این به بعد همه نمازهای قضای دوران جوانی ام را ادا می کنم»،«از این به بعد، به مشتری ها راستش رو می‌گم»، «از این به بعد دیگه عمراً غیبت نمی کنم» و هزاران وعده و وعید دیگر. حساب و کتابمان پیش خودمان هم این طور است که چون یک ماه روزه گرفته ایم و امروز هم روز عید است، لابد خود به خود این لیست‌های بلند بالای تغییرات محقق می شود.

عید فطر یا کاتالیزور؟ مسئله این است

اما یکی دو هفته از عید فطر نگذشته است که کم کم سر و کله روال قبلی در زندگی مان پیدا می‌شود؛ نمازهای قضایی نمی خوانیم که بماند، نمازهای یومیه مان را هم آخر وقت می خوانیم ، یا دوباره غیبت و دروغ و سایر رفتارهای نادرستمان را از سر می گیریم. به نظر شما چرا اینطور می‌شود؟

1. جَو. خوشمان بیاید یا نه، در روحیات ما یک جور جوگیری وجود دارد که باعث می شود تصمیمات بزرگمان را تحت تأثیر هیجاناتمان بگیریم نه عقلمان؛ در حالی که همه مان می‌دانیم برای اتخاذ تصمیمات مهم باید سهم عقل بیشتر از سهم هیجان باشد. وقتی هیجانی تصمیم می‌گیریم، به شیوه عمل کردن به آن تصمیم، امکانات و محدودیت هایمان و حتی عواقب عملی شدن یا نشدن آن تصمیم خیلی توجه نمی کنیم و در نتیجه جای تعجب ندارد که به زودی هم از آن تصمیم برمی گردیم.

2. یک، دو، سه، تغییر! بعضی ها تحت تأثیر هیجانی که از آن صحبت کردیم، تصور می کنند که مناسبت های بزرگی مانند عید فطر یک کاتالیزور تغییر است که به خودی خود و بدون تلاش ارادی و در یک چشم به هم زدن ، آنها را صد و هشتاد درجه تغییر می دهد. در حالی که مناسبت هایی مانند عید فطر، فرصتی هستند که به ما این امکان را می‌دهند تا رفتارهای سال قبل مان را مرور کنیم و برای آغاز ایجاد تغییر در سبک زندگی مان تصمیم واقع گرایانه بگیریم.

قولهایتان را عملی کنید

برای عملی کردن هر تصمیم مهمی نقشه و برنامه ای لازم است. اگر تصمیم دارید که تا عید فطر سال بعد تغییر مثبتی را در خودتان ایجاد کنید، همین حالا نقشه مخصوص به خودتان را بچینید. برای تسهیل این کار ما هم چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1. سنگ بزرگ برندارید. اولین نکته آن است که بزرگی تغییر مهم نیست بلکه چیزی که مهم است آن است که شما متوجه لزوم ایجاد تغییر در سبک زندگی تان شده اید. پس  با کارهای کوچکتری که می دانید از عهده آنها بر می آیید شروع کنید و بعد آهسته و پیوسته آن را گسترش بدهید. برای مثال اگر می خواهید از این به بعد در شغل یا زندگی شخصی تان فرد صادقی باشید، از روزی «یک بار» مقاومت کردن در برابر دروغگویی شروع کنید و بعد طی هفته ها یا ماههای آتی کم کم به آن اضافه کنید.

2. با یک دست چند تا هندوانه بر ندارید. هیچ رفتار یا عادت نامطلوبی یک شبه به وجود نمی‌آید. بنابراین چرا فکر می‌کنید که یک شبه می توانید «همه» رفتارهای نامطلوبتان را کنار بگذارید؟ بهتر است در حال حاضر فقط «یک» رفتار خود را به عنوان هدف تغییر انتخاب کنید و برای تغییر آن در جهت مطلوب در یک بازه زمانی مناسب برای خودتان برنامه ریزی کنید.

هیچ رفتار یا عادت نامطلوبی یک شبه به وجود نمی‌آید. بنابراین چرا فکر می‌کنید که یک شبه می توانید «همه» رفتارهای نامطلوبتان را کنار بگذارید؟ بهتر است در حال حاضر فقط «یک» رفتار خود را به عنوان هدف تغییر انتخاب کنید

3. چراغ خاموش حرکت نکنید. تغییر کردن کار پیش پا افتاده ای نیست. به همین دلیل مهم است که شما برای تغییری که در نظر گرفته اید، برای خودتان یک یا چند حامی خوب پیدا کنید. برای مثال اگر شما تصمیم گرفته اید غیبت کردن را ترک کنید، درباره این تصمیم با همسرتان صحبت کنید. با این کار این شانس را برای خودتان ایجاد می‌کنید که در موقعیت های پیچیده از او انرژی و انگیزه بگیرید.

4. خودتان را سوپرمن ندانید. تا به حال چند بار به خودتان قول داده اید که مثلاً دیگر لب به نوشابه نزنید اما مدت زیادی از آن قول و قرار نگذشته دوباره خود را در حال سرکشیدن یک بطری نوشابه پیدا کرده اید و در نتیجه از توانایی خودتان برای این کار دلسرد شده اید؟ آیا می دانید که این تجربه ای مشترک بین همه کسانی است که می خواهند تغییراتی در سبک زندگی شان به وجود بیاورند؟ بله، همه آدمهایی که می خواهند تغییر کنند دوره هایی از فراز و نشیب را تجربه می کنند و اتفاقاً تجربه این فراز و نشیب های گذرا، اتفاقی کاملاً طبیعی است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه بکنید این است که نباید به خاطر این فراز و فرودهای گذرا و معدود روحیه تان را ببازید و دست از تلاش بردارید. کاری که باید بکنید این است که به محض آنکه نسبت به بازگشت خود به رفتار قبلیتان  خودآگاهی پیدا کردید بدون معطلی آن موقعیت را ترک کنید و دوباره به مسیر اصلی تغییر برگردید. به یاد داشته باشید که تغییر غیر ممکن نیست!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.