تبیان، دستیار زندگی
هر ماده غذایی اگر درست و به اندازه مصرف شود حاوی ویتامین ها و مواد مغذی فوق العاده ای برای تأمین سلامتی بدن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوردنی های سالم

هر ماده غذایی اگر درست و به اندازه مصرف شود حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی فوق‌العاده‌ای برای تأمین سلامتی بدن است.

خوردنی های سالم

زیتون:

زیتون میوه ای مفید است و دارای ویتامین های Aو B  است، و دارای  آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است. 

زیتون برای تقویت حافظه، درد اعصاب، درد عضلات و سیاتیک مفید است. شاخ و برگ درخت زیتون در کتب مذهبی و سنتی به نام صلح و آشتی معروف است و آن را رب النوع  عقل و دانایی است.

خوردنی های سالم

هویج:

هویج یکی ار گیاهان کاهش دهنده قند است؛ و بیماران دیابتی اس مس توانند به مقدار کمی از این گیاه استفاده می کنند.

خوردنی های سالم

پیاز:

پیاز سرشار از ویتامین های A و B  و C  است و نیز داراس آهن، سدیم، قند و فسفر است. 

پیاز، به علت داشتن گوگرد مانع عفونت خون می شود و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

کلسترول و چوبی خون را کاهش می دهد.

پیاز به علت داشتن فسفر،  کارهای فکری را آسان می کند. این گیاه برای افرادی که دچار کم خوابی  هستند مفید است. زیرا در صورت مصرف، زودتر خواب به سرغشان می آید.

خوردنی های سالم

گل کلم :

گل کلم از سبزیجاتی است که منبع غنی از فولیت ، فیبر و فیتوکمیکال ها می باشد . اگرچه گل کلم در سایر فصول سال نیز یافت می شود اما از جمله سبزیجاتی است که در شرایط آب و هوایی  سرد رشد بهتری دارد. گل کلم هایی را خریداری کنید که به رنگ سفید یا کرم باشند و با توجه به اندازه گل کلم ، از سنگینی و حجم لازم برخوردار باشد ، گل کلم هایی که زرد رنگ شده اند و سبک نیز به نظر می رسند کیفیت غذایی خود را از دست داده اند . گل کلم را می توان به مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کرد .

خوردنی های سالم

کلم بروکلی:

کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین های A,C,K و فولیت ، فیبر ، منیزیم ، پتاسیم و لوتئین می باشد . کلم بروکلی را انتخاب کنید که دارای ساقه های سفت و محکم و  سبزرنگ باشد . کلم بروکلی تازه باید به نسبت اندازه ای که دارد از سنگینی لازمه برخوردار باشد از خریدن کلم بروکلی که تازگی خود را از دست داده و پلاسیده و به رنگ زرد متمایل شده خودداری نمایید.

خوردنی های سالم

انواع ترب:

 ترب نیز دارای انواع مختلفی بوده که از نظر رنگ و اندازه با یک دیگر متفاوتند. نوعی از ترب که در آسیا موجود می باشد در سرتا سر سال دیده می شود اما در فصل زمستان ، طعم و مزه مطبوع  تری دارد. این ترب ها تقریباً بزرگ و به شکل هویج می باشند . زمانی که می خواهید ترب خریداری کنید دقت نمایید که نوع بدون لکه و سفت آن را خریداری کنید، از خریدن ترب هایی که نرم شده اند و یا بافت اسفنجی دارند خودداری کنید . ترب ها نیز دارای کالری کمی بوده اما ویتامین C ، فولیت و پتاسیم بالایی دارند ، ترب به رفع سوء هاضمه و نفخ معده کمک می کند ، از طرفی به عنوان اکسپکتورانت از آن استفاده می شود .

خوردنی های سالم

کلم :

 کلم نیز مانند گل کلم اگرچه در تمام فصول سال وجود دارد ، اما در فصل زمستان طعم و مزه بهتری دارد . کلم سرشار از ویتامین A و C می باشد ، کلم را می توان به روش های مختلف مصرف کرد مثلاً می توان آنرا خام خورد و یا بخارپز کرده و یا اینکه آنرا تفت داده و مصرف نمود. زمانی که قصد خرید کلم را دارید دقت کنید که برگ های آن شفاف و درخشان باشند و انتهای برگها طراوت و تازگی خود را از دست نداده باشند و رطوبت لازم را داشته باشند.

koodak@tebyan.com

تهیه: شهرزاد فراهانی- منبع: فصلنامه بشری- سایت noortarjome

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.