تبیان، دستیار زندگی
شرکت عظیم طراحی تراشه ARM با همکاری محققان آمریکایی روی پروژه ای مشترک تصمیم دارند تراشه ای را برای کاشت در مغز انسان تولید کنند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید تراشه‌ای برای درمان بیماران ضایعات نخاعی

تولید تراشه‌ای برای درمان بیماران ضایعات نخاعی

شرکت عظیم طراحی تراشه ARM با همکاری محققان آمریکایی روی پروژه‌ای مشترک تصمیم دارند تراشه‌ای را برای کاشت در مغز انسان تولید کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، دانشمندان با همکاری ARM، شرکت تولید کننده تراشه، به دنبال طراحی و تولید تراشه‌ای هستند که بتوان آن را داخل مغز و جمجمه کاشت و از این طریق به بیماران ضایعه‌نخاعی و مغزی کمک کنند.

هدف از این کار طراحی سیستمی است که نه تنها به افراد معلول و بیمار امکان انجام کارهای شخصی را می‌دهد، بلکه بازخوردهای حسی را نیز دریافت می‌کند. تکمیل این پروژه حدود 10 سال زمان می‌برد.

شرکت ARM مشغول تهیه پردازشگرهایی برای این ایمپلنت‌های تولید شده در مرکز مهندسی عصبی، حسی، حرکتی در دانشگاه واشنگتن است. محققان تاکنون نسخه اولیه‌ای از این فناوری تولید کرده‌اند.

چالشی که دانشمندان در تولید این تراشه با آن مواجهند، مصرف انرژی و حرارتی است که تولید می‌کند. این تراشه باید بسیار کوچک باشد و انرژی بسیار کمی مصرف کند.

نخستین مرحله کار، طراحی سیستمی روی تراشه است که سیگنال‌ها را از مغز به تحریک‌کننده کاشته شده روی طناب نخاعی انتقال دهد. این عملکرد به بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی و عصبی کمک می‌کند تا کنترل حرکات خود را به دست آورند.

گروهی از محققان دانشگاه Case Western Reserve در کلولند، اوهایو به تازگی موفق شده‌اند حرکات دست و بازو را در بیماران فلج کامل از طریق کنترل مغز دوباره احیا کنند.

پژوهشگران مرکز مهندسی عصبی، حسی، حرکتی به دنبال طراحی دستگاهی هستند که بتواند اطلاعات را دریافت کنند و در راستای دیگر بگردانند و از این طریق، اطلاعات حسی را به مغز مخابره کنند.

آنها نه تنها سعی می‌کنند سیگنال‌های دریافتی از مغز را بخوانند بلکه در نظر دارند سیگنال‌هایی را نیز به مغز مخابره کنند. به عنوان مثال، این امر به بیماران امکان می‌دهد که میزان فشاری را که موقع گرفتن شی‌ء در دست به آن وارد می‌شود را اندازه‌گیری کنند یا حتی دمای آن را حس کنند.

محققان بر این باورند که این نوع بازخورد، به مغز امکان برقراری ارتباط بین سلول‌ها را می‌دهد که به بهبود افراد مبتلا به عارضه‌های خاص مانند سکته مغزی کمک می‌کند.

زمانی که به بیماران ضایعه نخاعی فکر می‌کنید، توانایی استفاده از این فناوری می‌تواند بیماران را به برقراری ارتباط میان طناب نخاعی و حرکت دادن گروهی از ماهیچه‌های بدن امیدوار کند.

مترجم: ندا اظهری

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی