تبیان، دستیار زندگی

قمر زحل زنده است

ناسا به تازگی انسلادوس، قمر یخی سیاره زحل را بهترین و تنها گزینه برای یافتن حیات معرفی کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قمر زحل زنده است

قمر زحل زنده است

ناسا به تازگی انسلادوس، قمر یخی سیاره زحل را بهترین و تنها گزینه برای یافتن حیات معرفی کرده ‌است.

این اطلاعات جدید از رصد‌های اخیر كاسینی از سطح 500 كیلومتری انسلادوس به دست آمده‌است. كاسینی از نزدیكی این قمر پرواز كرده و از آب ‌های زیر زمینی كه از سطح قمر به بیرون فوران می‌ كنند نمونه‌ برداری كرده‌است.

تحلیل‌ گر شیمیایی كاسینی پس از تجزیه این نمونه آب با اطمینان نشان داد بستر دریا‌های انسلادوس از حفره ‌های آب گرم برخوردار است، مناطقی كه روی زمین به داشتن حیات شناخته می ‌شوند.

البته وجود چنین سیستم گرمایی تضمینی بر حضور ارگانیزم‌ ها روی این قمر كوچك نیست، و ممكن است محیط زیست آن هنوز عاری از حیات باشد، اما نتایج جدید شرایطی را تشریح می ‌كنند كه زمینه بازگشت به این قمر با تجهیزاتی پیچیده ‌تر را فراهم می ‌آورد، فناوری‌ هایی كه می‌ توانند از آب ‌های فورانی سطح انسلادوس نمونه ‌برداری دوباره كرده و شواهدی شفاف ‌تر را از حیات به دست آورند.

به گفته محققان عملیات كاسینی، حیات ‌پذیر بودن اقیانوس ‌های داخلی انسلادوس تقریبا قطعی شده‌ است و تنها به بررسی ‌های دوباره نیاز است. اقیانوس‌ های زیر‌ سطحی انسلادوس چندین كیلومتر عمق دارند و آب را با كمك حرارتی در حالت مایع نگه می ‌دارند كه فشار گرانشی سیاره زحل در این قمر ایجاد می‌كند.

زحل تاكنون به این موضوع پی برده ‌است كه آب این اقیانوس ‌ها با بستری سنگی متشكل از نمك و سیلیس در تماس است. اما دانشمندان در تلاشند تا دریابند آیا فرایند تعاملی ویژه‌ای كه در زمین مشاهده می ‌شود در این اقیانوس‌ های دور افتاده نیز رخ می ‌دهند یا خیر، ‌فرایندی كه به سرپانتینی شدگی شهرت دارد.

در پشته ‌های میان اقیانوسی در سیاره زمین، آب دریا با سنگ ‌های غنی از آهن و منیزیم واكنش نشان می ‌دهند. با تركیب مواد آلی موجود در این سنگ ‌ها با دی ‌اكسید كربن،‌ هیدروژن آزاد می ‌شود،‌ محصولی جانبی كه برخی میكروب ‌ها از آن به عنوان منبع انرژی برای متابولیسم استفاده می ‌كنند.

همین سیگنال قطعی مولكول‌ های هیدروژنی است كه كاسینی اكنون آن را در انسلادوس تایید كرده است. دانشمندان در شرایط وجود این نشانه احتمال وجود میكروبی به نام متانوژنز را در انسلادوس بالا می ‌دانند،‌ ریزارگانیزمی كه با واكنش دادن هیدروژن با دی ‌اكسید كربن،‌ متان تولید می‌ كنند.

 

 

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: زینب شاه مرادی