تبیان، دستیار زندگی
ست مدیرپژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: این مركز طی ‪ ۱۰‬سال گذشته تاكنون ‪ ۵۷‬اثر پژوهشی را منتشر كرده است. حجت‌الاسلام "احمد مبلغی" افزود: آثار منتشره درچهار عرصه فلسفه فقه و حقوق، مسائل فقهی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهشكده فقه و حقوق در قم ‪ ۵۷‬اثر پژوهشی منتشر كرده است

مدیرپژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: این مركز طی ‪ ۱۰‬سال گذشته تاكنون ‪ ۵۷‬اثر پژوهشی را منتشر كرده است.

حجت‌الاسلام "احمد مبلغی" افزود: آثار منتشره درچهار عرصه فلسفه فقه و حقوق، مسائل فقهی و حقوقی، دانش‌های‌وابسته به فقه و طرح‌های مطالعاتی تحقیقاتی موضوع‌شناسی می‌باشد.

وی كتاب "جایگاه قرآن در استنباط احكام"، "بررسی تطبیقی مجازات اعدام"، "مرگ مغزی و پیوند اعضا"، "رساله‌های ولایت فقیه"، "اسلام و دفاع اجتماعی"، "موسوعه اجماعات امامیه" و "ماخذشناسی قواعد فقهی" از آثار منتشره این مركز نام برد.

مبلغی تحقیقات پایان یافته و دردست انتشار را از دیگر فعالیت‌های پژوهشكده فقه و حقوق ذكر كرد و افزود: در حال حاضر ‪ ۲۵‬اثر پژوهشی در دست انتشارمی‌باشد.

وی "حقوق مالی زن"، "مبانی سیاست جنایی اسلام"، "موضوع شناسی شبیه‌سازی انسانی"، " گفت و گوهای مكتب شناسی فقهی" و "تاثیر اخلاق در اجتهاد" را از جمله آثار محققان و پژوهشگران ذكر كرد.

وی بیان داشت: ‪ ۲۶‬تحقیق و پژوهش از جمله "حقوق نرم‌افزارهای كامپیوتری"، "حقوق جزا و جرم‌شناسی رایانه"، "بررسی فقهی آثار باستانی" و "روش‌شناسی علم رجال" نیز در دست بررسی و انجام می‌باشد.

مبلغی هدف از پژوهش‌های فقهی و حقوقی را اراده تحلیل‌های خردپسند از آموزه‌های فقهی و حقوقی، تبیین مبانی و مسائل فقهی و حقوقی نظام جمهوری اسلامی و پاسخگویی به نیازهای آن ذكر كرد.

وی خاطرنشان كرد: تاكنون ‪ ۲۳‬اثر این پژوهشكده به عنوان همایش‌های مختلف كتاب چون كتاب سال حوزه، دین‌پژوهان و جشنواره آیین خرد و پژوهش به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده است.

وی "جاسوسی و خیانت به كشور"، "حسبه یك نهاد حكومتی"، "فرایند اجتهاد"، "روش تفسیر قوانین كیفری" و "بررسی پیوند اعضا در بیماران و فوت‌شدگان مرگ مغزی" را از جمله این كتب ذكر كرد.

مبلغی ادامه داد: برپایی نشست‌های علمی، فقهی و حقوقی از جمله نشست فقه و جامعه، موضوع‌شناسی، جرایم اینترنتی و موضوع‌شناسی شبیه‌سازی می‌باشد.