تبیان، دستیار زندگی
یه حجت الاسلام لیالی با اشاره به مهجوریت صحیفه سجادیه همچون سایر متون دینی در جامعه كنونی، از پیشنهاد طرح ورود این متون به دروس دانشگاهی از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خبر داد.   حجت الاسلام محمد علی لیالی،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری بانك اطلاعات صحیفه سجادیه

حجت الاسلام لیالی با اشاره به مهجوریت صحیفه سجادیه همچون سایر متون دینی در جامعه كنونی، از پیشنهاد طرح ورود این متون به دروس دانشگاهی از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خبر داد.


  حجت الاسلام محمد علی لیالی، دبیر دومین جشنواره صحیفه سجادیه دانشجویان سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بررسی نقش امام سجاد در نشر و گسترش معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و معرفی صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد گفت : امام سجاد در دوران خفقان و استبداد حکومت بنی امیه حماسه عظیم کربلا به عرفان و معرفت تبدیل کرد و با زبان دعا به بیداری جامعه پرداخت.

وی صحیفه سجادیه را قرآن صاعد خواند و با تاکید بر اینکه نه تنها صحیفه سجادیه بلکه حتی قرآن و نهج البلاغه هم مهجور است، اظهار داشت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر حسب وظیفه خود برگزاری جشنواره های دوسالانه نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و حکمت مطهر را در دستور کار خود قرار داد كه منجر به ارائه طرحی از سوی این نهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول دو سه سال اخیر شد كه بر اساس آن متون دینی همچون صحیفه سجادیه به متون اصلی دانشگاهها در رشته های الهیات و معارف اسلامی وارد شود و نیز به عنوان دروس اختیاری در تمام رشته ها قرار بگیرد که اكنون مراحل اجرایی آن در حال پی گیری است .

بنابراین گزارش محبوب پناهی، مدیر اجرایی دومین جشنواره دوسالانه صحیفه سجادیه با ارائه گزارشی از روند اجرایی این جشنواره که از حدود 10ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: فراخوان جشنواره پژوهشی، ادبی و هنری صحیفه سجادیه به 750 مرکز دانشگاهی سراسر کشور اعلام و اطلاع رسانی گسترده آن از اوایل شهریور ماه انجام شد.

وی با اشاره به شرکت 80 هزار نفر در مرحله اول مسابقات حفظ مفاهیم و کتابخوانی دانشجویان و برگزیده شدن 10 درصد آنها برای شرکت در مرحله دوم و انتخاب 140 نفر در مرحله پایانی تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا 20 اسفند ماه بود که در هر رشته با حضور حداقل سه داور و بر اساس فرمهای علمی و کارشناسی شده به داوری پرداختند که نتیجه این فعالیت داوران و اسامی برگزیدگان اوایل اردیبهشت ماه از طریق سایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اعلام شد .

به گزارش خبرنگار گروه معارف خبرگزاری شبستان، یکصد هزار دانشگاهی در دومین جشنواره صحیفه سجادیه دانشجویان سراسر کشور شرکت کرده اند که از این تعداد 600 نفر به عنوان برگزیده در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 27 و 28 اردیبهشت ماه با حضور علماء فضلاء و مقامات لشکری و کشوری در اردوگاه شهید باهنر تهران مورد تجلیل قرار می گیرند.

شایان ذکر است در مراسم اختتامیه این جشنواره از آیت الله ممدوحی و حجت الاسلام حسین انصاریان به عنوان پیشکسوتان عرصه صحیفه پژوهی و مرحوم سید علیخان مدنی بنیانگذار ترجمه صحیفه سجادیه تجلیل به عمل می آید.

همچنین پناهی با پیشنهاد تشکیل بنیاد پژوهشهای کتب دینی و ورود متون اسلامی به مجموعه دروس آموزش عالی، گفت: متاسفانه تاکنون از پرداختن به متون اسلامی و به ویژه صحیفه سجادیه غفلت شده است در حالی که جامعه کنونی بیش از هرچیز نیازمند مضامین والای این متون معرفتی است.

بنابر گزارش خبرنگار ما بانک اطلاعاتی صحیفه سجادیه نیز توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها جمع آوری شده که در اختیار عموم پژوهشگران و فعالان این عرصه قرار می گیرد.

لازم به ذکر است نشست خبری دومین جشنواره صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور عصر امروز 24 اردیبهشت ماه با حضور مسئولین معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.