تبیان، دستیار زندگی
ود  كارشناس علوم اسلامی با اشاره به مردمداری و بها دادن به كرامت انسانها به ‏عنوان بخشی از سیره پیامبر اعظم(ص) از ایشان بعنوان اولین منادی حقوق بشر یاد كرد و گفت: پیامبر(ص) ‏استقلال، آزادی، حق انتخاب و آزادزیستن انسانها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه پیامبر(ص) به ‏گوهر وجودی انسانها بدون توجه به قشر و فكر و نژاد آنها بود

كارشناس علوم اسلامی با اشاره به مردمداری و بها دادن به كرامت انسانها به ‏عنوان بخشی از سیره پیامبر اعظم(ص) از ایشان بعنوان اولین منادی حقوق بشر یاد كرد و گفت: پیامبر(ص) ‏استقلال، آزادی، حق انتخاب و آزادزیستن انسانها بدون هیچگونه استبداد ر

حجت‌الاسلام علی كرمی، محقق، پژوهشگر و كارشناس علوم اسلامی با اشاره به آیه 70 سوره اسرا كه ‏می‌فرماید ''و لقد كرمنا بنی‌آدم'' گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) مصداق كامل این آیه بود ‏و به انسانها صرفنظر از توجه به فكر، باور و اندیشه آنها می‌نگریست و به گوهر انسانی، ‏انسانها بیش از هر چیز دیگر بها می‌داد.‏

این استاد حوزه مردمداری و بها دادن به كرامت و ارزش انسانها را یكی از ویژگیهای سیره و منش ‏فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی پیامبر (ص) دانست و اظهار داشت: ایشان با این ‏منش استقلال، آزادی، حق انتخاب، حق مقایسه و انسانی زندگی كردن انسانها بدون ‏استبداد و اجبار را به رسمیت می‌شمرد و این اصل را به دیگران نیز توصیه می‌كرد.‏

این نویسنده و محقق دینی با استناد به آیه شریفه ''لقد خلقنا الانسان فی احسن ‏تقویم – آیه 4 سوره تین - و با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه تصریح كرد: حضرت علی ‏‏(ع) در این نامه خطاب به مالك‌اشتر كه به عنوان نماینده به مصر فرستاده بودند ‏می‌فرماید ''مالك تو به سرزمینی می‌روی كه حكومتهای زیادی اعم از خودكامه و ‏مردم‌دوست در آنجا حكومت كرده‌اند، مواظب باش از آنها باشی كه به گوهر و حقوق ‏انسانها بها داده‌اند برای اینكه این مردم كه تو به عنوان نماینده علی (ع) بر آنها حكومت ‏می‌كنی یا در دین با تو برادرند یا در آفرینش با تو برابر'' كه این نشان از راهگشا بودن ‏منش فردی و اجتماعی ایشان است.‏

حجت‌الاسلام كرمی با اظهار تاسف از اینكه بسیاری از سیاستمداران و رهبران بشری در ‏طول تاریخ افرادی بوده‌اند كه با ادعای زیباسازی جهان و نگاه ابزاری به انسان گوهر ‏وجودی او را به ابتذال می‌كشیدند، گفت: این خودكامگان حقوق و انسانیت افرادی را به ‏رسمیت می‌شناختند كه دنباله‌روی خواسته‌هایشان باشند و غیر از این را به شدت نفی ‏می‌كردند اما بخش دیگری از رهبران به دنبال رشد و ارتقای گوهر وجودی انسانها بوده و ‏حق انتخاب آنان را به رسمیت می‌شناختند.‏

مترجم كتاب نهج‌الفصاحه با تاكید بر اینكه در سه مورد از احادیث این كتاب آمده است كه ‏پیامبر اكرم (ص) نه تنها به خود و جان انسانها بلكه به هر آنچه كه به ''بشر'' مربوط می شود، بها ‏می‌داد، ابراز داشت: این خصیصه پیامبر اعظم (ص) از اندیشه قرآنی ایشان نشات ‏می‌گیرد كه خود منشاء بسیاری از مسائل حقوقی مربوط به انسان می‌باشد.‏

حجت‌الاسلام كرمی با اشاره به ورود پیامبر (ص) به انجمن دفاع از حقوق انسانها و ‏بستن پیمان ''حلف الفضول'' با جمعی از بزرگان قریش اظهار داشت: پیامبر خاتم تا ‏پایان عمر شریف خود به عضویت در این انجمن افتخار می‌كردند و می‌فرمودند:اگر امروز ‏هم در گوشه و كنار جامعه اسلامی چنین انجمنی تاسیس شود عضو آن می‌شوم؟

وی یتیمان و زنان را از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه در دورانهای مختلف تاریخ دانست و ‏ابراز داشت، پیامبر (ص) با منش والای خود كسی كه از یتیم سرپرستی كند را همنشین ‏خود در بهشت و آن كسی كه زنان را احترام كند بزرگ و با شخصیت معرفی می‌كرد كه ‏این همه نشان از توجه ایشان به ارزش و گوهر وجودی انسانها بدون توجه به گروه و قشر ‏خاص می‌باشد.‏