تبیان، دستیار زندگی
ود  برگزاری کمیته تخصصی معرفت شناسی با هدف بررسی مباحث معرفت شناسی، تدوین طرح چشم انداز20 ساله معرفت شناسی در حوزه علمیه، انتشار سه شماره فصلنامه انجمن با نام "معیار"، آغاز فعالیت برای تشکیل کتابخانه تخصصی معرفت شناسی ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم انداز 20 ساله معرفت شناسی در حوزه علمیه قم تدوین می شود

برگزاری کمیته تخصصی معرفت شناسی با هدف بررسی مباحث معرفت شناسی، تدوین طرح چشم انداز20 ساله معرفت شناسی در حوزه علمیه، انتشار سه شماره فصلنامه انجمن با نام "معیار"، آغاز فعالیت برای تشکیل کتابخانه تخصصی معرفت شناسی برخی از فعالیت های انجمن معرفت شناسی بوده است.

حجت الاسلام "معلمی" - دبیر انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزوی مهر گفت: این انجمن فعالیت خود را در خرداد 83 با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران معرفت شناسی پس از تصویب آیین نامه داخلی و ساختار سازمانی فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد و هم اکنون نزدیک به 60 نفر از متخصصین معرفت شناسی در این انجمن عضویت دارند.

دبیر انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم افزود: در بخش آموزش طرح آشناسازی طلاب با معرفت شناسی با تصویب سرفصل های آموزشی "معرفت شناسی" و "معرفت شناسی دینی" تهیه شده و به شورای عالی مدیریت حوزه ارائه شده است تا این دروس به عنوان دروس حوزه در دو واحد به تصویب این مرکز برسد.

وی افزود: در کنار این فعالیت، این انجمن برای طلاب فارغ التحصیل سطح دو حوزه پس از موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه علمی، کلاس های معرفت شناسی در دو مقطع آموزش مقدماتی معرفت شناسی و آموزش معرفت دینی برگزار می کند و به فارغ التحصیلان گواهی نامه پایان دوره اعطا می شود . این دوره ها نیز به صورت تولیدات نرم افزاری و آموزشی نیز تهیه شده و به علاقمندان ارائه می شود.

"معلمی" افزود: تدوین طرح آشنایی اساتید معارف اسلامی دانشگاه ها با معرفت شناسی با هدف ارائه دروس معرفت شناسی و معرفت شناسی دینی در 4 واحد درسی در یک اردوی علمی که تابستان هر سال برگزار می شود و ارائه این طرح به دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تدوین طرح آشنایی با معرفت شناسی برای روحانیون عقیدتی و سیاسی ارتش در دو قالب حضوری و غیر حضوری از فعالیتهای دیگر این انجمن بوده است.

وی گفت: در بخش پژوهش نیز انجمن در دو بخش عمومی و تخصصی به تهیه و اجرای طرح های مختلف پرداخته است در بخش عمومی، برگزاری همایش علمی تولید علم و نظریه پردازی در تولید علم، برگزاری 8 نشست علمی با موضوعاتی چون "شرح مبناگروی ویژه متفکران اسلامی و ادله آن"، نفس الامر، ارزش شناخت در تقریب به حضوری بودن محسوسات، نشست علمی بحث عقلانیت ارزش - وسیله ای، مباحث شناخت شناسی، نقد علمی کتاب "پژوهش تطبیقی معرفت شناسی معاصر" و برگزاری دو نشست علمی به عنوان مباحث شناخت شناسی از فعالیت های این شاخه از انجمن بوده است.

دبیر انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم افزود: ایجاد سایت علمی و اطلاع رسانی انجمن به آدرسmeyar.ir ، تدوین فهرست منابع موضوعی معرفت شناسی، تهیه شناسه معرفت شناسان کشور با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی، حمایت از پایان نامه های معرفت شناسی اسلامی، ایجاد کارگاه های آموزشی و تحقیقاتی با موضوع معرفت شناسی از فعالیت های انجمن در سال جاری خواهد بود.