تبیان، دستیار زندگی
نی             مسوول احیای آثار " آیت‌الله‌العظمی ملاحبیب‌الله شریف كاشانی " از احیای حدود‪ ۳۰اثر این شخصیت علمی خبر داد.  به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام "حسین شریف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احیاء آثار مرحوم آیت الله ملا حبیب الله کاشانی

مسوول احیای آثار " آیت‌الله‌العظمی ملاحبیب‌الله شریف كاشانی " از احیای حدود‪ ۳۰اثر این شخصیت علمی خبر داد.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام "حسین شریف" که خود نیز از احفاد ایشان است  گفت : پیرو دستور رهبر معظم انقلاب و تاكید سایر مراجع عظام، شش جلد " منتقدالمنافع " كه مجموعه كتاب "الطهاره" را تشكیل می‌دهند ، موردتحقیق قرار گرفت و جلد اول چاپ و منتشر شد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود كه دوره جدید این اثر كه قبلا بصورت دست نوشته و چاپ سنگی بود، به بیش از بیست جلد برسد.

به گفته وی، كتاب "منتقدالمنافع" مجموعه فقهی است و از مهمترین تالیفات این عالم بشمار می‌رود.

وی گفت: این كتاب یكی ازشرح‌های مفصل "المختصرالمنافع" است ودوره‌آن شامل موضوعاتی درزمینه طهارت، صلاه، زكات، خمس، صوم، حج، قضا، شهادات ، متاجر و مواریث در‪۱۴مجلد خطی است كه از پیش ازاین فقط چهار جلد آن چاپ شده است.

وی تاكید كرد: شماری از مراجع تقلید در زمانهای گذشته و حال از این اثر تمجید كردند.

مسوول‌احیای آثار آیت‌الله‌العظمی ملاحبیب‌الله شریف كاشانی با اشاره به این كه‪ ۱۰سال اخیراقدام‌های گسترده‌ای برای احیای‌آثار علامه شریف كاشانی صورت گرفته، خاطر نشان كرد: حدود‪ ۳۰اثر وی مراحل تحقیق را گذرانده‌است كه از این تعداد حدود‪ ۲۰اثر چاپ و منتشر شده‌است.

وی گفت: برخی از این آثار عبارتند از "تفسیر هفت سوره قرآن كریم در دو جلد" ، "ذریعه‌الاستغنا فی تحقیق مسئله‌الغنا" ، "خواص‌الاسماالحسنی" و نیز تالیفاتی در علوم حدیث، شرح زیارات و شخصیت امام حسین (ع) و مراثی آن امام است.

" آیت‌الله‌العظمی ملاحبیب‌الله شریف كاشانی " فرزند مرحوم "ملاعلی مدد" در سال‪ ۱۲۶۲هجری قمری در كاشان متولد شد.

وی در كودكی پدر خود را از دست داد و تحت تعلیم" آیت‌الله حاج سید حسین كاشانی "قرار گرفت و در سن‪ ۱۸سالگی به درجه اجتهاد نایل شد.

وی سپس در محضر استادان بزرگی همچون " میرزا ابوالقاسم كلانتر "(شاگرد شیخ انصاری) ، " شیخ محمد اصفهانی" ، " ملامحمد اندرمانی "و"فاضل‌اردكانی" در تهران و كربلا به علم آموزی پرداخت.

از آن عالم بزرگ بیش از‪ ۱۶۰عنوان اثر در موضوعات فقهی اصول تفسیر، حدیث ، عقاید، ادبیات، منطق، عرفان و علم غریبه و حدود هشت هزار بیت شعر به جای مانده است.

این فقیه در‪ ۲۳جمادی الثانی سال‪ ۱۳۴۰در سن‪ ۷۸سالگی از دنیا رفت و در مزار "دشت افروز" كاشان به خاك سپرده شد.