تبیان، دستیار زندگی
در منابع اهل سنت، در حوزه مهدویت، احادیث فروانی نقل شده است که عالمان اهل سنت را به اعتراف به تواتر آن روایات، وا داشته و هرگونه شک و تردید در صحت مهدویت و خروج حضرت مهدی(علیه السلام) را رد کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف قاضی شوکانی به تواتر احادیث مهدی

در منابع اهل سنت، در حوزه مهدویت، احادیث فراوانی نقل شده است که عالمان اهل سنت را به اعتراف به تواتر آن روایات، وا داشته و هرگونه شک و تردید در صحت مهدویت و خروج حضرت مهدی(علیه‌السلام) را رد کرده‌اند.

بخش مهدویت تبیان
مهدویت

قاضی شوکانی از عالمان مشهور اهل سنت در قرن گذشته از جمله کسانی است که به تواتر روایات باب مهدویت اذعان کرده و آن‌ها را حق دانسته است. او کتابی با نام «التوضیح فی تواتر ما جاء فی المهدی المنتظر و الدجال و المسیح» به رشته تحریر در آورده که محمد صادق خان بخاری قنوجی، متن کتاب شوکانی را در کتاب خود که نامش «الاذاعة لماکان و مایکون بین یدی الساعة» است آورده است.

شوکانی در جای دیگر از کتابش می‌نویسد: «پس ثابت شد که احادیث وارد شده درباره حضرت مهدی منتظَر(علیه‌السلام) متواتر است و همچنین احادیث وارد شده درباره دجال و نزول حضرت عیسی (علیه‌السلام) نیز متواتر هستند.»

شوکانی در مورد تواتر روایات مهدویت می ‌نویسد: «و احادیث وارد شده درباره حضرت مهدی (علیه‌ السلام) که پای‌بندی بر آن ممکن است، پنجاه حدیث هستند و در بین آن‌ها احادیثی صحیح، حسن و ضعیف وجود دارد که احادیث ضعیف به‌واسطه دیگر احادیث صحیح، ضعفشان قابل جبران است و احادیث مربوط به حضرت مهدی (علیه ‌السلام) قطعا بدون هیچ شکّی متواتر هستند. بلکه طبق اصطلاحات اصول حدیث، بر احادیث کمتر از احادیث مهدویت نیز، وصف تواتر صادق است.» [الاذاعة لماکان و مایکون بین یدی الساعة، ص150]

شوکانی در جای دیگر از کتابش می ‌نویسد: «پس ثابت شد که احادیث وارد شده درباره حضرت مهدی منتظَر(علیه‌السلام) متواتر است و همچنین احادیث وارد شده درباره دجال و نزول حضرت عیسی (علیه ‌السلام) نیز متواتر هستند.» [همان،ص198]


منبع:

کانال تلگرام مرکز نشر اعتقادات شیعه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.