تبیان، دستیار زندگی
ا: هرگز حقارت بازگشت به چلسی را نمی پذیرم جان فرانكو زولا درگفت و گویی دوستانه ازماجرای ترك چلسی و شرایط فعلی اش می گوید. دراین گفت و گوی خواندنی كه نویسنده آن را بیشتر به صورت یك تحلیل ارائه داده است، در قسمتهایی نیز پرده از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های پرنده كوچك لندن

زولا: هرگز حقارت بازگشت به چلسی را نمی پذیرم

جان فرانكو زولا درگفت و گویی دوستانه ازماجرای ترك چلسی و شرایط فعلی اش می گوید. دراین گفت و گوی خواندنی كه نویسنده آن را بیشتر به صورت یك تحلیل ارائه داده است، در قسمتهایی نیز پرده از رازهای ابراموویچ میلیاردر برداشته شده است. در ذیل متن كامل این مصاحبه ارائه گردیده است :

" گاهی پول و قدرت همه چیز را تغییر می دهد. چلسی و تمام عظمتش را نمی شود با پول خرید. اما این نظر من است و همه دیدیم كه خریدند!

میلیاردر روسی  چقدر باید دلسوز فوتبال انگلستان باشد كه تا این حد به او اطمینان می كنند؟ همه بدانند زولا به همان راحتی كه درمطبوعات آمده است چلسی را ترك نكرد. هیچ كس باور نمی كرد كه من با این سرعت خانه خود را رها كنم. عوامل زیادی در فوتبال محیط یك بازیكن را اشغال می كنند كه مردم از تمام آنها خبر ندارند. من به خانه ام برگشتم . اما خانه كودكی و پله نخست پیشرفتم را هرگز از یادم نخواهد رفت. من 7 سال تمام در آنجا با عشق واقعی به فوتبال ، در خدمت چلسی بودم و چه كسی باورش می شود كه زولای محبوب چلسی به این راحتی از آنجا برود؟!

ریاست باشگاه خیلی مختصر و مفید  به من گفت: " بازی كردن پول می خواهد" و من همه چیز را فهمیدم، دیگر جایی برای عشق ورزیدن به فوتبال در چلسی باقی نمانده بود. او می گفت می خواهد چلسی را به یك باشگاه بزرگ تبدیل كند و من تازه می فهمم كه یك باشگاه، چگونه بزرگ می شود! او می گفت جدا از خریدن بازیكنان بزرگ باید محیط در خور توجه تربیت آنها را هم داشته باشیم. اما آیا فراموش كرده است كه گاهی با كمبود توپ و حتی اشغال زمین تمرین ، روزها را می گذراندیم و آیا فراموش كرده است كه گاهی با كمك مالی طرفدارانمان خود را به سختی به بازی ها می رساندیم؟ اما چلسی همیشه چلسی بزرگ و دوست داشتنی بود و وقتی گل می زدیم فریاد طرفدارانمان برای ما همه چیز بود. دوران بازی حرفه ای من رو به پایان است. ولی هنوزهم به خوبی بر بازی یك تیم تاثیرمی گذارم. پول آبراموویچ به نظر نامحدود می رسد .

اما قدرت عشق به فوتبال از آن بیشتر است و من به این مسئله اعتقاد دارم . پول های او نمی تواند چلسی را قهرمان كند. شایعات خبری اش بیشتر به یك بازی كودكانه شبیه است. خرید وین رونی و تیری آنری از آرسنال غیرمنطقی به نظر می رسید. او از خبرسازی لذت می برد والبته جمله معروفش را هرگز فراموش نخواهم كرد. او به محض ورود به لندن گفته بود كه بزرگترین تفریحش پس از شكار گوزنهای سیبری خرید باشگاه های انگلیسی است و نمی دانم چرا چلسی تنها در ازای پرداخت بدهی هایش تمام عظمت خود را به او فروخت؟ فكر نمی كنم كه چلسی به این همه ستاره پول دوست نیاز داشته باشد. آنها باید جوان گرایی را سرلوحه كار خود قرار دهند.

بازیكنانی كه خلاق و پرتحرك باشند و فوتبال را با تمام ذرات وجودشان بازی كنند به درد چلسی می خورند. نمی خواهم بگویم كه زولا هم همین طور بود. اما همه ما آرزو داشتیم كه این طور باشیم و برای رسیدن به آن تلاش می كردیم. ولی آیا این آرزو هنوز هم در دل بازیكنان چلسی وجود دارد؟! آبراموویچ باید بداند كه رانیه ری با تجربه و البته عاشق فوتبال تنها كلید موفقیتش محسوب می شود و اگر وی را از دست بدهد، چلسی از بین خواهد رفت. تیمهای زیادی را در ایتالیا دیده ام كه با سرمایه های هنگفت مافیایی از بین رفته اند. بازهم تاكید می كنم كه قدرت عشق به فوتبال از همه این سرمایه ها عظیم تراست. در فوتبال برای ساختن یك بنا به اسم موفقیت شما به وقت، تمرین و یك مسئول باشگاه دوست و رفیق نیاز دارید و شاید هم كمی پول! اما آیا این عوامل همه در چلسی وجود دارند؟ وقت كه به هیچ وجه! چرا كه آبراموویچ درعرض یك ماه تمام ساختار باشگاه را دگرگون كرده و كسی نمی داند تا آخر این هفته در پست خود خواهد ماند یا نه؟!

تمرینها هم كه همه فرمالیته و از روی انجام وظیفه صورت می گیرد و تنها پول است كه باشگاه را حمایت می كند. حالا اگر بازیكنانی پیشنهاد چلسی را قبول كند همه فكر می كنند كه به پول علاقه دارد و اگر قبول نكند یا لیاقت بازی در آنجا را نداشته است و یا آدم نادانی است!

شاید یك زولای دیگر برای چلسی لازم باشد تا دوباره دل طرفدارانش را به دست بیاورد.اما هرگز به آنجا نخواهم رفت و هرگز چنین حقارتی را نخواهم پذیرفت. كالیاری را با تمام كمبودهایش به چلسی شاید بزرگ ترجیح می دهم. آنها فكر می كنند كه با پول ، هر نیرویی خنثی خواهد شد. اما روزی را می بینم كه چلسی در خانه خود صدای هیچ تماشاچی را نمی شنود و آن روز همان روزی است كه آبراموویچ به یكی از تفریح های بزرگ خود رسیده است . اخبار زیادی را بر ضد خود  خوانده ام. مثل اینكه زولا حتی لیاقت سری- آ ایتالیا را هم ندارد و خیلی چیزهای دیگر! اما برای من زمین چمن فوتبال و یك توپ گرد مهم است نه چیز دیگر. پول برای من هم مهم است. اما چیزهای دیگری هم كه خیلی مهمتر از آن هستند در زندگی من وجود دارند. چیزهایی كه همیشه برایم جالب و گاهی مقدس بوده است. مثل جام باشگاه های اروپا، تمرین های منظم فوتبال لحظه فریاد یك گل زیبا رودروی طرفداران فوتبال و...

از طرفداران خود میخواهم كه همیشه به یاد داشته باشند كه زولا به خاطر پول و یا خستگی از فوتبال انگلیس، چلسی را ترك نكرد و زولای محبوب آنها همچنان عاشق باشگاه زیبای چلسی است. اما دیگر نمی شود در جو مسموم آنجا بازی كرد. برایم خیلی دردناك است كه می شنوم انگلیسی ها پشت سر من این حرفها را می زنند. اما به هر حال چاره ای نیست. زمان همه چیز را حل خواهد كرد. اتومبیل جدید، خانه بزرگ و زیبا، خانواده خوب و دوست داشتنی و بازی در یك باشگاه ثروتمند چیزی نیست كه كسی از داشتن آن فرار كند. ولی برای من، باور كنید برای من عشق به فوتبال از تمام این ها ارزشمندتر است.