تبیان، دستیار زندگی
ست حجت‌الاسلام رجایی علم اقتصاد اسلامی را بررسی چگونگی انتخاب و ‏تخصیص بهینه منابع بر مبنای اصول اعتقادی اسلام دانست و از كمبود متخصص و عدم ‏سرمایه‌گذاری در این حوزه بعنوان عاملی برای آشفتگی نظام اقتصادی كشور یاد كرد.‏ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروج ربا از نظام اقتصادی با حذف ''بهره'' امكان پذیر است

حجت‌الاسلام رجایی علم اقتصاد اسلامی را بررسی چگونگی انتخاب و ‏تخصیص بهینه منابع بر مبنای اصول اعتقادی اسلام دانست و از كمبود متخصص و عدم ‏سرمایه‌گذاری در این حوزه بعنوان عاملی برای آشفتگی نظام اقتصادی كشور یاد كرد.‏

حجت‌الاسلام سیدمحمدكاظم رجایی، عضو گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی ‏امام خمینی (ره)  علم اقتصاد را علم انتخاب و تخصیص ‏بهینه منابع دانست و تصریح كرد: علم اقتصاد رفتار انسان را بعنوان تولیدكننده و ‏مصرف‌كننده مورد بررسی قرار می‌دهد. انسان چه بعنوان مصرف كننده و چه بعنوان ‏تولیدكننده همواره در گزینه‌های پیش روی خود، گزینه‌ای را انتخاب می‌كند كه حداكثر ‏مطلوبیت را برایش داشته باشد. اقتصاد نیز بعنوان یك علم به بررسی چگونگی این ‏انتخاب می‌پردازد.‏

وی با اشاره به وجود علم اقتصاد اسلامی به تعریف آن بر مبنای اصول اعتقادی اسلام ‏پرداخت و گفت: تمامی رفتارهای فردی كه معتقد به مبدا و معاد باشد بر مبنای اصول و ‏ارزشهایی است كه به آن معتقد است انسان معتقد به اصول و ارزشهای اسلام در نحوه ‏انتخاب خود برای رسیدن به حداكثر مطلوبیت نیز مطابق ارزشهای اعتقادی خود عمل ‏می‌كند. علم اقتصاد اسلامی نیز در این مسیر به بررسی چگونگی انتخاب و تخصیص ‏بهینه منابع براساس اصول و مبانی دین اسلام می‌پردازد.‏

حجت‌الاسلام رجایی با ابراز تاسف نسبت به عدم انطباق كامل عملكرد نظام ‏اقتصادی كشور به ویژه نظام بانكداری كشور بر اساس مبانی تعریف شده در علم ‏اقتصاد اسلامی، تاكید كرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری جدی درخصوص انجام تحقیقات و ‏پژوهشهای مختلف در حوزه علم اقتصاد اسلامی در مراكز علمی و پژوهشی كشور انجام ‏نشده است یعنی در یك نظام اسلامی تنها تعداد محدودی كارشناس و متخصص اقتصاد ‏اسلامی وجود دارد.‏

وی ادامه داد: عدم ارائه تعریف صحیح از اقتصاد اسلامی در مراكز علمی مانند ‏دانشگاه ها در كنار كمبود نیروهای متخصص در این حوزه آشفتگی وضعیت اقتصادی ‏كشور را دوچندان كرده است بطوریكه ریزترین نكات مانند مشكلات موجود در نظامم بانكداری ‏كشور با وجود نرخ بهره همچنان لاینحل باقی مانده است و حتی تعریف مناسبی برای ‏واژه‌های اقتصادی ارائه نشده تا در برخی گزارشات از منابع معتبر چون گروههای اقتصاد و ‏بانكهای موجود در كشور شاهد درج كلماتی چون بهره نباشیم چرا كه هنوز برای ‏گروههای پژوهشی و مدیران كشور این مطلب روشن نشده است كه بهره همان رباست.‏

حجت‌الاسلام رجایی به بررسی ورود ربا در نظام اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: ‏زمانی كه ''مازاد'' در هر نظام اقتصادی ایجاد شود و گروهی متقاضی آن مازادها باشند ‏شاهد ورود بهره یا ربا در آن اقتصاد هستیم. این مساله اختصاص به دوران یا زمان ‏خاصی ندارد چرا كه در كتب الهی مانند تورات و انجیل، مساله ربا مطرح و نهی شده ‏است و همچنین در زمانهای پس از آن یعنی در دوران فلاسفه یونان نیز این مساله ‏گریبانگیر جامعه بود و توسط افرادی چون ارسطو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

‏وی ظهور ظلم و ستم را از جمله پیامدهای ورود ربا در نظام اقتصادی دانست و تصریح ‏كرد: در دوران گذشته افراد بخاطر پرداخت بهره وامهای مصرفی مجبور بودند خانه و اموال ‏خود را گرو بگذارند. این امر خود منشا ظلم و ستم برای افرادی بود كه به دلایلی مجبور ‏به گرفتن وام از اشكال مختلف بودند.‏

عضو گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح كرد: عدم وجود ‏كارایی در نظام اقتصادی با وجود بهره از مظاهر ظلم و ستم این پدیده در شرایط ‏كنونی است چرا كه بهره‌برداری تاثیرات منفی بر رشد اقتصادی و نرخ بیكاری دارد یعنی ‏وجود بهره موجب ظهور بیكاری و كاهش اشتغال می‌شود و این امر پدیده‌ای است كه ‏توسط اقتصاددانان بزرگ تاریخ چون كنز و فریدمن نیز ثابت شده است.‏

وی حذف بهره از نظام اقتصادی و ایجاد نظام مبتنی بر مشاركت در سود و زیان را از ‏جمله راهكارهای حل مساله ربا در نظام اقتصادی كشور عنوان و خاطرنشان كرد: برای ‏حذف بهره از سیستم اقتصادی باید راهكارهایی ارائه شود تا بانكها نقش واسطه در وجوه ‏را عهده‌دار باشند و شركتهای سرمایه‌گذاری نیز فعالتر از گذشته در نظام اقتصادی ‏حضور داشته باشند تا شاهد ظهور نظامی مبتنی بر مشاركت در سود و زیان و حذف ‏بهره در سیستم اقتصادی باشیم.‏