تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مسئله تنصیف دیه زن مربوط به مسئله اقتصادی است نه تبعیض انسانی، گفتند: قوانین ما غربی نیست که زن و مرد هردو باید نان آور باشند؛ از نظر اسلام، نان آور و نفقه برعهده مرد است و هزینه زن را باید شوهر بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله العظمی سبحانی تشریح کردند:

چرا دیه و ارث زن نصف مرد است؟

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مسئله تنصیف دیه زن مربوط به مسئله اقتصادی است نه تبعیض انسانی، گفتند: قوانین ما غربی نیست که زن و مرد هردو باید نان آور باشند؛ از نظر اسلام، نان آور و نفقه برعهده مرد است و هزینه زن را باید شوهر بپردازد.

چرا دیه و ارث زن نصف مرد است؟

حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اسلام به عنوان دین منادی عدالت، دیه زن را نصف دیه مرد قرار داده و عدالت را رعایت نکرده است، اظهار داشتند: در پاسخ به این پرسش ابتدا باید یادآور شوم اگر کسی بخواهد درباره حقوق زن مطالعه کند، نباید دستش را به یک نقطه معین بگذارد و از نقاط دیگر قطع نظر کند چراکه این شیوه صحیح مطالعه نیست؛ مطالعه حقوق زن باید به شکل یک منظومه باشد و بعد افراد قضاوت کنند آیا اسلام تبعیض قائل شده یا خیر؛ اینکه از بقیه جهات صرف نظر کنیم و انگشت روی همین بگذاریم، مسلما مسئله به صورت تبعیض تجلی می کند.

ایشان تصریح کردند: بنده در این رابطه یک مثال بیان کنم، اعمال حج به شکل یک منظومه توحیدی است و از ابتدا تا انتها حاکی از فداکاری ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) است، حال اگر یک نفر فقط انگشت بر روی موضوع بوسیدن حجرالاسود و یا طواف دور کعبه بگذارد و بگوید این چه عملی است و این همان کار بت پرست هاست، قضاوت صحیحی نکرده است؛ اگر این افراد از ابتدای اعمال که زائر خانه خدا، احرام می بندد و لبیک می گوید تا مرحله آخر که رمی جمره می کند را مطالعه کند، شاهد تجلی توحید خواهد بود.

معظم له افزودند: همانطوری که قضاوت ما درباره اعمال حج جنبه جمعی دارد و باید جمع اعمال را ببینیم و قضاوت کنیم و نه اینکه یک عمل را به صورت مفرد ببینیم، درباره حقوق زن هم همین است، باید همه قوانین مدون اسلام درباره زن را بررسی کنیم و بعد نتیجه بگیریم آیا این عمل برخلاف عدل است یا خیر.

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر اینکه مسئله تنصیف دیه زن ارتباطی به انسانیت ندارد، گفتند: اگر کسی زنی را کشت، آن فرد هم کشته می شود اگرچه مرد باشد؛ از نظر انسانیت زن و مرد انسان کاملی هستند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه 32 سوره نساء «لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ»، گفتند: بر اساس این آیه برای مردان از آنچه كسب كرده‏ اند بهره‏ ای است و برای زنان [نیز] از آنچه كسب كرده‏ اند بهره‏ ای است، یعنی مرد و زن در مالکیت اموال خود آزاد هستند؛ اسلام 14 قرن قبل این مسئله را بیان کرده اما تا چندی پیش در همین فرانسه که کشور آزادی است، تصرف زن در اموال خودش مشروط به اجازه شوهر بود.

ایشان با بیان اینکه مسئله تنصیف دیه زن مربوط به مسئله نان آوری و اقتصاد است، ابراز داشتند: این موضوع به دلیل مسئله انسانیت نیست بلکه مسئله نان آوری است، اگر مرد کشته شود، ضرر اقتصادی بیشتری دارد زیرا نان آور خانواده مرد است؛ قوانین ما غربی نیست که زن و مرد هردو باید نان آور باشند، از نظر اسلام، نان آور و نفقه برعهده مرد است و هزینه زن را باید شوهر بپردازد، بنابراین اگر مردی کشته شود از نظر انسانیت با زن یکسان است اما ضرر اقتصادی آن به یک خانواده چندبرابر بیشتر است.

معظم له افزودند: بنابراین اگر دیه در اینجا دوبرابر است غرض این نیست که انسانیت را جبران کند، انسانیت با این عمل جبران نمی شود اما چون ولی دم راضی شده است به دیه، باید ببینیم ضرر اقتصادی که به این خانواده وارد شده اگر مرد کشته شود بیشتر است یا زن؟ قطعا اگر مرد کشته شود ضرر اقتصادی بیشتری به خانواده وارد می شود؛ بر این اساس با توجه به اینکه مرد باید هزینه زن و خانواده را بپردازد، اسلام فرموده دیه مرد دو برابر زن است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب المیزان محاسبه دقیقی انجام داده که نشان می دهد درآمد زن طبق قوانین اسلام دوبرابر درآمد مرد است، زیرا  مرد نصف درآمد خود را هزینه زن می کند در حالی که زن دیناری خرج نمی کند، بر این اساس ثروت زن، دو برابر ثروت مرد است؛ در مجموع ثروت مردان کمتر از ثروت زنان است زیرا مرد نصف ثروت خود را درباره زن و فرزندانش مصرف می کند و بنابراین مانعی ندارد دیه مرد بیشتر و دیه زن کمتر باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کردند: در مورد موضوع ارث هم مسئله اقتصادی مطرح است نه انسانی؛ مرد متکفل هزینه خانواده است و آنچه را که دارد خرج خانواده می کند اما زن موظف نیست دیناری خرج کند.

منبع: حوزه نیوز