تبیان، دستیار زندگی
حوالی ساعت 8:50 دقیقه شامگاه روز (پنجشنبه) که مصادف با شب قدر بود، 3 عامل انتحاری یک مسجد مربوط به شیعیان افغانستان واقع در منطقه 6 شهر کابل را هدف قرار دادند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله تروریستی به مسجد الزهرا در شب قدر

حوالی ساعت 8:50 دقیقه شامگاه روز (پنجشنبه) که مصادف با شب قدر بود، 3 عامل انتحاری یک مسجد مربوط به شیعیان افغانستان واقع در منطقه 6 شهر کابل را هدف قرار دادند

حمله تروریستی به مسجد الزهرا در شب قدر

تروریست‌ها حمله به یک مسجد شیعه‌ در کابل را راهی برای تفرقه قومی در این کشور دانسته و برای رسیدن به مقصود خود حمله‌ای را در مراسم شب قدر شیعیان کابل راه‌اندازی کردند.

نخستین عامل انتحاری با یک موتورسکلیت وارد حیاط مسجد شده و پس از آن برای باز کردن راه همکاران خود به روی سربازان که در حال بازرسی بودند، آتش گشوده و به سمت طعام‌خانه فرار کرده و سپس خود را منفجر کرد.

عامل دوم انتحاری نیز در ورودی مسجد خود را منفجر کرد و عامل سوم در بین مردم فرار کرد و اثری از وی پیدا نشد و این در حالی بود که آمار زیاد نیروهای دولتی برای تأمین امنیت این رویداد در محل مستقر شده بودند.

آمار دقیق تلفات این رویداد مشخص نیست، اما بر اساس اظهارات شاهدان عینی حدود 30 نفر در آن کشته و زخمی شده‌اند که «رمضان حسین‌زاده» تاجر ملی، بنیانگذار مسجد جامع «الزهرا» و یکی از نزدیکان «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی در بین کشته‌شدگان است.

حمله تروریستی به مسجد الزهرا در شب قدر

چگونگی رویداد

این رویداد تروریستی در حال اتفاق افتاد که نیروهای پلیس امنیت تمام مساجد شهر کابل را تأمین کرده و به هیچ کسی اجازه ورود به مساجد و تکایا بدون بازرسی را نمی‌داد.

اما مسجد الزهرا با توجه به حضور مقامات دولتی و نظامی از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار بود، نیروهای پلیس شام روز پنجشنبه تمام راه‌های منتهی به مسجد را بسته و چندین تانک را نیز در آنجا مستقر کرده بودند.

به این ترتیب، هیچ کسی قادر به ورود بدون بازرسی در این مسجد نبود، اما پرسش این است که نخستین عامل انتحاری چگونه با موتورسیکلت خود وارد حیاط مسجد شده و سپس به روی سربازان آتش گشوده است؟

پیامدهای آنی رویداد

این حمله واکنش گسترده ساکنان کابل و ولایات را به عهده داشت، اکثر افغانستانی‌ها با حضور در شبکه‌های مجازی ضمن تقبیح این رویداد آن را نتیجه ضعف سیستماتیک دولت وحدت ملی عنوان کردند.

پس از این رویداد شایعاتی در کابل به صورت سریع پخش شد که چندین عامل انتحاری دیگر نیز وارد کابل شده و قرار است چندین مسجد دیگر شیعیان را هدف قرار دهند، به همین دلیل مراسم عزاداری و شب‌نشینی در برخی مساجد لغو و در برخی مساجد دیگر بدون بلندگو برگزار شد.

ساعاتی پس از رویداد، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که این رویداد کار افراد این گروه نبوده و احتمالاً داعش اقدام به چنین جنایتی کرده باشد.

هدف اصلی رویداد

رویدادها و تحولات اخیر افغانستان بویژه انتحارها و انفجارهای اخیر کابل نشان داد که اقوام افغانستان بیشتر از پیش دست به دست هم داده و به همدیگرپذیری رو آورده‌اند.

این اتحاد و همچنین مواضع یکسان افغانستانی‌ها در رویدادهای مشابه سبب دلهرگی تروریستان برای پیروزی شد، به این ترتیب حمله سازمان‌یافته‌ای را در یک مرکز شیعه‌ای این کشور انجام دادند.

شیعیان افغانستان طی سال‌های گذشته در کنار سایر ساکنان کابل نشان دادند که بیشتر مصالحه‌جو بوده و برای اصلاحات آماده تغییرات گسترده هستند، ضمن اینکه هیچ تمایلی به افراط‌گری و شبه‌نظامی‌گری  ندارند.

تروریست‌ها انتظار دارند تا با طراحی چنین رویدادهایی، شیعیان خلاف اقوام دیگر ایستاده و برخی این اقوام را عامل چنین حملاتی بدانند.

این حمله در حالی صورت گرفته که یک سال پیش شیعیان افغانستان در منطقه دهمزنگ زمانیکه علیه دولت کابل تظاهراتی را راه‌اندازی کرده بودند، نیز هدف قرار گرفته وصدها نفرشان جان باختند.

نتیجه‌گیری

این رویداد که داعش مسئولیت آن را پذیرفته، با پیامدهای نامطلوبی همراه خواهد بود، حمله به مراسم عزاداری حمله به یک مذهب خاص تعبیر شده و شیعیان بیشتر از پیش مخالفت خود را با دولت پیگیر خواهند شد.

دولت کابل خواسته یا ناخواسته امنیت عزاداران را تأمین نکرد یا نتوانست، مهم این است که رویداد تروریستی علیه عزاداران صورت گرفت و قربانیان زیادی نیز به همراه داشت.

در چنین شرایطی که دولت کابل بیشتر از هر زمانی تحت فشار افکار عمومی قرار دارد، این حمله حجم فشار را بیشتر کرده و سبب تضعیف ستون‌های مردمی دولت وحدت ملی خواهد شد.

انتظار می‌رود تا دولت خلاف آنچه در گذشته انجام داده ، اقدام به پیگیری چگونگی و چرایی این حمله کند، در غیر آن صورت به دردی مبتلا خواهد شد که درمانش جز تغییر نظام چیزی نخواهد بود، چیزی که اکنون حتی هم‌تباران رئیس جمهور به آن نتیجه رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس