تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان سینمایی نزدیك به ٢٠ حكم مدیریتی صادر كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییرصندلی‌ها در«سینما»

رییس سازمان سینمایی نزدیك به ٢٠ حكم مدیریتی صادر كرد

بخش سینما و تلویزیون تبیان
حیدریان

محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی روز گذشته در احكام مختلفی مدیران و هیات امنای تعدادی از مراكز زیرمجموعه سازمان سینمایی را تغییر داد، تا همان تغییراتی را كلید بزند كه از نخستین روز معرفی‌اش به عنوان رییس جدید سازمان سینمایی قابل پیش‌بینی بود.

اسفندماه سال گذشته وقتی سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد محمدمهدی حیدریان را به عنوان رییس سازمان سینمایی منصوب كرد این انتظار می‌رفت تا برخی از مدیرانی كه حجت‌الله ایوبی، رییس قبلی سازمان منصوب كرده بود جای خود را به چهره‌های دیگری بدهند. این تغییری بود كه سرانجام روز گذشته توسط رییس سازمان سینمایی عملی شد. در نخستین حكمی كه دیروز رسانه‌ای شد حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جای خود را به ابراهیم داروغه‌زاده داد. بعدتر رمضانعلی حیدری خلیلی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب شد و نصرت‌الله مرادی از این پست خداحافظی كرد. محمود اربابی هم به عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منصوب شد، تا وظیفه‌ای را بر عهده بگیرد كه پیش از این در اختیار رمضانعلی حیدری‌خلیلی بود. در این میان شانس با حیدری‌خلیلی بود كه از یك معاونت به معاونت دیگر منتقل می‌شد. اما رییس سازمان سینمایی برای تغییر دیگری هم برنامه‌ریزی كرده بود. حكم بعدی برای تغییر مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری صادر شد تا در نهایت مهدی یزدانی به جای سیدمصطفی ابطحی به عنوان مدیرعامل این موسسه معرفی شود. در میانه این تغییرات، ترجیح داده شد تا علیرضا تابش به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی باقی بماند و نام حبیب ایل‌بیگی به عنوان قائم مقام او اعلام شد. سهم دیگر چهره‌های كنار گذاشته شده در این تغییرات اعلام نام آنها به عنوان مشاوران سازمان سینمایی بود و این‌طور شد كه دو مدیر كنار گذاشته در احكامی به عنوان مشاوران رییس سازمان سینمایی منصوب شدند و رییس سازمان سینمایی، نصرت‌الله مرادی، معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی و سیدمصطفی ابطحی مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری را به عنوان مشاوران خود منصوب كرد.

در این میان حكمی هم برای سیدرضا میركریمی صادر شد تا او كه در دو دوره گذشته جشنواره جهانی فجر به عنوان دبیر این جشنواره فعالیت كرده بود به عنوان مشاور امور بین‌الملل حیدریان معرفی شود. هیات امنای موسسه رسانه‌های تصویری هم از تغییرات بی‌بهره نبود و محمدمهدی حیدریان، جمشید جعفرپور، منوچهر شاهسواری، مجید مسچی و سیدرضا میركریمی به استناد ماده ۱۰ اساسنامه موسسه رسانه‌های تصویری برای مدت سه سال به عنوان عضو هیات امنای موسسه رسانه‌های تصویری منصوب شدند. هیات امنای مدرسه ملی سینما هم تغییر كرد. محسن خجسته، علیرضا رضاداد، سیدرضا میركریمی، منوچهر شاهسواری، محمود اربابی، یونس شكرخواه، محمدباقر قهرمانی، علیرضا تابش به استناد ماده ۱۳ اساسنامه مدرسه ملی سینما و به موجب حكم رییس سازمان سینمایی به مدت سه سال به عنوان عضو هیات امنای مدرسه ملی سینما معرفی شدند. انجمن سینمای جوانان، موزه سینما و مركز گسترش سینمای مستند و تجربی هم از جمله مراكزی بودند كه روز گذشته از این تغییرات گسترده در امان ماندند و سیدصادق موسوی به عنوان مدیر انجمن سینمای جوانان، محمد حیدری به عنوان مدیر موزه سینما و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به عنوان مدیر مركز گسترش سینمای مستند و تجربی فعلا باقی ماندند.

اما حیدریان بعد از اعلام این حكم‌ها در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی درباره این تغییرات هم صحبت كرد؛ اینها تغییراتی است كه به صلاح سینمای كشور خواهد بود. رییس سازمان سینمایی در این جلسه از حبیب ایل‌بیگی و فعالیت‌های او به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی شروع كرد: «حبیب ایل‌بیگی از دوستان باسابقه‌ای است كه در طول این سال‌ها با فاصله و بی‌فاصله با ما همكاری داشته است و در این مدت حملات، ناجوانمردی‌ها و بی‌انصافی‌های زیادی در حق وی شد اما او از سینما دفاع و در بسیاری از جاها از سینما مراقبت كرد. » حیدریان وظیفه این معاونت را رفاقت با سینما دانست و گفت: «همانطور كه مطلع هستید معاونت ارزشیابی و نظارت همیشه باید مواظب باشد زیرا جای حساسی است كه محصول كار و فرآیند تولید در سینمای حرفه‌ای در آن تبلور پیدا می‌كند و جایی است كه باید بسیار با سینما رفاقت كند.» رییس سازمان سینمایی درباره بنیاد سینمایی فارابی هم صحبت كرد. به گفته حیدریان، علیرضا تابش با ماموریت‌های جدید برای ۲ سال آینده ابقا شده است. حیدریان با اشاره به مشورت‌هایی كه برای معرفی ایل‌بیگی در این سمت داشته، گفت: «حبیب ایل‌بیگی را به عنوان قائم مقام در بنیاد سینمایی فارابی برای استقرار سازمان‌های تولید و راه‌اندازی معاونت یا بخش اقتصادی یعنی تامین سرمایه‌های مورد نیاز برای سینما، بخش كودك و تجدید برنامه و تعریف سازمان سینمای كودك انتخاب كردیم كه این امور با همت علیرضا تابش و او اتفاق خواهد افتاد.» او سپس به نصرت‌الله مرادی، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع اشاره كرد و تصمیم در مورد او را ناشی از نظر وزیر برای تغییر در این پست دانست. رییس سازمان سینمایی درباره تصمیم‌گیری برای پست نظارت و ارزشیابی سازمان هم صحبت كرد. به گفته حیدریان ابراهیم داروغه‌زاده با وجود اینكه انجام این كار را به سختی پذیرفته به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی معرفی شده تا از توانایی‌هایش استفاده شود. به گفته حیدریان در هیات امنای مدرسه ملی ۵ تغییر و در هیات‌مدیره هم ۲ تغییر صورت گرفته تا این تغییرات به فعال‌تر شدن این مدرسه بینجامد. او انتخاب مهدی یزدانی به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری را به خاطر رویكرد جدیدی دانست كه در این موسسه دنبال خواهد شد: «كاری كه مصطفی ابطحی در موسسه رسانه‌های تصویری انجام می‌داد درست بود اما انتظارات ما با توجه به رویكرد جدیدمان خیلی بیشتر بود لذا شرح وظیفه‌ای نوشته شد. » اما بخش پایانی صحبت‌های حیدریان به دفاع او از سیدرضا میركریمی و فعالیت‌هایی كه قرار است انجام دهد اختصاص داشت: «او به عنوان مشاور امور بین‌المللی سینما در موسسه رسانه‌ها مستقر می‌شود و برای اینكه پشتیبانی مالی و اجرایی‌تری در آنجا داشته باشیم همه فعالیت‌های قبلی باید در چارچوب متمركز بین‌المللی سازمان اتفاق بیفتد لذا او هیات برنامه‌ریزی و طراحی خواهد داشت تا با مدیرعاملان موسساتی كه درگیر هستند تفاهمنامه‌هایی داشته باشد.» حیدریان پاشنه آشیل سینمای ایران را دیوارهای بلندی دانست كه در اطراف راه سینما ایجاد شده است و تنها راه فارغ شدن از این مدار بسته را حوزه بین‌الملل و از جمله ماموریت‌های سخت در سازمان سینمایی دانست.

رییس سازمان سینمایی امیدوار است كه مجموعه این تغییرات به صلاح سینما باشد. اما مجموعه این تغییرات هر چه كه باشد به نكته دیگری هم اشاره دارد. احتمال اینكه سیدرضا صالحی امیری به عنوان آخرین وزیر اضافه شده به كابینه دولت یازدهم یكی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای حضور در كابینه بعدی حسن روحانی باشد زیاد دور از واقعیت نیست و در این بین محمدمهدی حیدریان به عنوان رییس سازمان سینمایی ماندنی‌ترین چهره است.


منبع:اعتماد