تبیان، دستیار زندگی
هزاران شهروند کابل بویژه شیعیان با حضور در مساجد و تکایا به عبادات، دعاخوانی، مدح سرایی و عزاداری حضرت علی (ع) امام اول شیعیان پرداختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری پرشور مراسم‌ شب قدر در مساجد کابل

هزاران شهروند کابل بویژه شیعیان با حضور در مساجد و تکایا به عبادات، دعاخوانی، مدح‌سرایی و عزاداری حضرت علی (ع) امام اول شیعیان پرداختند

مراسم‌ شب قدر در مساجد کابل برگزار شد

این مراسم‌ها در مساجد و تکایای مناطق مختلف کابل بویژه «دشت برچی»، «قلعه فتح‌الله»، «قلعه چه»، «چهار قلعه وزیرآباد»، «قلعه شهاده»، «افشار دارالمان»، «افشار سیلو»، «چنداول»، «سرکاریز»، «کارته چهار»، «تایمنی» و «کارته سخی» برگزار شد.

در این شب نیروهای پلیس اقدام به تأمین امنیت عزاداران کرده و در ورودی اکثر مساجد و تکایا چند سرباز پلیس حضور داشتند، ضمن اینکه گشت‌های پلیس نیز در این شب بیشتر از سایر شب‌ها بود.

شهروندان مومن و مسلمان کابل پس از افطار به صورت دسته دسته به سمت مساجد و تکایا حرکت کرده و با مراسم احیای شب قدر را حوالی ساعت 9 شب آغاز کردند.

مراسم‌ شب قدر در مساجد کابل برگزار شد

این مراسم که تا حوالی ساعت یک شب ادامه داشت، در آن عزاداران اقدام به برگزاری جماعت جهت ادای نماز کرده و با خوانش دعای جوشن کبیر، برای حضرت امام علی (ع) مدیحه و نوحه‌خوانی کردند.

در جریان این شب اکثر مساجد برنامه‌های مشابهی داشتند، روحانیون مساجد و تکایا در این شب در مورد فضیلت این شب  و چگونگی زندگی حضرت امام علی (ع)صحبت کرده و آن را بهترین الگو برای بشریت خواندند.

مراسم‌ شب قدر در مساجد کابل برگزار شد

روحانیون در این شب همچنین چگونگی حمله خوارج به حضرت امام علی (ع) زمانیکه آن حضرت در سجاده نماز بود را شرح داده و مخاطبان نیز در عزای داماد پیامبر بزرگوار اسلام اشک ریختند.

علمای دینی فضیلت این شب را برای کابلی‌ها بازگو کرده و بر انجام عبادت در این شب بزرگ مردم را تشویق و ترغیب کرده و براهمیت آن تأکید کردند.

این روحانیون همچنین به برقراری صلح و ثبات در کشور اسلامی افغانستان تأکید کرده و از دولت و ملت برای وحدت و همدلی درخواست کرده و با اشاره به وضعیت موجود خواستار طرح جامع جهت برون‌رفت از آن شدند.

در این شب برخی ساکنان کابل نذوراتی نیز داشتند که بیشتر حلوا و غذاهای آماده جهت صرف در سحری عزاداران تخصیص یافته بود.

مراسم‌ شب قدر در مساجد کابل برگزار شد

همچنین برخی شهروندان کابل برای شرکت در مراسم‌های شب قدر به زیارتگاه‌های این شهر مانند زیارت منصوب به «حضرت امام علی» در کارته سختی رفتند.

شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که مصادف به نخستین شب قدر است در امنیت کامل  در کابل برگزار شد.

خبرگزاری فارس