تبیان، دستیار زندگی
ود   رسانه‌های غربی همان طور كه انتظار می‌رفت با برخوردی گزینشی صرفا به انتشار برخی بخش‌های نامه دكتر احمدی‌نژاد به جورج بوش، رییس‌جمهوری امریكا پرداختند.   خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه احمدی‌نژاد یك هنرنمایی استادانه بود

رسانه‌های غربی همان طور كه انتظار می‌رفت با برخوردی گزینشی صرفا به انتشار برخی بخش‌های نامه دكتر احمدی‌نژاد به جورج بوش، رییس‌جمهوری امریكا پرداختند.

خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه و سایر خبرگزاری‌های مهم جهان علی‌رغم اینكه قبل از انتشار رسمی نامه اذعان كردند كه متن 18 صفحه‌ای آن در اختیارشان قرار داده شده است، به بهانه طولانی بودن از چاپ نامه احمدی‌نژاد خودداری كردند.
رسانه‌های جهان در عین حال ضمن انعكاس گزینشی این نامه به تحلیل جوانب مختلف آن پرداختند. پایگاه خبری آسیا تایمز با اشاره به این سوال احمدی‌نژاد خطاب به بوش كه آیا هیچ راه بهتری برای تعامل با بقیه جهان وجود ندارد، تأكید كرد: به طور حتم این یك سوال مشروع از رییس‌جمهوری امریكاست كه هیچ‌گاه گزینه به راه انداختن یك هلوكاست و كشتار اتمی را درباره ایران و به بهانه مقابله با آنچه خود تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای می‌نامد، رد نكرده است.
آسیاتایمز از قول برخی دیپلمات‌ها، این ابتكار احمدی‌نژاد را یك هنرنمایی استادانه دانست و نوشت: نامه احمدی‌نژاد رد ابتدایی كاندولیزا رایس را به دنبال داشت؛ كسی كه آن را یك شرح فلسفی نامربوط به موضوع اصلی نامیده است. اما امید می‌رود بوش بیشتر از رایس بتواند با مفاهیم نامه ارتباط برقرار كند و عكس‌العمل متفاوتی نشان دهد.
روزنامه فاینشنال تایمز دیروز در تیتر اول خود از این نامه با تیتر «رویكرد شگفت آور تهران به بوش» یاد كرد و نوشت: نامه احمدی نژاد بار دیگر توانایی وی را در حیرت زده كردن جهان نشان داد.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در این باره نوشت: نامه احمدی‌نژاد به بوش، دولت امریكا را در تمام امور مورد انتقاد قرار داده است؛ از جنگ عراق گرفته تا بیكاری در امریكا و فقر در افریقا.
لس‌آنجلس تایمز با اشاره به استفاده از الفاظ مؤدبانه در این نامه ادامه می‌دهد: این رهبر ایرانی اظهار داشته كه سیاست‌های امریكا با آنچه بوش از اعتقادات خود به مسیحیت می‌گوید متناقض است.
لس‌آنجلس تایمز با حذف قسمت‌هایی از استدلال‌های رییس جمهوری درمورد نامشروع بودن رژیم‌صهیونیستی آورده است: احمدی‌نژاد به تفصیل درباره اسراییل می‌نویسد؛ در حالی كه می‌پرسد آیا حتی هلوكاست می‌تواند جابجا كردن عرب‌های فلسطین و بدرفتاری با آنها را توجیه كند؟ وی تأكید كرده كه دولت اسراییلی حتی به كودكان رحم نمی‌كند، خانه‌ها را در حالی كه ساكنینش هنوز در آن هستند، خراب می‌كند و از قبل طرح‌های ترور شخصیت‌‌های فلسطینی را اعلام می‌كند و هزاران فلسطینی را در زندان‌ها نگه می‌دارد.
یكی از موضوعات مورد علاقه رسانه‌های درباره این نامه پیش‌بینی احتمال یا عدم احتمال ارائه پاسخ رسمی به نامه احمدی‌نژاد از سوی كاخ سفید بوده است. برخی روزنامه‌ها مانند خلیج‌تایمز در شماره امروز خود، مصر هستند كه كاخ سفید باید به این نامه پاسخی شفاف بدهد. همچنین شبكه سی‌ان‌ان طی تحلیلی اعلام كرد كه حتی اگر بوش جواب ندهد این نامه تأثیر خود را می‌گذارد.
شبكه خبری رویترز نیز گفت: ابتكار عمل ایران این فرصت را به احمدی نژاد می‌دهد كه موقعیت خود را به عنوان یك رهبر مورد توجه در منطقه بالا ببرد.
روزنامه امریكایی نیویورك‌تایمز خبر نامه رییس جمهوری ایران را با این تیتر منتشر كرد: «نامه احمدی‌نژاد آهنگ نامه یك معلم و مبلغ را همراه داشت.» این روزنامه نوشت: رییس جمهوری ایران با لحن یك معلم و معتقدی با اطمینان، به بوش نوشت كه دموكراسی غرب شكست خورده است و حمله به عراق، رفتار امریكا با زندانیان و حمایت از اسراییل نمی‌تواند با ارزش‌های مسیحیت سازگار باشد.
روزنامه واشنگتن‌پست در شماره روزگذشته خود نامه احمدی‌نژاد را پنجره‌ای به جهان اسلام دانست و ادامه داد: این نامه فرصتی درخشان است برای نشان دادن شكاف عمیق بین دیدگاه غرب و درك مسلمانان خاورمیانه از جهان.
در این میان تحلیل‌گر دیگر روزنامه واشنكتن‌پست پس از اذعان به رفتارهای اشتباه بوش نوشته است: احمدی‌نژاد به بوش تذكر می‌دهد ـ و مطمئنا بوش نیاز به تذكر دارد ـ كه امریكا درباره عراق راه اشتباهی را انتخاب كرده همان طور كه درباره ایران.
این تحلیلگر تلاش می‌كند ثابت نماید كه ادبیات این نامه ادبیاتی بن‌لادنی است و می‌نویسد: این نامه دید خوبی به ما می‌دهد تا به طرز فكر رهبر ایران از داخل پی ببریم. رییس جمهور ایران به شیوه اسامه بن‌لادن اظهار داشته است كه لیبرالیسم و دموكراسی شكست خورده‌اند و حاكمیت مذهب تنها راه مشروع است و اینكه خاورمیانه و افریقا از نظر اقتصادی و علمی عقب نگه داشته می‌شوند، و نیز 11 سپتامبر یك توطئه خیانت‌آمیز یا یك پوشش بوده است.
هرالدتریبیون نیز در متن خبر خود درباره این نامه یادآور شد: روز دوشنبه محمود احمدی نژاد راه حل‌های جدیدی را در مورد نحوه حل تنش‌های جاری بین‌المللی ارائه كرده است.
همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی از مفاد نامه رئیس جمهور ایران به همتای آمریكایی‌اش نوشت: این نامه پای‌بندی بوش به ارزش‌های مسیحیت را مورد تردید قرار داد.
این خبرگزاری به نقل از ویلیام سمیعی، كارشناس مسایل ایران نوشت: انتشار این نامه از سوی ایران زمانی كه این كشور در موضع قدرت قرار دارد و اورانیوم را غنی سازی كرده است، مهم به نظر می‌رسد.
این خبرگزاری نامه احمدی‌نژاد را یادآور نامه حضرت امام خمینی(ره) خطاب به گورباچف (صدرهیأت رئیسه شوروی سابق) دانست و به نقل از شائول بكاش، استاد یهودی دانشگاه جرج میسون آمریكا نوشت: احمدی نژاد در نامه‌اش جایگاه والایی را برای اخلاقیات در نظر می گیرد.
روزنامه اوهامی‌نیوز چاپ كره با انتخاب تیتر «رییس‌جمهور ایران: دموكراسی غربی شكست خورده است» به خبر انتشار نامه احمدی نژاد پرداخت. این روزنامه مناقشه هسته‌ای ایران و امریكا را شكاف بین دو ملت عنوان كرد و نوشت: این نامه در چند زمینه مختلف سیاست‌های خارجی امریكا را مورد حمله قرار داده اما به طور مستقیم به علل اصلی شكاف بین دو ملت یعنی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران، نپرداخته است.
روزنامه اوهامی‌نیوز با حذف قسمت‌هایی از نامه احمدی‌نژاد كه به علت تأسیس رژیم‌صهیونیستی در قلب خاورمیانه ـ بر فرض صحت هلوكاست ـ پرداخته است، آن را به این صورت نقل كرد: احمدی‌نژاد در نامه‌اش دوباره از هلوكاست و اساس بنیان‌نهادن اسراییل سوال كرده و ادامه می‌دهد كه آیا حمایت از چنین رژیمی دولت ایالات متحده با اعتقاد به تعالیم مسیحیت سازگاری دارد.
شایان ذكر است، رییس جمهوری محترم در نامه خود درباره هلوكاست و نامشروع بودن تشكیل رژیم‌صهیونیستی در منطقه گفته است: بعد از جنگ (جنگ جهانی دوم) ادعا شد که شش میلیون یهودی کشتــه شده اند... فرض کنیم این خبر صحیح باشد آیا نتیجه منطقی آن می‌تواند تاسیس کشور اسرائیل در منطقه خاورمیانه و یا حمایت از آن باشد؟ این پدیده چگونه تحلیل و تفسیر می‌شود؟ حتما می‌دانید اسرائیل با چه هزینه‌ها و پیامدهایی تاسیس شد: با کشته شدن هزاران نفر؛ با آواره شدن چند میلیون نفر از بومیان منطقه؛ با تخریب صدها هزار هکتار از مزارع و باغات زیتون و با تخریب شهرها و آبادیها. این تراژدی منحصر به زمان تاسیس نیست، متاسفانه 60 سال است که ادامه دارد... آیا حمــایت از چنیــن رژیمی حمایت از تعلیمات حضرت مسیح (ع) یا حضرت موسی (ع) و یا منطبق بر ارزشهای لیبرالیستی است.
وی همچنین درباره علت مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی از كشورهای غربی انتقاد كرده است كه در هیچ یك از رسانه‌های غربی منعكس نشد.