تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقاب ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی و مغتنم برای «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نورانی کردن دلها» خواندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب های قدر، فرصتی طلایی و مغتنم

رهبر معظم انقلاب ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی و مغتنم برای «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نورانی کردن دلها» خواندند.

فراوری: هدهدی - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

آیت الله خامنه ای، مقام رهبری، رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود، در دیدار مسئولان و کارگزاران فرمود: ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی و مغتنم برای «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نورانی کردن دلها» خواندند و خاطرنشان کردند: دستیابی به اهداف و خواسته‌های والا در گرو ارتباط با خداوند و تلاش صادقانه و مؤمنانه است و اگر جامعه اسلامی و انقلابی از ذکر و تضرع به درگاه پروردگار غافل شود، ضربه خواهد خورد. (رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: 3/22/ 96)

اعمال شب های قدر/ اینفوگرافی

شب های قدر در ماه مبارک رمضان از ویژگی خاصی برخوردارند. و در واقع قله این ماه با برکت می باشد. برای این که از این شب ها بیشتر و بهتر بهره بریم انجام اعمالی سفارش شده است.

اعمال شبهای قدر/مشترک و اختصاصی

شب قدر،  شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است. در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد. در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.

12 توصیه برای شب های قدر/ اینفوگرافی

مقام معظم رهبری در ضمن سخنرانی های خویش، توصیه هایی برای استفاده بیشتر و بهتر از شب های قدر ارائه داشته اند که در این اینفوگرافیک تقدیم می شود.

لیلة القدر، شب قدر، استغفار،

نقش سه شب طلایی در سر نوشت انسان

شب قدر تنها مختص به زمینیان نیست، چرا که در این ضیافت با شکوهی ملائکه الهی نیز چشم طمع و امید به برکات با فراوان آن دارند. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْر؛ [سوره قدر، آیه 4] فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر كارى نازل مى شوند».

قدرِ شب، اندر شب قدر است و بس!

امام کاظم علیه السلام، غسل و احیاء در شب قدر را برای خروج از گناهان توصیه نموده است.گویی زنده نگاه داشتن این شب، خزان گناهان خواهد بود.

آداب دعا و نیایش!

به طور قطع و یقین می توان این چنین بیان داشت که هیچ ماهی از ماه های سال به اندازه ماه رمضان دارای دعا و اعمال مخصوص نیایش نیست، چرا که برای هر روز و شب این ماه ارزشمند دعا و عبادتی خاص نقل شده است.

لیلة القدر، شب قدر، شبهای قدر، استغفار،

پنج مژده به کسانی که استغفار می کنند

پاره اى از امور، امورى حتمى هستند كه ناگزیر واقع مى شوند، و پاره اى دیگر امورى مشروط و موقوفند كه خداوند هر كدام را بخواهد پیش مى  اندازد و یا محو مى کند و یا اثبات می نماید...

در شب قدر چه اتفاقی می افتد؟!

نباید کوچکی سوره قدر ما را فریب دهد ، چه اینکه مجموعه فشرده‌ای از معارف الهی در این سوره وجود دارد. در اینجا می ‌خواهیم به آنچه از این سوره فهمیده‌‌ایم را بازگو کنیم؛ هرچند اینها تنها بخش کوچکی از حقایق نهفته در این سوره است. ضمناً این سوره حاوی اشاره‌ هایی به حقانیت مذهب تشیع است که در این نوشته به آن هم می ‌پردازیم.

چهار ویژگی پر فضیلت شب های قدر 

با گذران شب و روز؛ ماهها و سالهای متوالی شکل می گیرند. خواه ناخواه ایام و اوقات سپری می شوند. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است نحوه سپری شدن آنهاست. کوله باری مملو از دستاوردهای مادی و معنوی حاصل بهره مندی از زمان و فرصت هاست.

لیلة القدر، شب قدر، شبهای قدر

راهکارهایی برای استفاده بیشتر از آخرین شب قدر 

شب بیست و سوم ، آخرین شب از شبهای نورانی قدر ، آخرین زمزمه های" الغوث، الغوث " ها ، قرآن به سر گرفتن ها ، و خلوت های پر سوز و گداز ما و خدای خوبمان است ، (البته در قالب شب قدر نه در زمان های دیگر )

پاداش اعمال شب قدر 

اگر همه شب، شب قدر بودی ... از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده است كه اگر كسى در شب بیست و سوم ماه رمضان ، هزار مرتبه سوره قدر را بخواند، چون صبح كند، یقین او شدید و محكم شده باشد.

توصیه هایی برای شب های قدر

یکی از برکات ماه رمضان وجود لیلة القدر در شب ‌های آن است. شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمى برخوردار است، تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات یک سال و شب مبارک معرفى شده است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.