تبیان، دستیار زندگی
این ماه آخر و روزهای پایانی، هیچ وقت و برای هیچ کدام از داوطلبان کنکور، روزهای خوب و خوشایندی نبوده و نیست. همه کنکوری ها، حتی آنهایی که قرار است رتبه بیاورند و در رشته دلخواهشان قبول شوند، هیچ وقت از این روزهای پایانی خوششان نیامده است و نمی آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس خواندن در واپسین روزها، بخش دوم

درس خواندن در واپسین روزها، بخش دوم

تو تنها نیستی !

این ماه آخر و روزهای پایانی، هیچ وقت و برای هیچ کدام از داوطلبان کنکور، روزهای خوب و خوشایندی نبوده و نیست. همه کنکوری‌ ها، حتی آن هایی که قرار است رتبه بیاورند و در رشته دلخواهشان قبول شوند، هیچ وقت از این روزهای پایانی خوششان نیامده است و نمی ‌آید؛ پس نگران نباشید و خیال نکنید فقط خودتان هستید که در چنین شرایطی قرار دارید. هم چنین خیال نکنید فقط خودتان هستید که احساس می ‌کنید هرچه خوانده‌ اید از یادتان رفته است؛ نه، به هیچ وجه این طور نیست، و این را مطمین باشید که با دیدن سؤالات در جلسه آزمون سراسری، می‌ توانید آنچه را که خوانده‌ اید به یاد بیاورید و به آن پاسخ مثبت دهید؛ در واقع، دانستن همین نکته ساده که شما در چنین احساسات عجیب و غریبی تنها نیستید و رقبای دیگرتان هم باشما هم درد و هم داستانند، به شما کمک می ‌کند که با این قبیل احساسات منفی، راحت ‌تر کنار بیایید و بر اعصابتان مسلط باشید. یک ضرب المثل در زبان عربی هست که می ‌گوید: «البلیه اذا عمت طابت». شما که می ‌خواهید عربی را 100درصد بزنید، حتماً می ‌دانید که معنی این ضرب المثل چیست.

نکات مهم دوره جمع‌ بندی

1- بیشتر روزهایی که تعطیل هستید، فرصت بسیار مناسبی برای مطالعه خواهید داشت و این مساله می ‌تواند درنتیجه شما، تغییر زیادی ایجاد کند؛ اما اینکه در ماه جمع ‌بندی به طور دقیق، چه کاری انجام دهیم، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که اگر درست اقدام نکنیم، نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت. رعایت نکته‌ های زیر، می‌ تواند روش صحیح را در دوران جمع ‌بندی برای شما ایجاد کند.

2- کلاس ‌های یادگیری تعطیل شود.

3- برای مرور منابع، از یادداشت ‌ها و جزواتی که قبلاً خوانده شده، استفاده شود و آنچه در آن ها برای شما مهم به نظر رسیده است، باید دوباره خوانی شود و نه همه آن ها.

4-  حافظه بینایی (آنچه قبلاً دیده شده) و حافظه شنوایی (آنچه قبلاً شنیده شده) مرور شود؛ نه مطالب جدید.

5-  مرور، نه خیلی سرسری و نه خیلی ریز و وسواسی و شامل نکات خط کشی شده، نکات استخراج شده و مانند آن ها باشد.

6- ممکن است عده‌ ای سؤال کنند که من هنوز درس‌ ها را تمام نکرده ‌ام، با این حال چگونه می ‌توانم روش جمع ‌بندی را اجرا کنم. در پاسخ این افراد باید گفت: اولاً زمان محدود است، و ثانیاً فراموش نکنید معنی جمع‌ بندی این است که ابتدا درس ‌هایی را که خوانده ‌اید، مرور کنید و سپس (درصورتی که وقت کردید) برای دروس خوانده نشده، برنامه ‌ریزی کنید؛ البته اگر این توان را در خود سراغ دارید، می ‌توانید زمان جمع ‌بندی ‌تان را نسبت به دیگر داوطلبان، یک هفته کوتاه ‌تر کرده و آن یک هفته را هم به خواندن موضوعات جدید بپردازید. اینجا انتخاب با شماست که کدام یک از دو پیشنهاد را، که با سبک خواندن و مطالعه شما هماهنگ ‌تر است، برگزینید.

7- در دوران جمع‌ بندی هم ما درحال دوره کردن هستیم، اما فصل‌ ها و صفحه‌ های مهم کتاب ‌ها دوره می ‌شود؛ زیرا با انجام چند دوره تست و آزمون ‌های سال ‌های قبل، تا حدود زیادی می ‌توانیم مطمین باشیم که اگرمبحث مهمی در کتاب ‌ها بوده، درخلال این چند دوره آزمون مطرح شده است. ضمناً قرار نیست که کارهای غیرممکن را انجام دهید؛ بلکه می ‌خواهید در یک فاصله زمانی محدود، بهترین و درست ‌ترین کار را انجام دهید.

8- اگر در دوران جمع ‌بندی، طبق روش اجرای آزمون، نتیجه آزمون اولتان خوب نشد، نباید این روش را رها کنید؛ زیرا هدف از زدن تست مجموعه ‌ای در ابتدا، آموزش است، نه سنجش؛ یعنی شما بتوانید با توجه به وضعیت خودتان برای روزهای باقی مانده‌ تان برنامه ‌ریزی کنید؛ به عبارت دیگر، آزمون به شما کمک می ‌کند تا بتوانید برای خودتان برنامه شخصی بهتری تنظیم کنید.

9- در زمان جمع ‌بندی، شما از همه زمانتان استفاده می‌ کنید. حتماً این سؤال مطرح می ‌شود که آیا لازم است باز هم دفتر برنامه ‌ریزی داشته باشید؛ فراموش نکنید هنگامی که وقت شما کم و کارتان زیاد است، ضرورت داشتن یک برنامه منظم، از هر زمان دیگری، بیشتر است.

10- در دوران جمع‌ بندی سعی در جابجایی درس‌ ها با یکدیگر نکنید؛ به طور مثال سعی نکنید تا به جای دروس عمومی، زمان مطالعه دروس اختصاصی را افزایش ‌دهید. پیشنهاد ما به این خاطر است که هر درسی را می ‌توان به طورکامل خواند. مطالعه دروس عمومی،  اولاً وقت زیادی نمی ‌گیرد، و ثانیاً این دروس چون فرّار هستند، اگر در زمان نزدیک ‌تر به کنکور خوانده (مرور) شوند، کمک بیشتری به شما می‌ کنند. مطالعه کامل یک درس اختصاصی، که تاکنون آن را خوب نخوانده ‌اید، بسیار وقت گیر است؛ به همین دلیل، زمانی را که می‌ توانید روی جمع‌ بندی همه درس‌ ها بگذارید، برای خواندن تنها یک درس اختصاص ندهید.

11- در این مقطع زمانی (دوران جمع‌ بندی)، برنامه شخصی، اهمیت ویژه‌ ای می یابد؛ یعنی هر داوطلب، بسته به وضعیت درسی خود، به مرور و جمع ‌بندی مطالب خوانده شده خود می ‌پردازد و دفتر ارزیابی، گنجینه‌ ای است که هر فرد نکته ‌ها و اشکال ‌های مخصوص به خود را در آن جمع آوری کرده است و با توجه به اینکه مرور بیست آزمون ممکن است میسر نباشد، مطالعه دفتر ارزیابی کاملاً راه گشاست و می‌ تواند شما را در دانستن نقاط قوت و ضعف خود بخوبی کمک کند.

12- در دوران جمع ‌بندی، برای سنجش خود حتماً از سؤالات آزمون ‌های سراسری سال ‌های قبل استفاده کنید؛ زیرا شبیه ‌ترین سؤال ‌ها به کنکور امسال، سؤال ‌های سال ‌های گذشته آزمون‌ های سراسری و آزاد است. ضمناً بهترین کار در دوران جمع ‌بندی، تکرار تست‌ هایی است که قبلاً داشته ‌اید؛ چرا که علاوه بر یاد‌آوری و تسلّط روی همان تست ‌ها، اشتباهاتی که قبلاً داشته‌ اید، نیز یاد‌آوری می ‌شوند؛ بنابراین، بهترین منبع، آزمون ‌های قبلی ‌تان، بخصوص کلاسور ارزیابی و خلاصه برداری ‌های خودتان است.

13- قراراست که در زمان نظرگرفته شده برای هر درس در دوران جمع ‌بندی، بهترین کار ممکن را انجام دهید و بهترین منبع را با توجه به وضعیت خود در آن درس انتخاب کنید. آزمون ‌های قبلی هم ممکن است که یکی از منابع شما باشد. دقت کنید برای هر درس و مبحث، منبع و روشی را انتخاب کنید که به شما کمک کند در آزمون بعدی، کمی بهتر شوید.

14- در دوران جمع ‌بندی، اگر مطمین هستید که در دروسی آن قدر قوی هستید که احتیاج به مرور آن دروس ندارید، می ‌توانید فقط تست بزنید؛ تکرار می ‌کنیم فقط درس ‌هایی که در آن ها بسیار قوی هستید؛ اما برای دروسی که نخوانده‌ اید باید توجه داشته باشید که هیچ مرحله ‌ای را نمی ‌توان جایگزین دیگری کرد، و تا زمانی که روی مفاهیم کتاب و تمرین اشراف نداشته باشید، تست زدن هیچ کمکی به شما نمی ‌کند.

15- با استفاده از روش جمع بندی، مباحث مهم ‌تر را به دفعات مرور خواهید کرد؛ مثلاً اگر پس از اولین آزمون، روی مبحث نور هندسی فیزیک تمرکز کنید، این مبحث در تمام آزمون‌ های بعدی که از خودتان می ‌گیرید، تکرار دوره می‌ شود.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم:زینب شاه مرادی