تبیان، دستیار زندگی

پایان جنجال قاتل اهلى

با صدور پروانه نمایش فیلم قاتل اهلی از سوى سازمان سینمایى، اختلافات گذشته مسعود كیمیایى و منصور لشكرى قوچانى حل شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل اهلی

قاتل اهلی پرحاشیه ترین فیلم کیمیایی است ؛ اواخر فیلمبرداری پولاد کیمیایی به جمع بازیگران اضافه شد. بعد از پایان فیلمبرداری، پروژه وارد مرحله تدوین شد، در حالی که تصور می‌رفت روند پس تولید بدون حاشیه طی شود، خبر رسید که کیمیایی به منصور لشکری قوچانی (تهیه کننده) اعلام کرده که باید چند سکانس جدید فیلمبرداری شود، سکانس‌هایی که در تمامی آنها پولاد حضور دارد و در فیلمنامه اولیه هم نبوده است. همین مسئله اختلاف این دو را عیان کرد، قوچانی با این درخواست کیمیایی مخالفت کرد و در عوض او هم گفته که فیلمش بدون این سکانس‌ها ناقص است. فیلم به جشنواره فجر رسید و نشست خبری آن محلی شد برای دوئل ناتمام آن ها. گفته می شد کارگردان یک نسخه از قاتل اهلی تدوین کرده و تهیه کننده نسخه ای دیگر.

واکنش تند پرستویی

پیش از جشنواره فجر پرویز پرستویی نامه ای نوشت و حق را به تهیه کننده داد و در بخشی از آن نوشت:«  تغییرات در فیلم‌نامه و مونتاژ به‌گونه‌ای که در خدمت آن دو، سه سکانس جدید باشند، صدمه اساسی به فیلم زده است. از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم، سوءاستفاده شد؛ متأسفم و به دلیل احترام ویژه‌ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم که این فیلم‌نامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می‌توانست اثر خوبی در کارنامه همه‌ ما ازجمله آقای کیمیایی باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود «دیربودن» قرار بود، بشود!» کیمیایی هم نامه او را بی جواب نگذاشت. اصل دو نامه را در این لینک می توانید بخوانید.

در جشنواره چه گذشت؟

فیلم در میان آثار سال های اخیر کیمیایی یک سر و گردن بالاتر است اما به وضوح می شد تاثیر اختلاف با تهیه کننده را در قاتل اهلی دید. نشست خبری «قاتل اهلی» محلی شد برای دعوای کارگردان و تهیه کننده. در طول نشست با سوالات خبرنگاران بحث هایی بین کیمیایی، لشکری قوچانی و پولاد کیمیایی شکل می گرفت که جدل و تنش را به همراه داشت. در پایان این نشست، محمود گبرلو که به عنوان مجری و اداره کننده جلسه حاضر بود و بارها مجبور به آرام کردن جو سالن شده بود، از فریدون جیرانی خواست تا برای اتفاقات پیش آمده در جلسه اظهار نظر کند. در پایان صحبت‌های فریدون جیرانی، مجری نشست هنگام اعلام تمام شدن برنامه رو به عکاسان خواست که مسعود کیمیایی و منصور لشکری قوچانی یکدیگر را ببوسند تا کدورت‌ها برطرف شود اما طرفین تمایلی برای این کار نشان ندادند.بحث‌ها و حاشیه‌ها بیرون از سالن ادامه یافت .

کیمیایی در آستانه دادگاهی شدن

کمی بعد مسعود لشکری قوچانی خبر دادگاهی شدن کیمیایی را رسانه ای کرد:«از طریق آقای جواد طوسی، مجید رضابالا و سیروس الوند که با آقای کیمیایی رفاقت دارند پیگیر شدم تا ماجرا حل شود اما اتفاقی نیفتاد. مرحله بعد حکمیت خانه سینما بود که آنجا هم به نتیجه نرسیدیم و من الان با عذرخواهی از اهالی سینما باید بگویم که برای رسیدن به حق و حقوقم مجبورم به قانون مراجعه کنم. برای تعیین وضعیت این فیلم چاره‌  دیگری جز پیگیری قانونی در دادگاه برایم باقی نمانده است. »

 

حالا با صدور پروانه نمایش بنظر می رسد اختلاف ها تمام شده.

 

منابع: هفت صبح/ کانال سینما/ تسنیم