تبیان، دستیار زندگی
هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم، وقت دروس عمومی را (که ماهیتاً حفظی ترند و احتمال فراموشی شان بیشتر است) باید در برنامه درسی تان بیشتر و بیشتر کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس خواندن در واپسین روزها، بخش اول

درس خواندن در واپسین روزها، بخش اول

توجه به تست ‌های کلی

در دوران جمع ‌بندی، دیگر تست‌ های موضوعی را مطالعه نکنید. اگر می‌ خواهید آنچه را که خوانده‌ اید (بویژه در دروس اختصاصی)، به بهترین شیوه مرور شود به سراغ تست ‌های کلی برویدو در میان مجموعه ‌های موجود از تست‌ های کلی هم، فقط و فقط وقتتان را روی تست ‌های چند سال اخیر آزمون‌ های سراسری و آزاد بگذارید. هر چند که دفترچه‌ ای زدن تست‌ ها (اول عمومی ‌ها و بعد آن همدروس اختصاصی به همان ترتیب دفترچه)، جلسه کنکور را بیشتر برایتان شبیه سازی می‌ کند،اما حقیقت این است که چندان فرق نمی ‌کند که این "تست‌ های کلی" را درس به درس بزنید یا دفترچه ‌ای؛ مهم این است که وقت پیشنهادی برای هر درس را رعایت کنید و تا آنجا که برایتان ممکن است، خودتان را در وضعیتی قرار بدهید که جلسه کنکور در ذهنتان تداعی شود؛ مثلاً در یک اتاق خلوت روی صندلی بنشینید و همان طور رسمی (یا اسپرت) لباس بپوشید که قرار است روز امتحان بپوشید، و بعد آن هم وقت بگیرید و شروع به تست زدن کنید.تکرار و تمرین مداوم این کار، روز کنکورتان را بمراتب کم استرس تر و قابل تحمل ‌تر می ‌کند.

سهم عمومی‌ ها را زیاد کنید .

هرچه به کنکور نزدیک‌ تر می‌ شویم، وقت دروس "عمومی" را (که ماهیتاً حفظی ‌ترند و احتمال فراموشی ‌شان بیشتر است) باید در برنامه درسی‌ تان بیشتر و بیشتر کنید؛ البته این حرف به آن معنی نیست که عمومی ‌ها را بیشتر از اختصاصی ‌ها بخوانید؛ بلکه منظور ما این است که اگر به عنوان مثال تا همین یک ماه گذشته، نسبت ساعات مطالعه دروس اختصاصی به عمومی در برنامه درسی شما 80 به 20 بود، این نسبت را بایددر یک ماه آخر به 70 به 30 یا حتی 60 به 40 برسانید. بازیابی ذهنی مطالب حفظی در این روزهای پایانی، سطح تست ‌زنی ‌تان را در کنکور به وضوح افزایش می ‌دهد.

به ترتیب یا بی ‌ترتیب؟

مشاوران، عموماً دو شیوه تست ‌زنی را به داوطلبان پیشنهاد می ‌کنند: در شیوه اول، داوطلبان باید پاسخگویی به سؤالات را از ابتدای دفترچه، یعنی از سؤالات زبان و ادبیات فارسی آغاز کرده و پس از خواندن کامل و دقیق هر سؤال و چهار گزینه مربوط به آن، پاسخ صحیح را انتخاب کنند. اگر داوطلبی با سؤالی که قدرت پاسخگویی به آن را ندارد. برخورد کرد، باید کنار آن سؤال، علامتی بزند تا در فرصت باقی مانده پس از اتمام پاسخگویی به سؤالات، مجدداً به آن سؤال پاسخ دهد؛اما روش دومی هم هست که کارایی و نتیجه‌ اش معمولاً مطلوب ‌تر از روش اول است: در این روش پیشنهادی، داوطلب می ‌تواند پاسخگویی به سؤالات را ازدروسی که در آن ها توانمندتر و قوی ‌تر است، شروع کند؛ چرا که در این صورت، پاسخگویی به سؤالات باعث تشویق و امیدوار شدن داوطلب خواهد شد؛ البته در این روش، داوطلب باید در زمان پاسخگویی به سؤالات دقت داشته باشد تا شماره سؤال با شماره آن در پاسخنامه تطبیق داشته باشد.

مرکز یادگیری سایت تبیان،تنظیم: زینب شاه مرادی