تبیان، دستیار زندگی
شد   معاونت پژوهشی مركز مدیریت حوزه علمیه قم، بیست و دومین شماره فصل‌نامه «پژوهش و حوزه» را منتشر كرد.   بیست و یكمین و بیست و دومین شماره فصل‌نامه پژوهشی ـ اطلاع‌رسانی «پژوهش و حوزه» با موضوع عل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل‌نامه پژوهش و حوزه با موضوع علوم سیاسی منتشر شد


معاونت پژوهشی مركز مدیریت حوزه علمیه قم، بیست و دومین شماره فصل‌نامه «پژوهش و حوزه» را منتشر كرد.

بیست و یكمین و بیست و دومین شماره فصل‌نامه پژوهشی ـ اطلاع‌رسانی «پژوهش و حوزه» با موضوع علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
اولین مقاله این شماره «پژوهش و حوزه» به قلم محسن رضوانی است و «مفهوم فلسفه سیاسی اسلامی» نام دارد. این مقاله بر آن است تا به دنبال فهم فلسفی آموزه‌های وحیانی در جهت تبدیل باور انسان به معرفت، مفهومی دقیق از فلسفه سیاسی اسلامی در مقابل فلسفه سیاسی رایج به خصوص آموزه‌های افلاطونی فلسفه سیاسی ارایه دهد.
«تاریخ‌نگاری فلسفه سیاسی اسلامی» عنوان مقاله‌ای‌ست از احمد بستانی. پرسش اساسی نویسنده این است كه تاریخ فلسفه سیاسی اسلامی تابع چه مؤلفه‌هایی است و چه عناصر درونی یا بیرونی در شكل‌دهی این تاریخ مؤثرند و میزان تأثیر آن‌ها چقدر است؟
در بخش دیگری از «پژوهش و حوزه» مقاله‌ای با عنوان »هویت فقه سیاسی» نوشته سید نادر علوی به چاپ رسیده است. این مقاله تلاش دارد تا ضمن بررسی نقدها و اصلاحاتی كه بر تعریف رایج از فقه سیاسی ارایه شده است، دیدگاهی جدید ارایه نماید، هر چند این دیدگاه با نگرش‌های رایج و متداول در حوزه تا حدودی فاصله گرفته است.
علاوه بر مقالات فوق، این عناوین در بیست و یكمین و بیست و دومین شماره فصل‌نامه «پژوهش و حوزه» به چشم می‌خورد: امكان معرفتی فلسفه سیاسی اسلامی، گفتمان و مطالعات اسلامی و ایرانی، ماهیت اندیشه و دانش سیاسی مسلمانان، آزادی در فلسفه سیاسی اسلام.