تبیان، دستیار زندگی
در  در همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های شهید صدر، پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی خطاب به شركت‌كنندگان در این همایش قرائت شد. متن پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم یرفع الله الذین آمن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام آیت‌الله اردبیلی به همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های اقتصادی شهید صدر

در همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های شهید صدر، پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی خطاب به شركت‌كنندگان در این همایش قرائت شد.

متن پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یرفع الله الذین آمنوا منكم و الذین اوتو العلم درجات و الله بما تعلمون خبیر
اكنون بر همگان آشكار است كه جامعه بشری در دهه‌های اخیر در ابعاد مختلف علوم و فنون پیشرفت‌های خیره كننده‌ای داشته‌ است؛ پیشرفت‌هایی كه بسیاری از مشكلات را مرتفع ساخته؛ اما موجب پیدایش دغدغه‌های جدیدی در عرصه حیات معنوی و مدیریت اجتماعی شده است. برای حل این مشكلات نو پیدا، مصلحان و عالمان با ژرف اندیشی، راه‌ نجابت بشریت را بازگشت به ارزش‌های معنوی و آموزه‌های دینی دانسته، طراحی علوم اجتماعی و انسانی به معنی عام برای اداره جوامع در بسیاری عرصه‌ها را مبتنی بر ارزش‌ها و فرهنگ‌هایی پیشنهاد می‌كنند كه عمدتاً وام گرفته از ادیان الاهی است. بشریت امروز با نگاهی دگرباره به خود، علاوه بر ادراك ژرفای هستی خویش و پی‌بردن به جنبه‌ها و زوایای متفاوتی كه تا دیروز مكنون بود، بیش از پیش به قدرت خدایی پی‌ می‌برد كه علاوه بر قدرت، رب و مدبر نیز هست.
اینك بر تمامی اندیشمندان اسلامی فرض و فریضه است با ارایه نظرات اسلام به صورت یك مجموعه منسجم و متعالی در قالب مكاتب‌ فلسفی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیر آن پرداخته و آن را به جهان عرضه كنند.
بی‌تردید یكی از بارز‌ترین شخصیت‌ها در این زمینه شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر است كه در خانواده‌ای اصیل از خاندان نجیب و عالم پرور صدر متولد و در مكتب پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت (ع) تربیت یافته و با ایمان راسخ، شناخت عمیق و نیز پایبندی بر احكام حیات بخش اسلام، در ارایه نظرات این دین مبین در زمینه‌های مختلف اجتماعی با روشی جدید و با نگاه به جامعه و برای اداره آن كوشید.
عنایات خداوند منان با قریحه خدادادی، ذهن وقاد و تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر ایشان همراه گشته و به صورت آثار قلمی در این عرصه تبلور یافت كه امروزه از منابع معتبر برای متفكران جهان اسلام می‌باشد و در این جهاد هیچ‌گاه به آثاری كه تنها برای آراستن كتاب‌خانه‌ها و زنده ماندن نام‌ها، و فارغ از نیازهای جامعه تدوین می‌شود، نپرداخت و در نهایت پیمان خود با خالقش را با خون خود امضا نمود كه من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینظر.
اكنون كه به پاس بیست و ششمین سال شهادت آن بزرگوار همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های اقتصادی ایشان در دانشگاه مفید كه با همان اهداف بلند تأسیس گشته، برگزار می‌شود، امیدوارم علما و فضلای معاصر، راه شهید صدر را ادامه دهند و عدالت اجتماعی و بسط قسط را كه همانا مهم‌ترین و اساسی‌ترین هدف انبیای الاهی در عرصه مدیریت اجتماعی و اقتصادی بوده را محور تحقیقات خود قرار دهند و پیام عدالت اسلامی را به تمام جهانیان كه از نابرابری در تمام عرصه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی در سطح بین الملل رنج می‌برند، برسانند.
در خاتمه از تمامی دست‌اندركاران این همایش كه با تلاش فراوان مقدمات این هم‌اندیشی را فراهم نموده و محققانی كه با ارایه مقاله بر غنای علمی آن افزوده و تمامی میهمانان كه رنج سفر را برای نكوداشت نان آن بزرگوار بر خود هموار كرده تشكر نموده و توفیق همگان را از خداوند سبحان خواهانم. از ایزد منان برای آن عالم مجاهد و خواهر مكرمه‌شان و تمام صدیقان و شهیدان و صالحان علو منزلت را طلب می‌كنم.
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
سید عبدالكریم موسوی اردبیلی
17/2/1385 مصادف با 9 ربیع الثانی 1427