تبیان، دستیار زندگی
ند در همایش "اسلام؛ بیان اعتدال" که روز گذشته در مصر برگزار شد، شیخ الازهر با اشاره به اینکه اندیشه های افراط گرایانه مخرب و ویران کننده است، گفت: این اندیشه ها با موازین و آموزه های اسلام در تعارض هستند. به گزار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندیشه های افراطی با موازین اسلام منافات دارند

در همایش "اسلام؛ بیان اعتدال" که روز گذشته در مصر برگزار شد، شیخ الازهر با اشاره به اینکه اندیشه های افراط گرایانه مخرب و ویران کننده است، گفت: این اندیشه ها با موازین و آموزه های اسلام در تعارض هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، دکتر محمد سید طنطاوی شیخ الازهر گفت: کسانی که به شیوه اعتدال و میانه روی تمسک می جویند و در دین خود خالص هستند، به سنت نبوی اقتداء کرده اند.

شیخ الازهر با اشاره به پیامدهای افراط اظهار داشت: افکاری که از اندیشه های افراطی سرچشمه گیرند، ویران کننده و مخرب هستند و با مبادی و موازین اسلام منافات دارند، افراط و تندروی علتهای متعددی دارد که مهمترین آنها تعصبات کورکورانه، بسته بودن و تحجر در فکر و مصالح شخصی است.

طنطاوی از مردم خواست تا به شیوه های اعتدال تمسک جویند و همبستگی خود را در مواجه و رویارویی با افکار فتنه انگیز میان مسلمانان حفظ کنند.

دکترعلی جمعه مفتی مصر به ضرورت بازگشت به شیوه اعتدال و میانه روی که مرجع اول مسلمانان درجهان اسلام است، اشاره و تأکید کرد: برای خروج از مسئله افراط و غلو باید شیوه های اعتدال و میانه روی را در پیش گرفت. از بین رفتن ارعاب جز با تسلط و سیطره بر تفکرات افراطی حاصل نمی شود . علتی که زمینه ساز ایجاد ارعاب و خشونت می شود، فهم و درک نادرست از آموزه های اسلام و موازین این دین است.

دکتر احمد عمر هاشم رئیس کمیته دینی پارلمان مصر  نیز در همایش " اسلام؛ بیان اعتدال " به طرد و اخراج هر مسئولی که مولد ارعاب و خشونت در جهان اسلام است، اشاره کرد و گفت: نظام حاکم بر کشورهای اسلامی افرادی را که اشاعه دهنده ارعاب و خشونت هستند، نمی پذیرد و با فکر و اندیشه آنها مخالف هستند.