تبیان، دستیار زندگی
شستشوی مناسب ها دست ها یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و همچنین کاهش انتشار بیماری های مسری و عفونی به شمار می آید .ولی این سئوال مطرح است که آیا آب گرم بهتر از آب سرد، دست ها را تمیز می کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب گرم دست ها را تمیزتر می کند؟

شستشوی مناسب دست ها یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و همچنین کاهش انتشار بیماری های مسری و عفونی به شمار می آید .ولی این سئوال مطرح است که آیا آب گرم بهتر از آب سرد، دست ها را تمیز می کند و میکروب ها را از بین می برد؟ یا فرقی نمی کند آب گرم باشد یا سرد؟

صادق مظفری - بخش سلامت تبیان

شستن دست

این تصور که شستشوی دست ها به وسیله ی آب گرم سبب تمیزی بهتر آن ها خواهد شد، سال هاست که در میان ما رواج پیدا کرده و اکثریت افراد چنین اعتقادی را باور دارند. اما تحقیقات جدید موسسات علمی نشان می دهد آب سرد به همان اندازه آب گرم در پاک کردن و حذف باکتری ها، موثر و مفید عمل می کند.

دانشمندان معتقدند که افراد نباید هنگام شستن دست هایشان با آب سرد احساس کنند که تمیز نشده و آنها را تا اندازه ای که موثر و مفید است بشویند، زیرا تحقیقات نشان داده است که دمای آب مورد استفاده تأثیر زیادی در تمیزی دست ها نخواهد داشت.

تحقیقات جدید و نتایج آن

در تحقیقاتی که به همین منظور انجام گرفت ، با آلوده کردن دست های شرکت کنندگان به میزان بالایی از باکتری های غیر مضر، از آنها خواسته شد تا دست هایشان را به وسیله ی آب هایی با دماهای متفاوت شستشو دهند. دمای آب ها در این بررسی 16، 26 و 38 درجه سانتیگراد بود.

دانشمندان معتقدند در عوض احساس ضرورت به داشتن آب گرم و تامین انرژی مورد نیاز برای تهیه آن ، باید به فکر در دسترس قرار دادن آب مناسب و بهداشتی برای عموم مردم باشیم

نتایج این تحقیق نشان داد که شستشوی 10 ثانیه ای دست ها می تواند به طور قابل توجهی سبب حذف باکتری ها از دست ها شود.

البته این بررسی نشان نداد که استفاده از چه نوع صابونی می تواند اثربخشی بیشتری در حذف باکتری ها هنگام شستشو داشته باشد و به عقیده ی محققین، این کار مستلزم انجام آزمایشات و بررسی های بیشتری است.

محققان نتایج این پژوهش را بسیار مهم ارزیابی می کنند ، زیرا بزرگ ترین نیاز بهداشتی مردم، شستشوی درست و اصولی دست ها در موارد گوناگون و مهم نظیر هنگام آماده سازی غذا، قبل از صرف غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و ... می باشد.

جلوگیری از هدر رفت انرژی

البته می توان به این امر نیز اذعان داشت که این بررسی می تواند پیامدهای مفید و قابل توجهی برای صرفه جویی در انرژی آب داشته باشد، زیرا همانطور که می دانید استفاده از آب گرم موجب مصرف بیشتر انرژی جهت گرم کردن آن خواهد شد.

تغییر در سیاست های موجود

دانشمندان معتقدند که با در نظر گرفتن نتایج این تحقیقات نیازمند تغییر سیاست هایی در این خصوص خواهیم بود. باید اینطور بیان کرد که در عوض احساس ضرورت به داشتن آب گرم و تامین انرژی مورد نیاز برای تهیه آن ، باید به فکر در دسترس قرار دادن آب مناسب و بهداشتی برای عموم مردم باشیم. ما در حال هدر دادن میزان بالایی از انرژی برای گرم کردن آب هستیم که اصلا نیازی به آن نیست.

نهادهای مختلف بهداشتی و غذایی در سراسر دنیا با استفاده از نتیجه ی این تحقیقات و برگزاری سمینارها و کنفرانس های مختلف می توانند با حذف دیدگاه قدیمی الزام شستشوی دست ها با آب گرم، گام هایی در آگاه سازی افراد و حتی کاهش میزان مصرف انرژی داشته باشند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.