تبیان، دستیار زندگی
زیاده روی برخی افراد در برآورده کردن میل طبیعی شان به زیبایی، آنها را گاهی گرفتار دردسرها و مشکلات سلامتی می کند. یکی از پر خطرترین مدهای زیبایی، استفاده از لنزهای رنگی و مژه های مصنوعی برای زیبا سازی چشم هاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباسازی چشم ها یا تخریب آنها؟

زیاده روی برخی افراد در برآورده کردن میل طبیعی شان به زیبایی، آنها را گاهی گرفتار دردسرها و مشکلات سلامتی می کند. یکی از پر خطرترین مدهای زیبایی، استفاده از لنزهای رنگی و مژه های مصنوعی برای زیبا سازی چشم‌ها ست. در اینجا به برخی خطرات این دو شیء برای سلامتی می پردازیم.

فرآوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

آرایش چشم

لنزها وسایل طبی‌ای هستند که با انگیزه‌های گوناگون جایگزین عینک‌های طبی یا سایر روش‌های اصلاح بینایی (لیزر، پی‌آر‌کی و...) می‌شوند. استفاده از لنز فقط برای اصلاح عیوب انکساری چشمی ‌نیست و مصرف دیگری هم دارد و آن تغییر رنگ، زیبایی و درخشش چشم‌هاست.

ایام جشن و مهمانی‌ها و میل به تغییر و زیباتر شدن، جوانان را به فکر خرید لنزهای رنگارنگ می‌اندازد، اما قبل از تهیه لنز رنگی بهتر است اطلاعاتی درباره خوبی‌ها و بدی‌های آن داشته باشید.

دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص قرنیه چشم در این باره برای ما توضیح داده‌اند.

لنزهای چشمی ‌رنگی مورد توجه بسیاری از جوانان و به‌خصوص خانم‌هاست.توصیه شما به علاقه‌مندان لنز چیست؟

ما چشم‌پزشکان با استفاده از لنز، حتی اگر طبی باشد، مخالفیم. بنابراین هیچ نکته مثبتی درباره لنز‌های رنگی وجود ندارد. چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و هر گونه آسیب به آن می‌تواند کارایی دیگر اعضای بدن را دچار اختلال کند. بنابراین سلامت چشم‌ها بسیار مهم است. لنز یک جسم خارجی است که باید مدت‌ها روی قرنیه بماند. قرنیه عضو حساسی است و عروق ندارد، بنابراین از هوا اکسیژن می‌گیرد و هر گونه خراش یا صدمه به آن ممکن است جبران‌پذیر نباشد.

لنز‌های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می‌شوند؟

لنز‌های طبی منافذی دارند که قرنیه می‌تواند از طریق آنها تنفس کند. وقتی لنز به صورت رنگی ساخته می‌شود، برای یکپارچه شدن رنگ و زیبایی لنز، منافذ آن مسدود می‌شود و دیگر اکسیژن و هوا از آن عبور نمی‌کند و این خطری است که قرنیه را تهدید می‌کند.

آسیب قرنیه خطرناک است و به سرعت پیشرفت می‌کند، چون قرنیه بدون رگ خونی است و ترمیم آن راحت انجام نمی‌شود. لنز‌ها یکی از عواملی هستند که موجب پیوند قرنیه می‌شوند

البته لنز طبی را هم نباید برای مدت طولانی روی چشم گذاشت، زیرا هوای اطراف ما پر از ریزگردها و آلودگی‌های مختلف است. این مواد وارد چشم می‌شوند و روی لنز می‌نشینند و ماندن لنز آلوده در چشم به مدت طولانی ممکن است باعث عفونت قرنیه شود.

بنابراین لنز طبی را هم باید شب ها قبل از خواب از چشم درآورد و در محلول مخصوص آن گذاشت.

نحوه نگهداری درست لنز چگونه است؟

نگهداری درست لنز تا حدی عوارض را کمتر می‌کند. لنز هر روز باید با سرم فیزیولوژی شسته و گردوغبار آن پاک شود. لنز‌ها ظرفی دارند که حاوی این ماده است. درب ظرف نیز همیشه باید بسته باشد تا آلودگی وارد آن نشود.

گذاشتن و برداشتن صحیح لنز چطوری است؟

قبل از جایگذاری لنز باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. لنز روی نوک انگشت سبابه قرار می‌گیرد و آرام ‌روی قرنیه گذاشته می‌شود. انحنای قرنیه طوری است که به محض تماس لنز با آن، لنز گیر می‌کند و می‌ایستد. گذاشتن لنز کار دشواری نیست، ولی در نحوه نگهداری و استریل ماندن آن باید دقت کافی داشت. بیرون آوردن آن هم با دو انگشت سبابه و شست انجام می‌شود.

نکته‌ای هست که بخواهید بگویید؟

بله، آسیب قرنیه خطرناک است و به سرعت پیشرفت می‌کند، چون قرنیه بدون رگ خونی است و ترمیم آن راحت انجام نمی‌شود. لنز‌ها یکی از عواملی هستند که موجب پیوند قرنیه می‌شوند. بیمارانی که به لنز حساسیت نشان می‌دهند، معمولا با درد چشم، خارش، تاری و قرمزی به ما مراجعه می‌کنند. معمولا با خارج کردن لنز، علائم فروکش می‌کنند.

توصیه می‌کنم راه‌های دیگری را برای زیباتر شدن انتخاب کنید. لنز‌ها به‌خصوص لنز‌های رنگی خطرناک هستند. در صورت استفاده نیز به محض دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از حساسیت، درد، قرمزی و... به پزشک مراجعه کنید. عفونت قرنیه، خیلی زود باعث از بین رفتن قرنیه و کوری می‌شود.

مژه مصنوعی

بلایی به نام مژه مصنوعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مژه مصنوعی چون خارج از چشم قرار می‌گیرد، آسیبی برای بدن به همراه ندارد، در حالی‌که این باور نادرستی است و مژه مصنوعی می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت افرادی که به استفاده از آن تمایل دارند، ایجاد کند.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو شما را با عوارض مژه مصنوعی آشنا می‌کند.

کاری به مژه‌ها نداشته باشید

یکی از بخش‌های مهم بدن، مژه محسوب می‌شود و مژه، تنها جنبه زیبایی ندارد. مژه می‌تواند از ورود جسم خارجی، بویژه گرد و غبار به داخل چشم جلوگیری کند، ضمن آن‌که به خروج اشک از چشم نیز کمک می کند. هر گونه آسیب و دستکاری مژه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

معمولا آن دسته از افرادی که مژه مصنوعی را برای زیباتر شدن چشم‌های خود استفاده می‌کنند، همزمان در چشم خود لنز رنگی نیز می‌گذارند که این مساله، احتمال ابتلا به عفونت چشم را افزایش می‌دهد

بسیاری از افراد برای پر پشت شدن مژه‌های خود از مژه مصنوعی استفاده می‌کنند که انجام چنین کاری می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. ضمن این‌که مشکل کم‌پشتی مژه‌ها را نیز برطرف نمی‌کند.

برای رفع مشکل کم پشتی مژه‌ها باید در وهله اول تغذیه خوب داشت و از مکمل‌های حاوی روی، زیر نظر پزشک متخصص استفاده کرد.

مواظب حساسیت باشید

با این‌که مژه‌های مصنوعی را می‌توان از روی پلک برداشت، ولی انجام چنین کاری خالی از دردسر نیست. یکی از مشکلاتی که این مژه‌های مصنوعی می‌توانند در پی داشته باشند، احتمال ابتلا به حساسیت و اگزما به چسب‌هایی است که مژه‌های مصنوعی را با آنها می‌چسبانند.

از آنجایی که پوست لبه پلک نازک است، احتمال ابتلا به اگزما و حساسیت بسیار بالا خواهد بود. آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از مژه‌های مصنوعی دارند، باید به این نکته توجه کنند که می‌توانند به مشکلاتی چون خارش، قرمزی دور چشم، التهاب و ... دچار شوند.

هزینه‌های بالای درمان

اگر فردی در اثر استفاده از مژه مصنوعی، به عوارض ناشی از آن دچار شود، درمان بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود. برای مثال در صورتی که فرد به اگزما مبتلا شود، درمان حدود شش تا 9 ماه طول خواهد کشید. ضمن این‌که فرد باید حداقل 500 تا 600 هزار تومان هزینه برای درمان بپردازد.

معمولا آن دسته از افرادی که مژه مصنوعی را برای زیباتر شدن چشم‌های خود استفاده می‌کنند، همزمان در چشم خود لنز رنگی نیز می‌گذارند که این مساله، احتمال ابتلا به عفونت چشم را در این دسته از افراد افزایش می‌دهد. اگر افراد از لوازم آرایشی چشم همراه با مژه مصنوعی استفاده کنند، باز هم ابتلا به عفونت چشم در چنین شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد.

عفونت در کمین است

یکی دیگر از عوارضی که مژه مصنوعی می‌تواند در پی داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت است. آن دسته از افرادی که از مژه‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به گل‌مژه هستند.


منابع:

جام جم

هفته نامه سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.