تبیان، دستیار زندگی
(valentina tereshkova ) (اولین زن فضا نورد) اكنون كه یك مرد پا به فضا گذاشته، نوبت یك زن است؛ این جمله، سخن مادر والنتینا ترشكوا(Valentina Tereshkova) بود كه وی را برای رفتن به فضا ترغیب كرد. والنتینا در 6 مارس 1937 در یكی ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والنتیناترشكوا

(valentina tereshkova )

(اولین زن فضا نورد)


اكنون كه یك مرد پا به فضا گذاشته، نوبت یك زن است؛ این جمله، سخن مادر والنتینا ترشكوا(Valentina Tereshkova) بود كه وی را برای رفتن به فضا ترغیب كرد. والنتینا در 6 مارس 1937 در یكی از شهرهای كوچك جنوب روسیه چشم به جهان گشود. او یكی از سه فرزندی بود كه مادر بیوه اش بزرگ كرد. در شانزده سالگی در یك كارخانه بافندگی مشغول به كار شد و دیری نگذشت كه به پرش با چتر نجات، علاقه پیدا كرد. به طور كلی او به آسمان و پرواز تمایل زیادی نشان می داد. به خاطر این علاقه ،در كارخانه، كلوپ چتربازی راه انداخت و خودش آن را رهبری كرد. پس از ماجرای پرواز تاریخی گاگارین (Gagarin- فضانورد روسی) در سال 1962، شوروی برنامه هایی را برای داوطلبان پرتاب به فضا آغاز كرد. والنتینا به خاطر مهارت در چتربازی برای شركت در تمرینات جسمی و روحی پرتاب به فضا انتخاب شد.

پس از گذراندن تمرینات خسته كننده و دشوار، مصمم و مصر به این كار شد و سرانجام در 13 ژوئن 1963 به عنوان اولین زن پا به فضا گذاشت.

والنتینا پس از اولین سفرش به فضا، با یك كیهان نورد به نام آندرین ازدواج كرد. حاصل این ازدواج یلنا(Yelena) بود؛ اولین دختری كه پدر و مادرش هر دو فضانورد بودند.