تبیان، دستیار زندگی
(Elizabet Blackwell) الیزابت بلك ول (Elizabeth Blackwell) نخستین بانوی پزشك در انگلستان، كه از پیشروان مكتب زنان پزشك نیز بود در سوم فوریه سال 1821 در بریستول انگلستان زندگی را آغاز كرد . ساموئل و هانا بلك ول در سال 1823به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الیزابت بلك ول

(Elizabet Blackwell)


الیزابت بلك ول (Elizabeth Blackwell) نخستین بانوی پزشك در انگلستان، كه از پیشروان مكتب زنان پزشك نیز بود در سوم فوریه سال 1821 در بریستول انگلستان زندگی را آغاز كرد . ساموئل و هانا بلك ول در سال 1823به اتفاق كودكانشان به كشور امریكا مهاجرت كردند . نخست در نیویو رك ، سپس در سی سیناتی –شهری كه سرانجام پدر خانواده در آن درگذشت – سكونت گزیدند.

الیزابت نوجوان در حالی كه محكوم به گرداندن چرخ خانواده شده بود تحصیلاتش را طی هفت سال تمام كرد و به سال 1844 بر آن شد تا علم پزشكی را بیاموزد و زندگانی اش را در راه نجات انسان های دیگر صرف كند . اما به سبب اشكالاتی كه آن زمان بر سر آموزش زنان قرار داشت . نه در مدرسه پزشكی فیلادلفیا و نه در مدرسه پزشكی نیویورك پذیرفته نشد . هر چند به سبب آتشی كه در درونش شعله می زد با پشتكار و سختكوشی بسیار به شیوه خصوصی مقدمات دانش پزشكی را نزد پزشكانی كه شیفته شور و شوق او بودند آموخت و سرانجام در مدرسه پزشكی ژنو پذیرفته شد . او در محیطی پر از آشوب و نا متناسب ، دانش لازم را آموخت و پس از گرفتن دانشنامه درسال 1849 به لندن رفت و دوران تجربی پزشكی را در بیمارستان سن بار تولومیو(St.bartholomew ) گذراند . مدتی نیز در بیمارستان پاریس به كار آموزی پرداخت . سرانجام به آمریكا برگشت و چون نتوانست به سبب جنسیت خود در یك بیمارستان كاری بدست آورد ، برآن شد تا با تاسیس یك  كلینیك كمك پزشكی مخصوص بانوان كار خود را آغاز كند . به این ترتیب اوخواسته خود را به عمل در آورد و كلینیك او به صورت آموزشگاه كمك پزشكی زنان در نیویورك درآمد . این مركز به خصوص در زمان جنگ خدمات بسیاری انجام داد و با تربیت پرستار و فرستادن آنها به پشت جبهه بارها مورد تحسین قرار گرفت و دانشكده پزشكی زنان را به طور رسمی درنیویورك افتتاح كرد .

این بانوی گرانقدر پس از عمری تلاش در هشتاد و نه سالگی دیده از زندگی فرو بست و در 31 می 1910 در هاستینگ (Hasting) لندن به خاك سپرده شد .