تبیان، دستیار زندگی
مرکز طبع و نشر قرآن در حیطه ی نگارش کلمات و علامت گذاری به مدل جدیدی رسیده است که مشخصا تحت عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده و نمونه های چاپ شده آن را می توان در اشکال مختلف داخل غرفه دید. این قرآن که میان کشورهای دیگر معروف به قرآن کم علامت است ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرضه قرآن‌های کم علامت در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن

مرکز طبع و نشر قرآن در حیطه ی نگارش کلمات و علامت گذاری به مدل جدیدی رسیده است که مشخصا تحت عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده و نمونه های چاپ شده آن را می توان در اشکال مختلف داخل غرفه دید. این قرآن که میان کشورهای دیگر معروف به قرآن کم علامت است شبیه به قرآن های هیچ یک از کشورهای دیگر نظیر عربستان یا مصر نیست. از مشخصه های بارز این قرآن خلوت بودن خطوط است که اولین بار در سال ١٢٨٠ به نشر رسید.

هومن بهلولی- روابط عمومی

قرآن کریم

به گزارش تبیان و به نقل از ستاد خبری بیست و پنحمین نمایشگاه قرآن، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٤به فرمان مقام معظم رهبری با هدف تهیه مصحف قرآن جمهوری اسلامی ایران و با دو رویکرد بهره گیری از منابع علمی در حوزه نگارش قرآن و همچنین ساده سازی قرائت قرآن برای فارسی زبانان تأسیس شد که از غرفه های حائز اهمیت نمایشگاه قرآن امسال است.

مرتضی توکلی مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت های این مرکز می گوید: می توان گفت از ابتدای تاریخ صدر اسلام قوانینی در خصوص شیوه ی نگارش قرآن تبیین شده است. مرکز طبع و نشر قرآن برای مدت دو سه سال است که مشخصا روی موضوع قوانین کتابت قرآن تحقیق و ومطالعه دارد و با مراجعه به همین منابع سعی می کند تعریف علمی از شیوه های نگارش قرآن به دست دهد.

مرکز طبع و نشر قرآن در حیطه ی نگارش کلمات و علامت گذاری به مدل جدیدی رسیده است که مشخصا تحت عنوان مصحف جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده و نمونه های چاپ شده آن را می توان در اشکال مختلف داخل غرفه دید.

این قرآن که میان کشورهای دیگر معروف به قرآن کم علامت است شبیه به قرآن های هیچ یک از کشورهای دیگر نظیر عربستان یا مصر نیست. از مشخصه های بارز این قرآن خلوت بودن خطوط است که اولین بار در سال ١٢٨٠ به نشر رسید و تا کنون بالغ بر صد نوع متفاوت قرآن با همین شیوه نگارش کتابت شده و به چاپ رسیده که به بیش از ده تا پانزده کشور اسلامی نظیر عراق، مراکش، الجزایر و لبنان صادر شده است.

در داخل غرفه استاد عبدالکاظم صادقا استاد خوشنویسی و کاتب قرآن بر صندلی خود در حالیکه تخته خوشنویسی اش روی دست است با حوصله در حال کتابت قرآن پنجم خود است. استاد صادقا تا به حال چهار قرآن به خط نسخ فارسی درشت در قطع جیبی، کتابی و نیم جیبی کتابت کرده و کتابت ادعیه قرآنی، جزء سی ام و سوره مبارکه انعام از کارنامه کاری اوست.

مرتضوی در رابطه با بخش دارالکتابه مرکز طبع و نشر می گوید: بخش دارالکتابه به جهت اعتلای امر خوشنویسی قرآنی دایر شده است. ایران در نگارش قرآن خطاطی مخصوص به خود را دارد که با عنوان نسخ ایرانی شناخته شده است و در قله اوج آن استاد میرزا احمد تبریزی قرار دارد.

وی در خصوص اهمیت این بخش با اشاره به اینکه متأسفانه این شیوه نگارش به تدریج رو به افول گذاشته و در حال فراموشی است می گوید: از همین رو وظیفه بخش دارالکتابه احیای خوشنویسی قرآنی ایرانی است و در این راستا به برگزاری جلسات آموزشی و همچنین جمع آموری نمونه های نسخ ایرانی از سراسر کشور پرداخته ایم. همچنین جشنواره های مختلف کتابت را در شهرهایی نظیر مشهد و قم برگزار می کنیم که نمونه هایی از آثار منتخبشان را می توانید در حال حاضر داخل غرفه ببینید.

تابلوهای خشونویسی و همچنین خط – نقاشی صلوات، ذکر ١٤ معصوم یا کتابت بخشی از سوره حشر اثر لیلا وزیری همچنین خط نسخ لیلا میبدی و زیارت عاشورا اثر استاد ابولفضل خزاعی از آثار زیبایی است که داخل غرفه به نمایش گذاشته شده و همچنین نمونه ای از قرآن هایی که مرکز طبع و نشر با همکاری تیم محققان و مترجمان مخصوص دانش آموزان و دانشجویان به چاپ رسانده که در قفسه های غرفه برای عموم بازدیدکنندگان قابل ارائه است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه سال جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) از ساعت ١٧ تا ٢٤ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

لازم به ذکر است برای رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه ساعات مترو یک ساعت افزایش یافته و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات فعالیت نمایشگاه با تلفن‌های گویای ٨٨٤٩٦٣٩٣، ٨٨٤٩٦٣٩٥ و ٨٨٤٩٦٣٩٧ تماس حاصل نمایند.