تبیان، دستیار زندگی
قم   كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با حضور مراجع تقلید ، علما ، و اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم صبح امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد.   در نوبت صب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم

كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با حضور مراجع تقلید ، علما ، و اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم صبح امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد.

در نوبت صبح كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم حضرت آیت الله مكارم شیرازی ، آیت الله جعفر سبحانی و حجت الاسلام والمسلمین علی دوانی به سخنرانی پرداختند.

حضرت آیت الله مكارم شیرازی:
حوزه علمیه قم افتخار بزرگی برای جهان اسلام است
حضرت آیت الله ناصر مكارم شیرازی با بیان این‌كه حوزه علمیه قم افتخاری برای جهان اسلام است تقویت حوزه به منظور تقویت اسلام و بهره‌مندی محققان جهان اسلام از آن را خواستار شد.
به گزارش خبرنگار رسا، حضرت آیت الله ناصر مكارم شیرازی ‌شنبه در مراسم افتتاحیه نخستین كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر ، با اشاره به آیات قرآن مبنی بر لزوم تكریم شعایر الاهی اظهار داشت: یكی از بركات انقلاب اسلامی تشكیل كنگره‌ها با هدف بزرگداشت شعایر الاهی است. این همایش‌ها موجب پویایی و تحرك جامعه سوی تقوی قلوب می‌شود.
در این مراسم كه نماینده بیوت مراجع تقلید ،رییس دفتر رهبر معظم انقلاب ، جمعی از علما و اساتید حوزه علمیه قم حضور داشتند ،‌حضرت آیت الله مكارم شیرازی كرامات حضرت فاطمه معصومه (س) را مد نظر قرار داد و تصریح كرد: زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه (س) خود نشانگر علو درجات و جایگاه معنوی ایشان است. به بركت كریمه اهل بیت (س) شهر قم مهد علم و دانش و علوم اهل بیت (ع) قرار گرفت و امروز هم بزرگترین مركز علمی جهان شیعه و دنیای اسلام در این سرزمین مقدس ایجاد شده است.
وی به توجه ائمه (ع) و علمای اسلام و تشیع به قم و جایگاه علمی آن اشاره كرد و گفت : در همان ابتدای ورود اسلام به قم تشیع در این سرزمین ظاهر شد، اصحاب و یاران ائمه (ع) به قم وارد شدند و اینجا را مركز علم و دانش قرار دادند. تا حدی به این امر اهتمام داشتند كه اگر كسی حدیث ضعیفی از ائمه (ع) نقل می‌كرد او را از قم بیرون می‌كردند.
حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی تجدید بنای حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی ایران را مرحله نوینی از حركت علمی قم ارزیابی كرد و ادامه داد: با تمام كاستی‌ها و كمبود‌ها ، حوزه علمیه قم امروز افتخار بزرگی برای جهان اسلام است. در حال حاضر هفته‌ای بیش از دویست كتاب در قم چاپ می‌شود و سیصد مركز پژوهش دینی در این شهر فعالیت می‌كنند و طلاب یكصد كشور خارجی در این‌جا مشغول تحصیل هستند.
وی ضمن پیشنهاد نام‌گذاری یك هفته به نام قم گفت: خوب است مسئولان هفته ای را به نام قم نامگذاری كنند و رسانه ها بویژه صدا و سیما به تبیین و تشریح ویژگی‌های قم بپردازد.اگر این امر صورت گیرد كمك بزرگی به پیشرفت علمی تمام كشور می‌شود.
این مرجع تقلید ، تقویت حوزه علمیه قم را خواستار شده و ادامه داد: حوزه علمیه قم باید تقویت شود . در زمانی كه ارزش‌ها در حال تبدیل شدن به ضد ارزش و ضد ارزش‌ها تبدیل به ارزش شده است است، كدام كانون به اندازه حوزه علمیه قم می‌تواند ارزش‌ها را حفظ كند!؟.

آیت‌الله سبحانی:
اسلامیت كشور مدیون علمای بزرگ حوزه علمیه است
آیت‌الله سبحانی، دینداری ملت ایران و اسلامیت كشور را مدیون تبلیغ و خدمات علمای بزرگ حوزه علمیه قم دانست.
به گزارش خبرنگار رسا، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز در مسؤول كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با بیان سیر تاریخی جایگاه علوم دینی و حوزوی در قم تصریح كرد: حوزه علمیه قم از بركات وجود مرقد پاك دخت گرامی پیامبر اعظم (ع) است و قم از صدر اسلام به عنوان پایگاه تشیع و یكی از مراكز و پایگاه‌‌های شیعی، پناهگاهی برای علمای اسلام و شیعه به حساب می‌آمده است.
وی ضمن بیان این‌كه با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های حوزه علمیه قم ابعاد و جان تازه‌ای گرفت، افزود: بعد از پیروزی انقلاب حوزه جان تازه‌ای گرفت و قدرت و عظمت بیشتری پیدا كرد. و فعالیت‌هایی انجام داد كه امروز جهانیان با شگفتی به آن می‌نگرند.
استاد حوزه علمیه قم خاطر‌نشان كرد: در گذشته تنها یك چاپخانه و به اندازه انگشتان دست نشریه دینی در این شهر وجود داشت، ولی به بركت وجود كریمه اهل بیت (ع) و حوزه علمیه قم در حال حاضر یكصد چاپخانه و ده‌ها نشریه و مجله در این شهر وجود دارد و بیشترین چاپخانه‌های شهر هم در اختیار و در خدمت حوزه و نشر معارف دین است.
وی تبلیغ را یكی از خدمات حوزه علمیه قم به جهان اسلام عنوان كرد و گفت: در ایام محرم و صفر طلاب در سفرهای كوتاه و مهاجرت خود به تبیین و تشریع دین مبین اسام می‌پردازند. بزرگان و مراجع امروز حوزه، خود در سال‌های متمادی به تبلیغ پرداخته‌اند و دین این كشور و اسلامیت ایران مرهون خدمات تبلیغی علماست.
آیت‌الله سبحانی در ادامه پاسخ‌گویی به شبهات و بهره‌گیری از تكنولوژی روز را از دیگر ویژگی‌های حوزه ارزیابی كرد و خاطر نشان ساخت: باید حوزه های علمیه در مقابل اندیشه‌های ویرانگر غرب از سایت‌های اینترنتی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی كمال استفاده را ببرد .خوشبختانه بر اساس أمارهای موجود ، از سایت‌های اینترنتی حوزه علمیه قم استقبال زیادی شده است و این امر نشان‌گر پویایی و زنده بودن حوزه علمیه قم است.
وی وجود مركز جهانی علوم اسلامی، تأثیر حوزه علمیه خواهران و ده‌ها خدمت دیگر حوزه را از بركات و نورافشانی‌ بارگاه حضرت معصومه (س) دانست.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه :
صهیونیسم به دست مردم قم نابود خواهد شد

یك محقق حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، از نابودی صهیونیسم به دست مردم اهل قم خبر داد.
به گزارش خبرنگار رسا، حجت‌الاسلام علی دوانی، امروز در مسؤول كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام پیامبر اعظم (ص) از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: با توجه به این‌كه امسال به نام پیامبر اعظم (ص) نام‌گذاری شده است. بنده از تمام علما و شخصیت‌ها دعوت می‌كنم كه رسول خدا را با نام پیغمبر اسلام (ص) خطاب نكنند. زیرا ایشان پیغمبر همه عالم، رسول خدا و خاتم الانبیاء (ص) است و فقط پیامبر اسلام نیست.
وی با بیان این‌كه انقلاب اسلامی از شهر قم و توسط عالمی از تبار قم در جهان طنین افكن شد، افزود: مردی از دیار قم مردم را به پذیرش حق دعوت كرد و كسانی دعوت او را قبول كردند كه مانند پاره‌های آهن محكم بودند. به گونه‌ای كه هشت سال شجاعانه از اسلام، كیان دین و كشور دفاع كردند. رهبر این امت هم با شجاعت شعار نه شرقی و نه غربی سر داد.
استاد حوزه و دانشگاه با قرائت حدیثی از امام صادق (ع)، ملت ایران را همانند آهن‌هایی دانست كه صهیونیسم را از بین خواهند برد و تصریح كرد: امام صادق (ع) فرموده است: روزی خواهد آمد كه اهل قم، صهیونیسم را از خانه‌هایشان بیرون می‌كشد و آن‌ها را از بین خواهد برد. هنگام حمله اسراییل به فلسطین یك خاخام صهیونیستی بعد از مشاهده عكس امام خمینی (ره) گفته بود، امام (ره) كسی است كه یهود را از بین خواهد برد. ما امیدواریم در آینده قیام امام راحل (ره) به اسراییل برسد و این افراد را از روی زمین محو كند.
وی در ادامه وجود بارگاه ملكوتی حضرت معصومه (س)، حضور علما، مراجع و مراكز متعدد علمی در قم را نشانه اهمیت و جایگاه بانوان در اسلام ارزیابی كرد و افزود: آیا كشورهای مدعی حقوق بشر و حقوق زنان به اندازه ما به بانوان اهمیت می‌دهند و یا شخصیتی مثل بانوان اسلامی دارند؟

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عابدی مسؤول كنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگی قم گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته و آثار منتشر شده ارایه كرد.
گفتنی است در حاشیه این كنگره نمایشگاهی از دستاوردهای علمی كنگره حضرت معصومه (س) به نمایش گذاشته شد.