تبیان، دستیار زندگی
غیبت امام زمان همواره مسئله ای مهم، معتبر و اصیل بوده است، به گونه ای كه همه معصومان(علیهم السلام) از نبی مكرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تا امام عسكری(علیه السلام) بارها به وجود مبارك ایشان و ویژگی هایشان اشاره فرموده اند روایات مجامع روایی شیعه و غیر شی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت امام زمان (علیه السلام)

غیبت امام زمان همواره مسئله‌ای مهم، معتبر و اصیل بوده است، به گونه‌ای كه همه معصومان(علیهم السلام) از نبی مكرم اسلام(صلی الله علیه و آله) تا امام عسكری(علیه السلام) بارها به وجود مبارك ایشان و ویژگی‌هایشان اشاره فرموده‌اند روایات مجامع روایی شیعه و غیر شیعه در این‌باره نه از حد استفاضه بلكه از تواتر متعارف نیز فزون‌تر است.

بخش مهدویت تبیان

امام زمان، امام غایب، جمکران

محمّدبن عثمان عَمْری می‌گوید: «از پدرم شنیدم كه در خدمت امام حسن عسكری (علیه السلام) بودم كه پدرم پرسید: این سخن حق است كه پیامبر فرموده‌اند: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیةً»؟ فرمود: «آری، این سخن درست است و هیچ تردیدی در آن نیست». همان‌طور كه شكی در روز بودن این روز روشن نیست: سپس پدرم عرض كرد: پس از اینكه شما رحلت كردید، امام بعد از شما كیست؟ امام عسكری(علیه السلام) به نام مبارك حضرت ولی عصر(علیه السلام) اشاره كرد و آنگاه فرمود: او غیبتی طولانی دارد كه در آن عدّه‌ای سرگردان، گروهی هلاك و دسته‌ای دچار تردید می‌شوند.

غیبت ولی عصر(علیه السلام) برای بسیاری دشوار می‌‌آید و شكوك و شبهات اذهان بسیاری را مسموم می‌كند و عدّه‌ای می‌گویند كه چگونه می‌شود انسانی بیش از هزار سال زنده بماند و گروهی سخن می‌رانند كه از كجا معلوم است كه بیاید و كسان دیگر شبهات دیگری، ساده‌تر یا پیچیده‌تر را در اذهان می‌پرورند و آن را می‌پراكنند.


منابع:

آیت الله جوادی آملی

کمال‌الدّین، ج2، ص81؛ كفایـة الاثر، ص296؛

پایگاه تحقیقاتی یاران انتظار

موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.